بیست‌و‌دوم/۲۲ دی‌ماه در تاریخ – زادروز محسن هشترودی و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابوالقاسم قربانی؛ تاریخ‌نگار ریاضی و پژوهش‌گر ریاضی‌دانان ایرانی و تاریخ ریاضیات در ایران، تا درگذشت ایرج پزشک‌زاد؛ نویسندۀ معاصر و خالق رمان دایی‌جان ناپلئون که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تشکیل شورای انقلاب اسلامی ایران در ایران به‌دستور آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۵۷خ
– انجام چهارمین عملیات هوایی عراق برای نابودی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۶۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محسن هشترودی در سال ۱۲۸۶خ؛ اندیشمند، شاعر و ریاضی‌دان و از طرفداران علوم پایه
– زادروز ابوالقاسم قربانی در سال ۱۲۹۰خ؛ تاریخ‌نگار ریاضی و پژوهش‌گر ریاضی‌دانان ایرانی و تاریخ ریاضیات در ایران
– زادروز علی‌اکبر معین‌فر در سال ۱۳۰۶خ؛ سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی که نخستین وزیر نفت ایران پس از ایجاد این وزارت‌خانۀ جدید محسوب می‌شود. وی دانش‌آموختۀ مهندسی راه و ساختمان از دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی زلزله از دانشگاه واسدا می‌باشد. او از اعضای نهضت آزادی بود.
– زادروز کریستیان ماریا هایده امان‌پور (کریستیان امان‌پور) در سال ۱۳۳۶خ؛ خبرنگار و مجری تلویزیونی ایرانی‌بریتانیایی که از خبرنگاران جنگی مشهور جهان به‌شمار می‌رود. گزارش‌های او از بالکان باعث شد که در سال ۱۹۹۴م جایزۀ امی، ۲ جایزۀ جورج فاستر پیبادی، ۲ جایزۀ جورج پولک و جایزۀ شجاعت در گزارش‌گری را دریافت کند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوسعید فضل‌الله بن احمد بن محمد بن ابراهیم میهنی (ابوسعید فضل‌الله بن ابوالخیر احمد، شیخ ابوسعید ابوالخیر) در سال ۴۲۷خ؛ عارف و شاعر نامدار ایرانی سدۀ ۴ و ۵ه.ق
– درگذشت سلطان حسین میرزا (جلال‌الدوله) در سال ۱۲۹۲خ؛ فرزند ارشد مسعود میرزا ظل‌السلطان، از شاهزادگان قاجار و نوۀ ناصرالدین‌شاه قاجار که پدرش سال‌ها حاکم اصفهان و مادرش نیز همدم‌الملوک دختر میرزا تقی‌خان امیرکبیر بود.
– درگذشت احمد عاشورپور در سال ۱۳۸۶خ؛ مهندس کشاورزی، خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرا
– درگذشت مسعود علی‌محمدی در سال ۱۳۸۸خ؛ استاد فیزیک دانشگاه تهران که وقتی خودروی خود را روشن کرد، با توجه به‌بمب متصل به‌خودرو، منفجر و او کشته‌شد.
– درگذشت ایرج پزشک‌زاد در سال ۱۴۰۰خ؛ نویسنده و طنزپرداز معاصر که بیشتر به‌خاطر آفرینش رمان دایی‌جان ناپلئون و شخصیتی به همین نام شناخته می‌شود. در سال ۱۳۵۵خ مجموعهٔ تلویزیونیِ دایی‌جان ناپلئون توسط ناصر تقوایی برگرفته از این رمان ساخته شد. همچنین کتاب دایی‌جان ناپلئون در سال ۱۹۹۶م توسط دیک دیویس به زبان انگلیسی ترجمه شده‌است.
– درگذشت علیرضا اکبری در سال ۱۴۰۱خ؛ سیاست‌مدار ایرانی با تابعیت مضاعف بریتانیایی که در دولت اصلاحات، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع ایران و همچنین مدتی مشاور او در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی بود و در ابتدای دهۀ ۱۳۹۰خ از ایران مهاجرت کرد و تابعیت بریتانیایی داشت. او در سال ۱۳۹۸خ به‌اتهام جاسوسی در شعبۀ ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی محاکمه و به‌اعدام محکوم و با تأیید حکم در دیوان عالی کشور بنا به‌گزارش مرکز رسانۀ قوۀ قضاییه، احتمالاً ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱خ اعدام شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 سپتامبر در تاریخ - درگذشت باربارا مک‌کلینتاک و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *