بیست‌و‌دوم/۲۲ آگوست در تاریخ – درگذشت جومو کنیاتا و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ری داگلاس بردبری؛ شاعر آمریکایی و نویسندۀ گونه‌های خیال‌پردازی، وحشت و علمی‌تخیلی، تا درگذشت ریچارد سوم؛ آخرین پادشاه بریتانیا در قرون وسطی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ آگوست در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی ارتداد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۶۳۹م؛ کمپانی هند شرقی بریتانیا، نوار کوچکی از زمین‌های شهر چنای، مرکز ایالت تامیل نادو را از پدا ونکاتا رایا، پادشاه دودمان ویجایاناگارا خرید.
– در سال ۱۸۴۹م؛ اتریش با فرستادن بالون‌های بدون سرنشین برای حمله به‌ونیز ایتالیا، اولین حملۀ هوایی تاریخ را شکل داد.
– در سال ۱۸۶۴م؛ پس از امضای نخستین کنوانسیون ژنو توسط ۱۲ کشور اروپایی، جنبش صلیب سرخ، به‌رهبری هنری دونانت رسماً آغاز به‌کار نمود و کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ پایه‌گذاری شد.
– در سال ۱۹۸۹م؛ با پرواز کاوش‌گر فضایی ویجر ۲ از کنار سیارۀ نپتون، نخستین حلقۀ این سیاره کشف شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز کلود آشیل دبوسی در سال ۱۸۶۲م؛ آهنگ‌ساز فرانسوی
– زادروز ماکس فردیناند شلر در سال ۱۸۷۴م؛ فیلسوف آلمانی که در زمینۀ پدیده‌شناسیِ فلسفی و اخلاقیات فعالیت می‌کرد و از او به‌عنوان بنیان‌گذار جامعه‌شناسی معرفت یاد می‌شود.
– زادروز هلن برتا امیلی (لنی ریفنشتال) در سال ۱۹۰۲م؛ کارگردان آلمانی و تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس، ویرایش‌گر، عکاس، بازیگر و رقصنده که به‌خاطر جنبه‌های زیبایی شناختی و ابداعاتش در فیلم‌سازی مشهور است.
– زادروز هانری کارتبه برسون در سال ۱۹۰۸م؛ عکاس فرانسوی که در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم (عکاسی خبری) و همچنین عکاسی لحظه‌ای و خیابانی نقشی اساسی داشت.
– زادروز ری داگلاس بردبری در سال ۱۹۲۰م؛ شاعر آمریکایی و نویسندۀ گونه‌های خیال‌پردازی، وحشت و علمی‌تخیلی
– زادروز کارل هاینتس اشتوکهاوزن در سال ۱۹۲۸م؛ آهنگ‌ساز پیشرو آلمانی و یکی از مهم‌ترین و در عین حال بحث‌انگیزترین آهنگ‌سازان قرن ۲۰م و اوایل قرن ۲۱م
– زادروز شلدون هاوارد هریس در سال ۱۹۲۸م؛ مورخ و استاد تاریخ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بود.
– زادروز لین تامس استِیلی در سال ۱۹۶۷م؛ موسیقی‌دان راک اهل آمریکا، خواننده و ترانه‌سرا و از بنیان‌گذاران گروه گرانج‌آلیس‌این‌چینز

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 اسفندماه در تاریخ - زادروز محسن نامجو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فیلیپ ششم (فیلیپ والوآ) در سال ۱۳۵۰م؛ نخستین پادشاه فرانسه از دودمان والوآ که انتخاب او به‌عنوان پادشاه فرانسه در پی ادعای ادوارد سوم، پادشاه انگلستان، موجب آغاز جنگ ۱۰۰ ساله، طولانی‌ترین جنگ تاریخ اروپا، بین این ۲ کشور شد.
– درگذشت ریچارد سوم در سال ۱۴۸۵م؛ آخرین پادشاه بریتانیا در قرون وسطی که با مرگ او در جنگ ۳۰ سالۀ رزها، سلسلۀ پلانتاجنت پس از ۳۳۱ سال منقرض شد و سلسلۀ تودور به‌قدرت رسیدند. وی سلطنتی توأم با قتل و وحشت ایجاد کرد و در نبرد بازورث فیلد، توسط هنری تیودور کشته‌شد.
– درگذشت گیوم بوده در سال ۱۵۴۰م؛ نویسندۀ قرن ۱۵م اهل فرانسه
– درگذشت ژان اونوره فراگونار در سال ۱۸۰۶م؛ نقاش فرانسوی که نقاشی‌های وی از نوع روکوکو (توصیف هنر تزئینی در زمینه‌های مختلف) است.
– درگذشت مایکل فارادی در سال ۱۸۶۷م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان تجربی که بیشتر به‌سبب نوآوری‌هایش در الکترومغناطیس و الکتروشیمی مشهور است. کشف بنزن و قوانین مربوط به‌القای الکترومغناطیسی و تهیۀ کلر مایع، از مهم‌ترین دستاوردهای او برشمرده می‌شوند.
– درگذشت مایکل کولینز در سال ۱۹۲۲م؛ رهبر انقلابی، وزیر دارایی، رئیس ادارۀ اطلاعات و عضو گروه ایرلندی در مباحثات و بستن قرارداد انگلیس‌ایرلند و رئیس ارتش ملی ایرلند که در جریان جنگ داخلی ایرلند به‌ضرب گلوله کشته‌شد.
– درگذشت روژه مارتَن دو گار در سال ۱۹۵۸م؛ نویسندۀ فرانسوی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات
– درگذشت اینیاتسیو سیلونه در سال ۱۹۷۸م؛ از نویسندگان معاصر ایتالیا
– درگذشت جومو کنیاتا در سال ۱۹۷۸م؛ اولین رئیس‌جمهور کنیا پس از استقلال این کشور
– درگذشت بوریس شربینا در سال ۱۹۹۰م؛ سیاست‌مدار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و مسئول رسیدگی به‌حادثۀ چرنوبیل

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 دی‌ماه در تاریخ - درگذشت علی‌محمد کاردان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *