وی-۲؛ حشره‌ی پرنده‌ای که به فضا رفت!

۲۲ دسامبر روزیست که آدولف هیتلر -پیشوای آلمان- طرح توسعه و گسترش جنگ‌افزار هولناک وی-۲ را امضا کرد. وی-۲ نخستین موشک بالستیک ساخت دست بشر بود که داستان جالبی در تاریخ سلاح‌ها دارد. برای شنیدن داستان آن باید کمی به عقب برگردیم.
موشک وی-۲

۲۲ دسامبر روزیست که آدولف هیتلر -پیشوای آلمان- طرح توسعه و گسترش جنگ‌افزار وی-۲ را امضا کرد. وی-۲ نخستین موشک بالستیک ساخت دست بشر بود که داستان جالبی را در تاریخ رقم زد. باید کمی به عقب برگردیم؛ درحالی که جنگ‌ جهانی‌ دوم به شدت ادامه داشت، شایعه‌هایی از سلاح مخوف ساخت آلمان به‌گوش میرسید که تن و بدن متفقین را میلرزاند. اینطور که از اخبار مربوط شنیده میشد، تکمیل و پایان این طرح برنده‌ی نهایی جنگ را مشخص میکرد! درست هفت روز پس از فرود نیروهای متفقین در نرماندی بود که سری اول این سلاح مخوف در آسمان لندن دیده شد! کارشناسان و متخصصین نظامی متفقین در روزهای اول فقط حیرت زده آن را تماشا میکردند. بله منظورم “وی-۱” اولین نمونه از موشک‌هایی است که بعدها سامانه کروز نامیده شدند. در نمونه‌های اولیه وی-۱ خوشبختانه نقص‌ فنی بسیاری دیده میشد و آنطور که پیداست از هشت هزار موشک پرتاب شده، تنها یک چهارم به استحکامات و دگر اهداف برخورد کرد و مابقی به هدف نرسید. انگلیسی‌ها که آن را نمیشناختند نام “حشرات پرنده” روی آن گذاشتند.این سلاح از یک موتور جت استفاده می‌کرد که یک کلاهک جنگی حاوی ۸۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را حمل می‌کرد. برد این سیستم ۲۵۰ کیلومتر و سرعت آن ۶۴۰ کیلومتر بود.

موشک وی-1

چندی نگذشته بود که نوبت به موشک وی-۲ رسید، که اولین آنها در اوائل آگوست ۱۹۴۴ میلادی استفاده شد. وی-۲ نخستین موشک بالیستیک دوربرد هدایت شونده بود که به دست بشر ساخته میشد. سرعتی مافوق صوت داشت و تا قبل از رسیدن به هدف منفجر نمیشد! این سلاح هم در جنگ برای متحدین کاربرد چندانی نداشت؛ چرا که پایگاه اصلی این موشک‌ها به دست متفقین افتاد.اینطور که پیداست بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ نیروی هوایی متفقین طی ۶۸٬۹۱۳ حمله هوایی بیش از ۱۲۲ هزار تن مواد منفجره را علیه مکان‌های ساخت و شلیک موشک‌های وی-۱ و وی-۲ استفاده کردند تا جلوی ادامه ساخت و شلیک این موشک‌ها را بگیرند، این حملات نقش مؤثری در کاهش تولید و استفاده از این موشک‌ها در جنگ گذاشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سر رونالد راس؛ انسانی که جان میلیون‌ها نفر را نجات داد! + تصاویر

اما این موشک وی-۲ بعد از جنگ به افتخارت بزرگی دست یافت. پس از پایان جنگ دوم، آمریکایی‌ها تعدادی از موشک‌های وی‌-۲ و ورنر فون براون (دانشمند نخبه‌ آلمانی و پدر علم موشکی جهان) و تعدادی از همکارانش به ایالات متحده منتقل کردند و در سال ۱۹۴۶ و پس از اتمام جنگ جهانی دوم، فون براون تبدیل به یک دانشمند موشکی آمریکایی شد.فون براون به همراه دانشمندان آمریکایی پس از مدتی تحقیق و فعالیت توانست موشک وی-۲ شماره ۱۳ که مدل ارتقا یافته‌ی همان وی-۲‌های آلمانی بود را به همراه یک دوربین عکاسی، چند ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم یعنی در اکتبر ۱۹۴۶ به فضا بفرستد! در واقع موشک وی-۲ نخستین شیء ساخته بشر بود که به فضا رفت.

موشک وی-۲
اولین تصویر زمین از فضا برداشته‌شده توسط موشک وی-۲ شماره ۱۳ در ۱۹۴۶.

نکته:
وی مخفف لغت آلمانی “Vergeltungswaffe ” است که به معنای سلاح انتقامی” میباشد.
این موشک‌هایی که امروز دست کشورهای توسعه نیافته میبینیم، تکنولوژی‌اش مربوط به همین سری‌های نخستین وی-۲ است!

نگارش و گردآوری:قجرتایم
برگرفته از؛ کتاب جنگ‌جهانی دوم، چاردین، انتشارات توسن
.

 

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *