بیستم/۲۰ اسفندماه در تاریخ – زادروز منصور نریمان و…

بیستم/۲۰ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز بهروز وثوقی؛ بازیگر سینما و دوبلور و گویندۀ رادیو و تلویزیون، تا درگذشت احمد کسروی؛ تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر، حقوق‌دان و استاد ملی‌گرای رشتۀ حقوق در دانشگاه تهران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ اسفندماه در تاریخ

بیستم/۲۰ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتشار روزنامۀ بخارای شریف، نخستین روزنامۀ فارسی آسیای میانه در بخارا در سال ۱۲۹۰خ
– ثبت سد کریت در فهرست آثار باستانی ایران در سال ۱۳۷۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز منصور نریمان در سال ۱۳۱۴خ؛ نوازندۀ بربط و آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و پژوهش‌گر موسیقی سنتی ایران و پدر عود ایران
– زادروز منوچهر لشگری در سال ۱۳۱۴خ؛ نوازندۀ ویولن، فلوت و آهنگ‌ساز
– زادروز بهروز وثوقی در سال ۱۳۱۶خ؛ بازیگر ایرانی که قبل از بازیگری در سینما، کارمند ادارۀ دارایی و بعداً دوبلور و گویندۀ رادیو و تلویزیون بود.
– زادروز قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵خ؛ دومین فرماندۀ نیروی قدس سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی که هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در طی عملیات آذرخش کبود به‌دستور دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، مورد حملۀ موشک پهپاد نظامی ارتش ایالات متحده قرار گرفت و کشته‌شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا ابوالحسن‌خان غفاری کاشانی (صنیع‌الملک، ابوالحسن ثانی) در سال ۱۲۴۵خ؛ نقاش ایرانی که وی فرزند میرزا محمد غفاری و از خانوادۀ قاضی عبدالمطلب غفاری کاشانی و عموی محمد غفاری، معروف به‌کمال‌الملک است. او بنیان‌گذار نخستین مدرسۀ نقاشی در ایران بوده‌است.
– درگذشت سیداحمد حکم‌آبادی (احمد کسروی) در سال ۱۳۲۴خ؛ تاریخ‌نگار، زبان‌شناس، پژوهش‌گر، حقوق‌دان و اندیشمند و استاد ملی‌گرای رشتۀ حقوق در دانشگاه تهران و وکیل دعاوی در تهران با فعالیت در زمینه‌های تاریخ، زبان‌شناسی، ادبیات، علوم دینی، روزنامه‌نگاری، وکالت، قضاوت و سیاست، بنیان‌گذار جنبشی سیاسی‌اجتماعی با هدف ساختن یک هویت ایرانیِ سکولار در جامعۀ ایران، موسوم به‌جنبش پاک‌دینی در دوره‌ای از حکومت پهلوی، خواستار مبارزه با واپس‌ماندگی فکری و علمی و روشن‌گری در تمامی وجوه زندگانی بود، که در اتاق بازپرسی ساختمان کاخ دادگستری تهران به‌ضرب گلوله و ۲۷ ضربۀ چاقو توسط افراد گروه فدائیان اسلام ترور شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 مهرماه در تاریخ - زادروز عادل فردوسی‌پور و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *