ایران و روس؛ هزاران عبرت از جنگ‌های تاریخ ایران!

تاریخ جنگ‌های ایران و روس هم‌چنان عبرت‌انگیز است. ماجرا از آن‌جایی تأمل‌برانگیز می‌شود که دست روحانیون در تعیین تصمیمات سیاسی باز می‌شود و نظر بزرگانی چون قائم‌مقام فراهانی را رَد می‌کنند و با لفظ تکفیر خیرخواهان را معدوم می‌نمایند. نمونه‌اش را کوتاه در همین پست می‌خوانید.
ایران و روس

از جمله تکفیرهای دو قرن اخیر، تکفیر «میرزا ابوالقاسم فراهانی»؛ وزیر شجاع و وطن‌پرست محمدشاه قاجار در عصر فتحعلی‌شاه است. آن‌گاه که ایران در مقابل روسیه مغلوب شد و عهدنامه‌ی گلستان در تاریخ ۳ آبان ۱۱۹۲خ تحمیل گردید که یکی از پیامدهای تاریخ جنگ‌های ایران و روس بوده‌است.

پس از طی چندسال فضای مذهبیِ ایران دگرگون شد و فتوای وجوب جهاد بر علیه روسیه از سوی علما صادر گردید. مجلسی در سلطانیه برپا شد و سران کشور در حضور فتحعلی‌شاه حضور یافتند. جیره‌خواران با احساسات ریاکارانه، فضای جلسه را در دست گرفته‌بودند. در این جلسه؛ فتحعلی‌شاه رو به قائم‌مقام کرد و پرسید: نظر شما چیست؟! قائم‌مقام امتناع کرد. با اصرار شاه، قائم‌مقام نظر خود را با سؤالی بیان کرد؛ قائم‌مقام از شاه پرسیدکه عایدی و مالیات شما چقدر است؟! فتحعلی‌شاه جواب داد: سالانه نزدیک به ۶ کرور مالیات دریافت می‌کنیم. قائم‌مقام سپس ادامه داد و گفت: مالیات روسیه چقدر است؟! فتحعلی‌شاه گفت: شنیده‌ایم روسیه سالانه بیش از ۶۰۰ کرور مالیات دریافت می‌دارد. قائم‌مقام گفت: عقل حکم می‌کند کسی که ۶ کرور دارد، با کسی که ۶۰۰ کرور دارد درنیاویزد…!

در همین جلسه جیراه‌خوارانِ شاه و دربار، با هتاکی و ناسزاگویی، قائم‌مقام را مورد شماتت و سرزنش قرار دادند که او به شاه توهین کرده‌است و به قدرت اسلام ایمان ندارد! فردای آن روز حکم تکفیر قائم‌مقام توسط روحانیون در شهر پخش شد. جیره‌خواران شاه و دربار به خانه‌ی وی حمله و آن را تخریب و غارت کردند. قائم‌مقام به مشهد تبعید گردید. جنگ بین ایران و روس آغاز شد و در ابتدا، پیروزی‌هایی به دست آمد، اما با حمله‌ی روسیه، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی تا جاده‌ی زنجان به تسخیر روسیه درآمد و تهران نیز در تهدید روس‌ها قرار گرفت و پس از آن، عهدنامه‌ی ترکمانچای بر ایران تحمیل و غرامت جنگ مطالبه شد. در این میان نیز احساس‌گرایان و جیره‌خواران پا به فرار گذاشتند و کشور را در بحران تنها گذاشتند…!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  مکه در ۷۰ سال قبل چگونه بود؟ + آلبوم تصاویر

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ حماسه‌ی کویر، ابراهیم باستانی پاریزی، انتشارات علم

پی‌نوشت؛ عزیزان، از این‌دست مطالب بارها گذاشته‌ایم، حقیقتاً این جنگ دوم ایران و روس هزار درس عبرت تاریخی برای ما و نسل‌های آینده دارد. در پیج اینستاگرام نزدیک به بیش از ۵۰ پست از این جنگ و حواشیِ پیرامون آن گذاشته‌ایم، مانند ماجرای میرفتاح تبریزی و… که در همین وب‌سایت قجرتایم نیز موجود هستند.

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *