چهارم/۴ ژوئن در تاریخ – درگذشت شریف حسین و…

چهارم/۴ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز نیکلاوس آوگوست اتو؛ مهندس و خودآموختۀ آلمانی، مخترع موتور درون‌سوز، تا درگذشت شریف حسین؛ بزرگ خاندان هاشمی که شریف مکه و امیر حجاز بود و بر تمام منطقه استیلا داشت که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ ژوئن در تاریخ

چهارم/۴ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی سالاد سزار
– روز جهانی کودکان بی‌گناه قربانی خشونت
– روز جهانی یادبود میدان تیان‌آن‌من؛ مجموعه‌ای از تظاهرات اعتراضی در میدان تیان‌آن‌من شهر پکن، جمهوری خلق چین

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۴م؛ قوای بریتانیایی، پورتو پرنس در هائیتی را تصرف کردند.
– در سال ۱۸۷۸م؛ امپراتوری عثمانی، قبرس را به‌بریتانیا واگذار کرد. در حالی که ظاهراً همچنان جزو خاک این کشور محسوب می‌شد.
– در سال ۱۹۲۰م؛ پس از پایان جنگ اول جهانی و شکست این مجارستان، با توجه به‌پیمان تریانون، این کشور ۷۱ درصد از خاک و ۶۴ درصد از جمعیت خود را از دست داد.
– در سال ۱۹۲۰م؛ پیمان تریانون، رسماً به‌جنگ جهانی اول پایان بخشید.
– در سال ۱۹۴۲م؛ نبرد میدوی میان ژاپن و آمریکا در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام آغاز شد.
– در سال ۱۹۴۴م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، با سقوط رم، این شهر اولین پایتخت متحدین نام گرفت که به‌تصرف متفقین درآمد.
– در سال ۱۹۷۰م؛ تونگا استقلال خود را از بریتانیا به‌دست آورد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آنجلینا جولی در سال ۱۹۷۵م؛ بازیگر، فیلم‌ساز و بشردوست آمریکایی که دریافت‌کنندۀ افتخارات گوناگونی از جمله ۱ جایزۀ اسکار و ۳ جایزۀ گلدن‌گلوب بوده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جاکومو کازانووا در سال ۱۷۹۸م؛ نویسندۀ قرن ۱۸م اهل ایتالیا
– درگذشت سلطان عبدالعزیز (عبدالعزیز یکم) در سال ۱۸۷۶م؛ سی‌و‌دومین سلطان امپراتوری عثمانی که از تاریخ ۲۵ ژوئن ۱۸۶۱م تا ۳۰ می ۱۸۷۶م سلطنت کرد. او پسر سلطان محمود دوم بود و در سال ۱۸۶۱م جانشین برادرش سلطان عبدالمجید شد.
– درگذشت شریف حسین در سال ۱۹۳۱م؛ بزرگ خاندان هاشمی که شریف مکه و امیر حجاز بود و بر تمام منطقه استیلا داشت. وی در ۲ نوامبر ۱۹۱۶م خود را حاکم همۀ کشورهای عربی خواند.
– درگذشت راینهارت هایدریش در سال ۱۹۴۲م؛ از برجسته‌ترین چهره‌های آلمان نازی و از بالاترین مسئولان گردان حفاظتی آلمان نازی (وافن اس‌اس)، رئیس ادارۀ اصلی امنیت رایش و فرماندار رایش در بوهم و موراویا که آدولف هیتلر، او را مردی با قلب آهنین نامیده‌بود.
– درگذشت گئورگ لوکاچ در سال ۱۹۷۱م؛ فیلسوف، نویسنده، منتقد ادبی، نظریه‌پرداز، مبارز کمونیست مجار، کمیسر فرهنگ و آموزش در جمهوری شورایی مجارستان و از سران انقلاب ۱۹۵۶م مجارستان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - روز اهدای عضو، اهدای زندگی در ایران و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *