هفدهم/۱۷ شهریورماه در تاریخ – درگذشت فرهنگ شریف و…

هفدهم/۱۷ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مصطفی احمدی روشن؛ معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز که پس از خروج از منزل ترور شد، تا درگذشت فرهنگ شریف؛ از چهره‌های ماندگار موسیقی، نوازنده و بداهه‌نواز تار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ شهریورماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز شهدا در ایران (یادوارۀ کشته‌شدگان ۱۷ شهریور ۱۳۵۷خ در تهران)

 


 

  • وقایع

– توشیح نظامنامۀ انتخابات (صنفی) توسط مظفرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۵خ
– برکناری عین‌الدوله از رئیس‌الوزرائی توسط مظفرالدین‌شاه قاجار پس از تأیید مشروطه در سال ۱۲۸۵خ
– افتتاح بانک ملی ایران در سال ۱۳۰۷خ
– حادثه ۱۷ شهریور در سال ۱۳۵۷خ؛ تظاهرات مردم ایران علیه حکومت پهلوی و کشته‌شدن تعدادی از آن‌ها
– بمباران اماکن و تأسیسات ایران توسط هواپیماهای حکومت بعث عراق در سال ۱۳۶۶خ
– تأسیس مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی در سال ۱۳۶۸خ
– پلمپ دفتر مهدی کروبی به‌دستور دادستانی در سال ۱۳۸۸خ
– بازداشت مرتضی الویری رئیس کمیتۀ صیانت از آرای مهدی کروبی در سال ۱۳۸۸خ
– بازداشت علیرضا بهشتی مشاور میرحسین موسوی در سال ۱۳۸۸خ
– پلمپ‌شدن دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سال ۱۳۸۸خ
– نامۀ عبدالکریم سروش به‌آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر وقت ایران در سال ۱۳۸۸خ
– حملۀ موشکی سپاه پاسداران به‌مقر حزب دموکرات کردستان با ۷ موشک کوتاه‌بُرد فاتح ۱۱۰ در سال ۱۳۹۷خ که منجر به‌کشته‌شدن ۱۵ نفر از اعضای حزب و زخمی‌شدن حدود ۴۰ نفر شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمود تولایی (شیخ‌محمود حلبی) در سال ۱۲۷۹خ؛ فقیه، واعظ، سیاست‌مدار و مؤسس انجمن حجتیۀ مهدویه که از حامیان دکتر محمد مصدق و ابوالقاسم کاشانی در نهضت ملی‌شدن نفت و از مبارزین جدی بهائیت بود و در این زمینه مناظره‌های زیادی نیز انجام داده‌بود.
– زادروز ناتاشا امیری در سال ۱۳۴۹خ؛ داستان‌نویس و منتقد ادبی
– زادروز مصطفی احمدی روشن در سال ۱۳۵۸خ؛ معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز که پس از خروج از منزل توسط یک موتورسیکلت‌سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی سی-۴ در خیابان گل‌نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد. رضا قشقایی‌فرد نیز که همراه وی بود، بر اثر شدت جراحت درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 مهرماه در تاریخ - زادروز سیدابراهیم تقوی شیرازی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت (اعدام) میرهاشم تبریزی (میرهاشم دَوَه‌چی) در سال ۱۲۸۸خ؛ از روحانیان محلۀ دوه‌چی (شتربان) و سرخاب تبریز که در ابتدا در جبهۀ موافقان مشروطه و عضو انجمن تبریز بود، ولی با شدت‌گرفتن مخالفت‌های محمدعلی‌شاه و بمباران مجلس و کشتار آزادی‌خواهان، او نیز به‌دستور پنهانی شاه در تبریز علم مخالفت برافراشت و به‌کمک روحانیان دیگر مثل میرزا حسن مجتهد، انجمن اسلامیه را تأسیس کرد. وی در جریان حمله و محاصرۀ تبریز توسط عین‌الدوله به‌همراه تفنگچی‌های خود مدت ۴ ماه با قوای ستارخان جنگید و در خط مقدم جنگ بود. عاقبت پس از پیروزی قوای ستارخان به‌طرف تهران فرار کرد. او پس از پیروزی قوای مشروطه و فرار محمدعلی‌شاه، به‌قصد پنهان‌شدن با لباس مبدل به‌طرف لواسان رهسپار گردید، ولی در آنجا شناسایی و دستگیر شد و به‌نظمیۀ تهران تحویل گردید و پس از محاکمه در میدان توپخانه، اعدام شد.
– درگذشت عبدالحسین صنعتی‌زاده در سال ۱۳۵۲خ؛ از اولین رمان‌نویسان ایرانی که برخی از او به‌عنوان «پدر رمان تاریخی ایران» یاد می‌کنند. مهم‌ترین اثر او «مجمع دیوانگان» است که نخستین اثر آرمان‌شهر ادبیات فارسی به‌شمار می‌رود.
– درگذشت فرهنگ شریف در سال ۱۳۹۵خ؛ دارای نشان درجه‌یک هنری معادل دکتری، از چهره‌های ماندگار موسیقی، نوازنده و بداهه‌نواز تار
– درگذشت رامین حسین‌پناهی در سال ۱۳۹۷خ؛ پیشمرگۀ حزب کومله و فعال سیاسی کُرد اهل ایران که به‌اتهام عضویت در حزب کومله دستگیر و اعدام شد. به نوشتۀ باشگاه خبرنگاران جوان، او در تیرماه ۱۳۹۶خ وارد کشور شد، اما دستگیر شد. برادر او، امجد حسین‌پناهی در گفتگو با بی‌بی‌سی‌فارسی گفت که رامین جهت دیدار خانواده به‌ایران آمده‌بود. او به‌اتهام بغی محاکمه شد و در دادگاه به‌اعدام محکوم شد.
– درگذشت شمس آقاجانی در سال ۱۴۰۲خ؛ شاعر ایرانی و منتقد ادبی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز احسان طبری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *