یکم/۱ اسفندماه در تاریخ – زادروز حسین شاه‌حسینی و…

یکم/۱ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسین شاه‌حسینی؛ عضو شورای مرکزی جبهۀ ملی و از اعضای هیئت رهبری جبهۀ ملی، تا درگذشت عبدالباقی درویش؛ استاد خلبان هواپیماهای ترابری و ارتباطی و آموزشی نیروی هوایی ارتش که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ اسفندماه در تاریخ

یکم/۱ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

 

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسین شاه‌حسینی در سال ۱۳۰۶خ؛ عضو شورای مرکزی جبهۀ ملی و از اعضای هیئت رهبری جبهۀ ملی و در دولت موقت ایران، معاون مهندس مهدی بازرگان بود. او نخستین رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیتۀ ملی المپیک پس از انقلاب بوده‌است.
– زادروز عمران صلاحی در سال ۱۳۲۵خ؛ شاعر، نویسنده، مترجم و طنزپرداز
– زادروز مسعود فردمنش در سال ۱۳۲۸خ؛ ترانه‌سرا، خواننده و آهنگ‌ساز

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالباقی درویش در سال ۱۳۶۴خ؛ سرهنگ خلبان و استاد خلبان هواپیماهای ترابری، ارتباطی و آموزشی نیروی هوایی ارتش که به‌همراه ٨ تَن از نمایندگان مجلس، نیروهای عالی‌رتبۀ ارتش، مقامات عالی‌رتبۀ قضایی با هواپیمای فوکر اف۲۷ فرندشیپ به‌خلبانیِ او در جریان عملیات والفجر ۸ عازم جبهه‌های جنگ بود که هواپیمای حامل آن‌ها در محاصرۀ ۲ فروند میگ-۲۳ عراقی قرار گرفت و همۀ ۵١ سرنشین آن کشته‌شدند.
– درگذشت حبیب‌الله ثابت (معروف به‌ثابت‌پاسال) در سال ۱۳۶۸خ؛ بازرگان، صنعت‌گر و کارآفرین ایرانی و از اعضای محفل بهائیان ایران در دوران دودمان پهلوی‌ست که با آوردن تکنولوژی‌های روز دنیا و گرفتن نمایندگی شرکت‌های خارجی و تأسیس کارخانه‌های متعدد، کمک بزرگی به‌مدرن و صنعتی‌شدن ایران کرد. او پایه‌گذار نخستین سازمان رادیو تلویزیون ملیِ ایران و اولین کارخانۀ صنعتیِ مُبل ایران و کارخانۀ پپسی‌کولا بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 آذرماه در تاریخ - درگذشت نصرالله زرین‌پنجه و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *