بیستم/۲۰ سپتامبر در تاریخ – درگذشت ژان سیبِلیوس و…

بیستم/۲۰ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سوفیا لورن؛ بازیگر ایتالیایی و ستارۀ سال‌های طلایی سینما و هالیوود و مشهورترین بازیگر ایتالیایی، تا درگذشت گرمان ستپانوویچ تیتوف؛ کیهان‌نورد روسی، دومین فضانورد روسیه و جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ سپتامبر در تاریخ

بیستم/۲۰ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۸۷م؛ صلاح‌الدین ایوبی اورشلیم را محاصره کرد.
– فرمان تأسیس و ایجاد شهر بخارست، پایتخت امروزی رومانی، توسط امپراتور ولاد در سال ۱۴۵۹م
– قتل‌عام پائولی در ایالات متحدۀ آمریکا در سال ۱۷۷۷م
– در سال ۱۷۹۲م؛ مجمع ملی فرانسه که در هنگامۀ انقلاب فرانسه نقش مجلس مؤسسان قانون اساسی و قانون‌گذاری را بر عهده داشت، تأسیس شد.
– ساخت اولین اتوبوس بخاری در سال ۱۸۳۱م
– در سال ۱۸۷۰م؛ رم توسط سربازان ویکتور امانوئل دوم، پادشاه ایتالیای متحد، تصرف شد.
– در سال ۱۹۴۶م؛ نخسین جشنوارۀ فیلم کن، در شهر کن فرانسه، با رقابت ۱۱ فیلم برای کسب نخل طلایی آغاز به‌کار کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ارنستو تئودورو مونتا در سال ۱۸۳۳م؛ روزنامه‌نگار، ملی‌گرا، سرباز انقلابی و فعال صلح‌طلب اهل ایتالیا و برندۀ جایزۀ صلح نوبل
– زادروز آپتون سینکلر در سال ۱۸۷۸م؛ رمان‌نویس، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی آمریکایی و برندۀ جایزۀ پولیتزر ادبی در سال ۱۹۴۳م
– زادروز سوفیا لورن در سال ۱۹۳۴م؛ بازیگر ایتالیایی و ستارۀ سال‌های طلایی سینمای ایتالیا و هالیوود و مشهورترین بازیگر ایتالیایی که علاوه بر برنده‌شدن جایزۀ اسکار فیلم غیرانگلیسی‌زبان برای فیلم دو زن، ۱ جایزۀ گرمی، ۵ جایزۀ گلدن‌گلوب، ۱ جایزۀ بفتا و ۱ جایزۀ لورل را نیز برنده شده‌است.
– زادروز جرج آر. آر. مارتین در سال ۱۹۴۸م؛ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی سبک‌های فانتزی، علمی‌تخیلی و وحشت

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمد بن قاسم انباری در سال ۹۴۰م؛ ادیب، لغوی، نحوشناس، مفسر و محدث عراقی و بزرگ‌ترین نحوشناس مکتب کوفه
– درگذشت یاکوب گریم در سال ۱۸۶۳م؛ حقوق‌دان، زبان‌شناس، نویسنده و اسطوره‌شناس آلمانی
– درگذشت فریدریش وُهلر در سال ۱۸۸۲م؛ شیمی‌دان آلمانی که شهرت او به‌خاطر ساختن اوره از مواد معدنی است. اگرچه یافته‌های او در شیمی، بسیار گسترده‌تر بوده‌است.
– درگذشت آنی بسانت در سال ۱۹۳۳م؛ نویسنده و سخنران، سوسیالیست، تئوسوفیست و فعال حقوق زنان که از حامیان حکومت خودمختار برای هندیان و ایرلندی‌ها بود.
– درگذشت لوون میکائیلی کاراخانیان در سال ۱۹۳۷م؛ دیپلمات ارمنی‌تبار اهل اتحاد شوروی که در جریان پاکسازی بزرگ دستگیر و در سن ۴۸ سالگی در مسکو اعدام شد. همچنین در سال ۱۹۵۶م از وی اعادۀ حیثیت شد.
– درگذشت ژان سیبِلیوس در سال ۱۹۵۷م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ویولن اهل فنلاند و از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی کلاسیک در سدۀ ۱۹ و نیمۀ نخستِ سدۀ ۲۰م
– درگذشت آلکسی لژه (سن ژون پارسی) در سال ۱۹۷۵م؛ دیپلمات و شاعر برجستۀ فرانسوی
– درگذشت ایروینگ برلین در سال ۱۹۸۹م؛ آهنگ‌ساز و سرایندۀ ترانۀ آمریکایی
– درگذشت پال اِردوش در سال ۱۹۹۶م؛ ریاضی‌دان مجار که بیشتر از هر کسی در طول تاریخ، مقالۀ ریاضی منتشر کرد و در این کار با عدۀ زیادی از ریاضی‌دانان نیز همکاری داشت.
– درگذشت گرمان ستپانوویچ تیتوف در سال ۲۰۰۰م؛ کیهان‌نورد روسی، دومین فضانورد روسیه و جهان که جوان‌ترین فضانورد تاریخ و نخستین فضانوردی بود که سفر فضایی‌اش با فضاپیمای وستوک ۲، به‌مدت یک شبانه‌روز به‌طول انجامید. وی به‌عنوان فضانورد ذخیره، در کنار یوری گاگارین انتخاب شده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 مارس در تاریخ - درگذشت یوهان کرایف و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *