چهاردهم/۱۴ دسامبر در تاریخ – درگذشت آندره دیمیترویچ ساخاروف و…

چهاردهم/۱۴ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جرجی زیدان؛ تاریخ‌نگار، داستان‌نویس، و روزنامه‌نگار عرب‌زبان لبنانی، تا درگذشت جرج واشینگتن؛ اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده و یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ دسامبر در تاریخ

چهاردهم/۱۴ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– اولین اقدام برادران رایت برای پرواز در سال ۱۹۰۳م
– در سال ۱۹۵۰م؛ کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، با هدف محافظت و حمایت از پناهندگان و یاری‌رساندن در امر بازگشت یا اسکان مجدد آن‌ها در ژنو سوئیس تأسیس شد.
– در سال ۱۹۹۴م؛ کار ساخت بزرگ‌ترین سد جهان بر روی رودخانۀ یانگ‌تسه در چین آغاز شد.
– در سال ۲۰۰۸م؛ حادثۀ پرتاب کفش به‌سمت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در بغداد، توجهات بسیاری را هم از جانب سیاست‌مداران و هم از جانب رسانه‌ها برانگیخت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نوسْتْراداموس در سال ۱۵۰۳م؛ ستاره‌شناس و پیشگوی اهل فرانسه که بسیاری از حوادث و جنگ‌های آینده، پس از اتفاق‌افتادن، پیشگویی‌شان به‌وی منسوب شده‌است.
– زادروز تیکو بِراهه در سال ۱۵۴۶م؛ ستاره‌شناس دانمارکی
– زادروز جرجی زیدان در سال ۱۸۶۱م؛ تاریخ‌نگار، داستان‌نویس، و روزنامه‌نگار عرب‌زبان لبنانی
– زادروز موریهه اوئه شیبا (استاد بزرگ) در سال ۱۸۸۳م؛ بنیان‌گذار ورزش رزمی آیکیدو
– زادروز جرج ششم در سال ۱۸۹۵م؛ پادشاه بریتانیا که در طول جنگ جهانی دوم و در بحبوحۀ بمباران‌های لندن، در آنجا ماند و به‌سرکشی به‌مناطق آسیب‌دیده پرداخت و با این کار، تحسین مردم انگلستان را برانگیخت. او همچنین آخرین پادشاه انگلیسی است که عنوان امپراتور هند را داشت و پس از آن نیز نخستین کسی است که به‌ریاست کشورهای مشترک‌المنافع رسید.
– زادروز راج کاپور در سال ۱۹۲۴م؛ یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای هند
– زادروز دیلما وانا روسف در سال ۱۹۴۷م؛ اقتصاددان و سیاست‌مدار برزیلی و سی‌و‌ششمین رئیس‌جمهور این کشور و نخستین زنی که در تاریخ این کشور به‌این مقام رسیده‌است. وی در سال ۲۰۱۳م از سوی مجلۀ فوربس، بعد از آنگلا مرکل، به‌عنوان دومین زن قدرتمند جهان شناخته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز محمود فرشچیان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شارل رولا در سال ۱۷۴۱م؛ مورخ و استاد قرن ۱۷م اهل فرانسه
– درگذشت کارل فیلیپ امانوئل باخ در سال ۱۷۸۸م؛ آهنگ‌ساز آلمانی، فرزند یوهان سباستیان باخ
– درگذشت جرج واشینگتن در سال ۱۷۹۹م؛ رهبر سیاسی، ژنرال نظامی، دولت‌مرد آمریکایی و اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده که میهن‌دوستان را در انقلاب آمریکا رهبری کرد و یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا به‌شمار می‌رود.
– درگذشت ویسنته آلکساندره در سال ۱۹۸۴م؛ شاعر برجستۀ اسپانیایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۷م و یکی از شاعران نسل ۲۷ اسپانیا
– درگذشت آندره دیمیترویچ ساخاروف در سال ۱۹۸۹م؛ فیزیک‌دان هسته‌ای شوروی، مخالف حکومت و فعال در زمینۀ خلع سلاح هسته‌ای که پدر بمب هیدروژنی شوروی نیز لقب گرفته‌بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *