چهارم/۴ خردادماه در تاریخ – زادروز احمدرضا عابدزاده و…

چهارم/۴ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمدرضا عابدزاده؛ بازیکن (دروازبان) بازنشستۀ فوتبال اهل ایران، تا درگذشت فریدون جم؛ از چهره‌های تحصیل‌کرده و نزدیک به‌حکومت رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ خردادماه در تاریخ

چهارم/۴ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز دزفول؛ روز مقاومت و پایداری در ایران

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالحسین سپنتا در سال ۱۲۸۶خ؛ نویسندۀ دختر لر، اولین فیلم ناطق ایرانی
– زادروز جواد هیئت در سال ۱۳۰۴خ؛ روزنامه‌نگار، جراح و نویسنده و مؤسس مجلۀ وارلیق در سال ۱۹۷۹م
– زادروز جهانبخش پازوکی در سال ۱۳۱۶خ؛ آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده و ترانه‌سرای ایرانی مقیم لس‌آنجلس که عشق درون‌مایۀ اصلی ترانه‌های وی بوده‌است.
– زادروز احمدرضا عابدزاده در سال ۱۳۴۵خ؛ بازیکن بازنشستۀ فوتبال اهل ایران
– زادروز احمد باطبی در سال ۱۳۵۶خ؛ روزنامه‌نگار، عکاس، فعال حقوق بشر ایرانی مقیم آمریکا و یکی از ۴ دانشجویی که پس از دستگیری در وقایع ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸خ از سوی دادگاه انقلاب به‌اعدام محکوم شد. چاپ عکس وی در حالی که پیراهن خونین دانشجوی دیگری را در دست داشت، روی جلد مجلۀ اکونومیست، تصویر او را به‌نماد مبارزات دانشجویی در ایران بدل کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی فسوی در سال ۳۶۵خ؛ او استاد ریاضی و ستاره‌شناس برجستۀ ایرانی سدۀ ۴ه.ق بود که در دوران دیلمیان در فارس می‌زیست و برای همیشه شیوۀ نگاه ما به‌ستارگان در آسمان را تغییر داد و به‌عنوان یکی از ستاره‌شناسان با نفوذترین در جهان شناخته می‌شود. او زندگی خود را به‌پیشبرد درک ما از ستارگان و صور فلکی اختصاص داد و مشاهدات دقیق او پس از بیش از یک‌هزاره هنوز معتبر است.
– درگذشت میرزا سیدعلی‌محمد دولت‌آبادی در سال ۱۳۰۲خ؛ سیاست‌مدار برجسته‌ای که به‌مدت ۲ سال نمایندۀ چهارمین مجلس شورای ملی از خرم‌آباد تا زمان فوتش بود.
– درگذشت فرهاد ارژنگی در سال ۱۳۴۰خ؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ تار و نقاش
– درگذشت محمد حنیف‌نژاد در سال ۱۳۵۱خ؛ از بنیان‌گذاران سازمان مجاهدین خلق ایران که به‌همراه سعید محسن و علی‌اصغر بدیع‌زادگان، سازمان مجاهدین خلق را در سال ۱۳۴۴خ پایه‌ریزی کرد. او در سال ۱۳۵۰خ توسط ساواک دستگیر و در سال ۱۳۵۱خ اعدام شد.
– درگذشت سعید محسن در سال ۱۳۵۱خ؛ یکی از بنیان‌گذاران سازمان مجاهدین خلق ایران که در کنار محمد حنیف‌نژاد و علی‌اصغر بدیع‌زادگان، سازمان مجاهدین خلق ایران را در سال ۱۳۴۴خ بنیان گذاشتند و در سال ۱۳۵۱خ اعدام شد.
– درگذشت عبدالعلی وزیری در سال ۱۳۶۸خ؛ خوانندۀ موسیقی اصیل ایرانی
– درگذشت عباس مهرپویا در سال ۱۳۷۱خ؛ خواننده، مبتکر موسیقی تلفیقی، نوازنده، آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده، جهانگرد و دکوراتور
– درگذشت فریدون جم در سال ۱۳۸۷خ؛ فرزند محمود جم، ارتشبد ارتش ایران و از چهره‌های تحصیل‌کرده و نزدیک به‌حکومت رضاشاه و محمدرضاشاه پهلوی
– درگذشت ناصر ملک‌مطیعی در سال ۱۳۹۷خ؛ بازیگر و کارگردان ایرانی پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ
– درگذشت اسماعیل خویی در سال ۱۴۰۰خ؛ شاعر معاصر و عضو کانون نویسندگان ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 خردادماه در تاریخ - درگذشت مصطفی چمران و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *