یازدهم/۱۱ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت داوود پیرنیا و…

یازدهم/۱۱ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شهبال شب‌پره؛ پایه‌گذار گروه بلک‌کتس، اولین گروه موسیقی پاپ ایرانی، تا درگذشت طیب حاج‌رضایی؛ از باستانی‌کارها و از جمله افرادی که در ادبیات محاوره‌ای، به‌لات یا لوطی مشهور بود که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ آبان‌ماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– زادروز شهبال شب‌پره در سال ۱۳۱۹خ؛ پایه‌گذار گروه بلک‌کتس، اولین گروه موسیقی پاپ ایرانی و پایه‌گذار گروه سیلوئت و شی با هی
– زادروز عبدالفتاح سلطانی در سال ۱۳۳۲خ؛ وکیل دادگستری، زندانی سیاسی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و عضو سابق هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوالقاسم محمود بن ندیم (سلطان محمود غزنوی، سیف‌الدوله، فهیم‌الدوله، سلطان ماضی، پرویز المله، غازی) در سال ۳۵۰خ؛ مقتدرترین سلطان سلسلۀ تُرک‌تبار غزنویان که اولین فرمانروای مستقل و بزرگ‌ترین فرد خاندان غزنوی بود و به‌جنگاوری و بی‌باکی و کثرت فتوحات و شکوه دربار در تاریخ اسلام، مخصوصاً غزوات او در هند و غنایمی که از آن‌جا آورده مشهور است.
– زادروز فرج سرکوهی در سال ۱۳۲۶خ؛ فعال سیاسی، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار چپ‌گرای ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت طیب حاج‌رضایی در سال ۱۳۴۲خ؛ از باستانی‌کارهای دوران پهلوی و از جمله افرادی که در ادبیات محاوره‌ای آن‌زمان، به‌لات یا لوطی مشهور بود. وی در سال ۱۳۳۲خ از موافقین دودمان شاهنشاهی پهلوی در کودتای ۲۸ مرداد بود که بعداً به‌مخالفت با شاه برخاست و پس از گذراندن مدتی در زندان، در سال ۱۳۴۲خ تیرباران شد.
– درگذشت داوود پیرنیا در سال ۱۳۵۰خ؛ حقوق‌دان، موسیقی‌دان و بنیان‌گذار برنامۀ رادیویی گُل‌ها

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 تیرماه در تاریخ - زادروز محمد قریب و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *