هفتم/۷ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز شادمهر عقیلی و…

هفتم/۷ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شادمهر عقیلی؛ خواننده، آهنگ‌ساز، تنطیم‌کننده، نوازنده، ترانه‌سرا، تهیه‌کنندۀ موسیقی و بازیگر، تا درگذشت مرتضی جاویدی؛ نظامی ایرانی در جنگ ایران و عراق با عنوان فرماندۀ گردان فجر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ بهمن‌ماه در تاریخ

هفتم/۷ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– امضای قرارداد مصالحۀ صدساله میان ایران و روم در سال ۴۲۲م
– شکست نهایی مروان دوم از ابومسلم خراسانی در سال ۱۲۷خ
– الحاق ایران به‌یونسکو در سال ۱۳۴۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز شاه‌عباس یکم (شاه‌عباس بزرگ یا شاه‌عباس کبیر) در سال ۹۴۹خ؛ پنجمین شاهنشاه ایران از دودمان صفوی و نامدارترین فرمانروای این سلسله که به‌معماری، موسیقی، نقاشی و شعر علاقه داشت و میدان نقش جهان، عالی‌قاپو، بخش‌هایی از عمارت چهل‌ستون، چهارباغ و سی‌وسه‌پل از آثار به‌جامانده از دوران سلطنت وی هستند.
– زادروز حاجی میرزا عباس ایروانی (حاجی میرزا آقاسی) در سال ۱۱۶۲خ؛ وی به‌مدت ۱۲ سال از تاریخ ۶ تیرماه ۱۲۱۴خ تا ۲۸ مهرماه ۱۲۲۷خ صدراعظم محمدشاه قاجار بود.
– زادروز محمود علامیر (احتشام‌السلطنه) در سال ۱۲۴۱خ؛ پدر او محمدرحیم‌خان علاءالدوله در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار وزیر دربار اعظم و سپس حاکم آذربایجان شد و مادرش سلطان‌خانم دختر ملک ایرج میرزا پسر فتحعلی‌شاه قاجار بود. پس از تشکیل اولین دورۀ مجلس شورای ملی ایران، وی دومین رئیس مجلس بود.
– زادروز منوچهر وصال شیرازی در سال ۱۲۹۱خ؛ چهرۀ ماندگار رشتۀ ریاضی ایران و پدر آنالیز ایران
– زادروز شادمهر عقیلی در سال ۱۳۵۱خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز، تنطیم‌کننده، نوازنده، ترانه‌سرا، تهیه‌کنندۀ موسیقی و بازیگر
– زادروز فاطمه حبیبی‌زاد (گردآفرید) در سال ۱۳۵۵خ؛ از مشهورترین شاهنامه‌خوانان و تنها ی‍کی از زنان نقال زن ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا حسینقلی‌خان نظام‌السلطنۀ مافی (سعدالملک) در سال ۱۲۸۶خ؛ از نخست‌وزیران ایران در زمان محمدعلی‌شاه قاجار که ۲ بار کابینه‌اش را ترمیم نمود، ولی چون نمی‌توانست با محمدعلی‌شاه هماهنگی کند، استعفا داد و به‌کلی کناره گرفت و محمدعلی‌شاه نیز بدون توجه به‌تمایلات مجلس شورای ملی، میرزا احمدخان مشیرالسلطنه را مأمور تشکیل کابینه کرد.
– درگذشت سیدمحمد طباطبایی (سنگلجی) در سال ۱۲۹۸خ؛ از مجتهدان شیعه که مخالف استبداد و از رهبران جنبش مشروطۀ ایران بود.
– درگذشت مجتبی مینُویِ طهرانی در سال ۱۳۵۵خ؛ ادیب، نویسنده، مصحح، مورخ و مترجم
– درگذشت سیدسیامک زعیمی (شهاب) در سال ۱۳۶۰خ؛ از رهبران سازمان انقلابیون کمونیست، مسئول ایدئولوژیکی/سیاسی اتحادیۀ کمونیست‌های ایران و مسئول سیاسی و طراح اصلی حرکت مسلحانۀ اتحادیۀ کمونیست‌های ایران (سربداران) در واقعۀ ۱۳۶۰خ آمل بود که یک‌روز پس از شکست قیام دستگیر و در استادیوم فوتبال شهر آمل و در میان تماشاچیان در سال ۱۳۶۳خ اعدام شد. وی برادر کوروش زعیم است.
– درگذشت مرتضی جاویدی (اشلو) در سال ۱۳۶۵خ؛ نظامی ایرانی که در جنگ ایران و عراق به‌عنوان فرماندۀ گردان فجر، لشکر ۳۳ المهدی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد که در عملیات کربلای ۵ کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 دی‌ماه در تاریخ - زادروز حسین کاظم‌زاده و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *