یکم/۱ شهریورماه در تاریخ – زادروز ستار بهشتی و…

یکم/۱ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابوعلی سینا؛ از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و جهان، تا درگذشت احمد نوری‌زاده؛ ادیب، مترجم و پژوهش‌گر، بنیان‌گذار ارمنی‌شناسی فارسی در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ شهریورماه در تاریخ

یکم/۱ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز پزشک در ایران
– روز همدان در ایران
– روز بزرگداشت ابوعلی‌سینا در ایران
– روز دوستی ملت ایران و ایالات متحدۀ آمریکا

 


 

  • وقایع

 

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوعلی سینا (ابن سینا، پورسینا، شیخ‌الرئیس) در سال ۳۵۹خ؛ همه‌چیزدان، پزشک، ریاضی‌دان، اخترشناس، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق‌دان، فیلسوف، موسیقی‌دان و دولت‌مرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و جهان، به‌ویژه به‌دلیل آثارش در زمینۀ فلسفه و پزشکی
– زادروز خسرو روزبه در سال ۱۲۹۴خ؛ ستوان کمونیست، ریاضی‌دان، نویسنده، متخصص نظامی و استاد دانشکده افسری و از اعضای سازمان نظامی و مخفی حزب توده و مسئول شعبه اطلاعات کل آن و یکی از جنجال‌برانگیزترین چهره‌های جنبش کمونیستی در ایران که دستگیر شد و یک‌سال پس از آن، به‌اعدام محکوم گردید و تیرباران شد.
– زادروز نجف دریابندری در سال ۱۳۰۸خ؛ مترجم و نویسنده
– زادروز حسین محمد علیزاده در سال ۱۳۳۰خ؛ موسیقی‌دان، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازندۀ تار و سه‌تار و نامزد دریافت ۳ جایزۀ گرمی
– زادروز حسین خرازی دهکردی در سال ۱۳۳۶خ؛ نظامی ایرانی که در خلال جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی به‌شمار می‌آمد و فرماندهی لشکر ۱۴ امام‌حسین را برعهده داشت. او پس از مدتی به‌صحنۀ نبرد بازگشت و سرانجام در خلال اجرای عملیات کربلای ۵ در منطقۀ شلمچه کشته‌شد.
– زادروز ستار بهشتی در سال ۱۳۵۶خ؛ کارگر و وبلاگ‌نویسی که در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۱خ توسط پلیس فتا دستگیر شد. او به‌اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکۀ اجتماعی و فیس‌بوک بازداشت و به‌مکانی نامشخص منتقل شد. در مدت بازجویی به‌شدت از سوی پلیس فتا شکنجه شد و به‌دلیل خون‌ریزی ریه، کبد، کلیه و مخچه، کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز فرنگیس یگانگی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمد پروین گنابادی در سال ۱۳۵۷خ؛ محقق و مترجم و مصحح
– درگذشت علی‌اصغر حکمت در سال ۱۳۵۹خ؛ استاد دانشگاه، ادیب و وزیر معارف در دورۀ رضاشاه پهلوی که در مقام وزیر معارف نقش مهمی در توسعۀ آموزش نوین در ایران ایفا کرد. او نخستین رئیس دانشگاه تهران و بنیان‌گذار کتابخانۀ ملی ایران و نشریۀ فروغ تربیت بود.
– درگذشت پرویز ناتل خانلری در سال ۱۳۶۹خ؛ از اهالی ناتل نور مازندران، ادیب، سیاست‌مدار، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر معاصر ایرانی
– درگذشت سیداسدالله لاجوردی در سال ۱۳۷۷خ؛ رئیس پیشین زندان اوین و دادستان انقلاب تهران در دهۀ ۶۰خ
– درگذشت سیدبزرگ محمودی در سال ۱۳۸۸خ؛ پزشک متخصص بیهوشی ایرانی که متهم به‌بردن همسر آمریکایی خود بتی و دخترشان مهتاب به‌کشور خود (ایران) و گروگانگیری آن‌ها به‌مدت ۱۸ ماه در اواسط دهۀ ۱۹۸۰م شده‌بود.
– درگذشت مهین نیک‌طبع (مهین شهابی) در سال ۱۳۸۹خ؛ هنرپیشه
– درگذشت احمد نوری‌زاده در سال ۱۴۰۰خ؛ ادیب، مترجم و پژوهش‌گر، بنیان‌گذار ارمنی‌شناسی فارسی در ایران، تنها شاعر غیرارمنی جهان که به‌زبان ارمنی نیز شعر می‌سرود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *