چهاردهم/۱۴ ژانویه در تاریخ – درگذشت کورت گودل و…

چهاردهم/۱۴ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز یوکیو میشیما؛ نویسنده و شاعر و نمایشنامه‌نویس و بازیگر و کارگردان نامدار ژاپنی، تا درگذشت جرج بارکلی؛ فیلسوف و کشیش ایرلندی و از فیلسوفان ایدئالیست مدرن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ ژانویه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ ژانویه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بادبادک

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۹م؛ نخستین استیضاح در تاریخ ایالات متحده انجام شد و در نهایت سناتور ایالت تنسی از اتهامات خود تبرئه شد.
– در سال ۱۹۸۰م؛ ایندیرا گاندی به‌نخست‌وزیری هند رسید. وی نخستین و تا امروز تنها زنی که به‌این سِمَت انتخاب شده‌است.
– در سال ۲۰۰۸م؛ بابی جیندال، نخستین فرماندار هندی‌تبار در آمریکا آغاز به‌کار کرد.
– در سال ۲۰۰۹م؛ تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد.
– در سال ۲۰۱۱م؛ در جریان انقلاب تونس، زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور این کشور به‌عربستان سعودی گریخت. این حادثه سرآغازی بر بهار عربی بود.
– در سال ۲۰۱۶م؛ در اثر انفجار ۶ بمب و تیراندازی در مرکز جاکارتا، پایتخت اندونزی دست کم ۸ نفر از جمله ۴ مهاجم کشته‌شدند. داعش مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مارک آنتونی در سال ۸۳ق.م؛ سیاست‌مدار بانفوذ و فرماندۀ لایق نظامی روم و یکی از ۳ حاکم جمهوری روم که نقشی حیاتی در تبدیل‌شدن جمهوری روم به‌عنوان یک گروهه‌سالاری به‌امپراتوری روم در نقش یک حکومت یکه‌سالاری داشت.
– زادروز متیو فونتین موری در سال ۱۸۰۶م؛ عضو نیروی دریایی ایالات متحدۀ آمریکا، اخترشناس، تاریخ‌دان، اقیانوس‌نگار، هواشناس، نقشه‌نگار، نویسنده، زمین‌شناس، و آموزگار آمریکایی
– زادروز برت موریسو در سال ۱۸۴۱م؛ نقاش امپرسیونیست (جنبش هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمۀ دوم سدۀ ۱۹م) فرانسوی
– زادروز آلبرت شوایتزر در سال ۱۸۷۵م؛ پزشک، فیلسوف، عالم الهیات پروتستانیسم و موسیقی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۲۸م برندۀ جایزۀ ادبی گوته و در سال ۱۹۵۲م برندۀ جایزۀ صلح نوبل شد.
– زادروز اُسیپ اِمیلیِویچ ماندِلْشتام در سال ۱۸۹۱م؛ شاعر و نویسندۀ روس
– زادروز جان دوس پاسوس در سال ۱۸۹۶م؛ نویسندۀ آمریکایی
– زادروز یوکیو میشیما در سال ۱۹۲۵م؛ نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان نامدار ژاپنی که ۳ بار کاندیدای جایزۀ نوبل ادبیات شده‌است.
– زادروز رالف ماروین استاینمن در سال ۱۹۴۳م؛ ایمنی‌شناس و زیست‌شناس سلولی کانادایی که در سال ۱۹۷۳م اصطلاح سلول‌های دندریتیک را کشف کرد. در ۳ اکتبر ۲۰۱۱م، کمیتۀ نوبل برای فیزیولوژی و پزشکی، او را به‌عنوان برندۀ نیمی از جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۲۰۱۱م به‌خاطر کشف سلول‌های دندریتیک اعلام کرد. نیمی دیگر به‌بروس بویتلر و ژول ای. هافمن تعلق گرفت، اما ۳ روز قبل از آن، وی در اثر سرطان لوزالمعده فوت کرده‌بود (البته کمیتۀ نوبل از این موضوع اطلاع نداشت) و این موضوع به‌پیچیدگی انجامید؛ زیرا بنیاد به‌افراد درگذشته، تاکنون جایزه‌ای اعطا نکرده‌بود، اما کمیتۀ نوبل تصمیم گرفت که برای اولین‌بار جایزه به‌یک فرد درگذشته اعطا شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 مردادماه در تاریخ - درگذشت ابوالقاسم پاینده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ادموند هالی در سال ۱۷۴۲م؛ منجم، ژئوفیزیک‌دان، ریاضی‌دان، هواشناس، و فیزیک‌دان انگلیسی
– درگذشت جرج بارکلی در سال ۱۷۵۳م؛ فیلسوف و کشیش ایرلندی و از فیلسوفان ایدئالیست مدرن
– درگذشت ژان اگوست دومینیک انگر در سال ۱۸۶۷م؛ نقاش نئوکلاسیک (نئوکلاسیسم یا نئومومیسم؛ یک جنبش هنری در زمینه‌های هنرهای تزئینی، هنرهای تجسمی، ادبیات، تئاتر، موسیقی و معماری) فرانسوی
– درگذشت الکساندر جکسون دیویس در سال ۱۸۹۲م؛ معمار برجستۀ قرن ۱۹م آمریکایی در سبک یونانی جدید
– درگذشت چارلز لاتویج دادسون (لویی کارل) در سال ۱۸۹۸م؛ استاد ریاضیات کالج کرایست‌چرچ دانشگاه آکسفورد، کشیش، عکاس و نویسندۀ انگلیسی و جزو بزرگ‌ترین نویسندگان ادبیات کودک جهان
– درگذشت ارنست کارل آبه در سال ۱۹۰۵م؛ فیزیک‌دان آلمانی که در زمینۀ فیزیک نور به‌فعالیت علمی می‌پرداخت و مقدار آبه را کشف کرد و اولین شکست‌سنج را ساخت.
– درگذشت گابریل میکائیلیان در سال ۱۹۴۹م؛ مهندس و معمار ارمنی
– درگذشت خواکین تورینا در سال ۱۹۴۹م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ پیانو اسپانیایی
– درگذشت کورت گودل در سال ۱۹۷۸م؛ ریاضی‌دان، منطق‌دان و فیلسوف اتریشی
– درگذشت گئورگی ماکسیمیلیانوویچ مالنکوف در سال ۱۹۸۸م؛ سیاست‌مدار، نخست‌وزیر شوروی پس از استالین و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *