بمباران اتمی؛ تسلیم ژاپن و پایان جنگ جهانی دوم!

تنها ۲۴ ساعت پس از دومین بمباران اتمی آمریکا در شهر ناگازاکیِ ژاپن، هری ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد اگر ژاپن تسلیم متفقین نشود، بمباران اتمیِ دیگری صورت خواهد گرفت. این امر سبب شد ژاپن پیش از ظهر ۲ سپتامبر ۱۹۴۵م طی مراسمی، تسلیم بی‌قید و شرط خود را بپذیرد.
بمباران اتمی

تنها ۲۴ ساعت پس از دومین بمباران اتمی آمریکا در شهر «ناگازاکیِ» ژاپن، «هری ترومن» رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که اگر ژاپن تسلیم متفقین نشود، بمباران اتمیِ دیگری صورت خواهد گرفت…!

تسلیم ژاپن

این امر سبب شد تا ژاپن اعلام کند به شرط اینکه به موقعیت و مقام امپراتور دست نخورد، حاضر است که تسلیم شود. با این که ۳ هفته از تسلیم‌شدن ژاپن گذشته‌بود و نیروهای آمریکایی، اشغال نظامیِ آن کشور را عملاً آغاز کرده‌بودند، قرارداد تسلیم رسمیِ ژاپن پیش از ظهر ۲ سپتامبر ۱۹۴۵م طی مراسمی در کشتیِ جنگیِ آمریکاییِ «میسوری» که در آب‌های خلیج‌توکیو لنگر انداخته‌بود به امضای نمایندگان دولت ژاپن رسید. در این مراسم که بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشید، ژنرال «مک آرتور» فرمانده‌ی نظامیِ وقت آمریکا در نطقی اظهار امیدواری کرده‌بود که دنیای آینده بدون جنگ و خون‌ریزی باشد و کشورهای درگیر در جنگ جهانی دوم، اعم از غالب یا مغلوب، جنگ را پشت سر بگذارند و آن را به فراموشی بسپارند و زندگانی را از سر گیرند. «مک آرتور» گفته‌بود که امید صادقانه‌ی او به صلح و رفاه نوع بشر است که از میان کشتارها و ویران‌گری‌های گذشته سر بلند می‌کند و دنیای تازه‌ای می‌سازد. دنیایی بدون ترس که در آن شئون انسان‌ها رعایت شود.

تسلیم ژاپن

در همین مراسم اعلام شد که امپراتور ژاپن، ژنرال «مک آرتور» را به عنوان سرفرمانده‌ی نیروهای اشغال‌کننده‌ی ژاپن (عملاً حکمران این کشور) پذیرفته است. بدین ترتیب روز ۲ سپتامبر ۱۹۴۵م از طرف آمریکایی‌ها روز «فتح ژاپن» نام گرفت و در تاریخ‌شان ثبت شد. روزی که در واقع روز خاتمه‌ی جنگ دوم جهانی هم محسوب می‌شد و روزی که از فردای آن، حکومت‌هایی دیگر و در محیطی تازه در دنیای سیاسیِ دیگر به قدرت رسیدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  جان اف کندی؛ به بهانه‌ی زادروز مرد تصمیم‌های سخت! + تصاویر

تسلیم ژاپن

جنگ جهانی دوم باعث تلف‌شدن میلیون‌ها نفر از انسان‌ها گردید. محاسبه‌ی درصد تقریبیِ آن بدین قرار است:
از هر ۲۲ نفر روسی یک‌نفر، از هر ۱۵۰ نفر بریتانیایی یک‌نفر و از هر ۵۰۰ آمریکایی یک‌نفر تا سرانجام آلمان و ژاپن شکست خوردند و تسلیم شدند که طیِ این جنگ هم از هر ۲۵ آلمانی یک‌نفر و از هر ۴۶ ژاپنی یک‌نفر کشته شدند. نتیجه‌ی این جنگ خانمان‌سوز؛ ویران‌شدن شهرها، قطع وسایل ارتباط مخابرات و جاده‌ها، آوارگیِ جمعیتی کثیری از مردم اروپا و سایر نقاط آسیا و آفریقا، علاوه بر این طیِ این سال‌های طولانی، مردم جنگ‌زده دچار فقر، قحطی، گرسنگی، بیماری و مرگ و بدبختیِ فراوانی به جبران رفتار یک عده از سران قدرت‌طلبِ خود شدند. هر چند که همه‌ی این جنگ و زد و خورد و تلاش‌های طرفین هنوز هم درد دردمندان واقعی و آزادی‌خواهان جهان را درمان نکرد. گروهی دیکتاتور رفتند و زورگویان دیگری با چهره‌ای دیگر جانشین آنان شدند. هنوز هم در کشورهایی فرشته‌ی آزادی به قربانگاه کشیده شده و گلویش را می‌برند و بازداشتگاه‌ها مملو از زندانیان آزادی‌خواه است…!

تسلیم ژاپن

گفته‌شده که مقامات ژاپن پیش از دیدار، با حضور عکاس موافقت نکرده و خواسته‌بودند تا ژنرال آمریکایی با «هیروهیتو» دست ندهد و مراقب رفتارش باشد. با این حال، ژنرال یک عکاس با خود به جلسه‌ی ملاقات برد. همچنین در بدو ورود به اتاق به «هیروهیتو» دست داد و شانه‌های او را گرفت.

تسلیم ژاپن
دیدار «مک آرتور» با امپراتور «هیروهیتو»
تسلیم ژاپن
مقامات نظامیِ ژاپن و متفقین بر عرشه‌ی ناو «میسوری» منتظر امضای توافق تسلیم ژاپن، ۲ سپتامبر ۱۹۴۵م
تسلیم ژاپن
لحظه‌ای که ژنرال « اومزو یوشینجیرو» نماینده‌ی امپراتوریِ ژاپن در حال امضای توافق‌نامه‌ی تسلیم ژاپن است.
تسلیم ژاپن
نسخه‌ای از توافق امضاءشده‌ی ژاپن با متفقین برای تسلیم همه‌جانبه و بی‌قید و شرط این کشور در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵م

در ادامه نیز تصاویری مربوط به بمباران اتمیِ ژاپن توسط آمریکا و تأثیرات آن را مشاهده می‌کنید.

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ جنگ جهانی دوم، چاردین، انتشارات توسن

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هرمان هسه؛ منتقدی شجاع و مخالف خشونت، جنگ و تبعیض نژادی! + تصاویر

پی‌نوشت؛ کاری که ما سال‌هاست لافِ آن را زدیم و شعارش را هر جمعه دادیم، ژاپن سال‌ها پیش انجام داد. اولین و تنها کشوری که به خاک ایالت متحده حمله‌ی نظامی کرد و در همین جنگ با علمیات انتحاری، هواپیماهای خود را به کشتی‌های آمریکایی می‌کوبیدند! سرانجام به این نتیجه رسیدند که دوره‌ی جنگ و انتقام به‌سر آمده و امروز با تکنولوژی و صنعت پیشتاز خود کشورگشایی می‌کنند! ملت ژاپن برای آموختن این درس از تاریخ، هزینه‌ای گزاف داد؛ به اندازه‌ی «مرد چاق» و «پسر‌ کوچک»…!

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

بمباران اتمی ژاپن

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (5 امتیاز)

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام
    ولی در مرحله اول ما ملت هستیم که باید در افکار و رفتار خودمون تغییر ایجاد کنیم. باید سود ملی رو به سود فردی نهادینه کنیم در کل باید ذات خودمون رو اصلاح کنیم و درنتیجه درست انتخاب می‌کنیم و در این انتخابات افراد چاپلوس، دزد، بی‌خاصیت، فرصت طلب، بیسواد و … به عنوان مسئول بر امور مسلط نمیشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *