بیست‌و‌دوم/۲۲ مهرماه در تاریخ – زادروز فرح پهلوی و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از تصرف جزیره‌های راهبردی دریای پارس توسط نیروی دریایی پرتغال به‌فرماندهی آلفونس دالبوکرکی، تا زادروز فرح پهلوی؛ همسر سوم محمدرضاشاه پهلوی و آخرین شهبانوی ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ مهرماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز شاه‌چراغ در ایران

 


 

  • وقایع

– سالروز تاج‌گذاری کوروش بزرگ در بابل
– تصرف جزیره‌های راهبردی دریای پارس توسط نیروی دریایی پرتغال به‌فرماندهی آلفونس دالبوکرکی (آلبوکرک) در سال ۸۹۴خ
– عزل عبدالمجید میرزا عین‌الدوله والی آذربایجان، در پی شکست نیروهای دولتی از مشروطه‌خواهان تبریز در سال ۱۲۸۷خ
– بست‌نشینی دکتر محمد مصدق و یارانش در دربار در اعتراض به‌انتخابات دورۀ شانزدهم مجلس شورای ملی در سال ۱۳۲۸خ
– اعلام خواهرخواندگی شهرهای دزفول و صور لبنان در سال ۱۳۹۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز رضا سیدحسینی در سال ۱۳۰۵خ؛ نویسنده و مترجم و سرپرست و عضو اصلی تألیف و ترجمۀ مجموعۀ ۶ جلدی فرهنگ آثار
– زادروز فرح پهلوی (شهبانو فرح پهلوی، عُلیاحضرت شهبانو) در سال ۱۳۱۷خ؛ همسر سوم محمدرضاشاه پهلوی و آخرین شهبانوی ایران که در دوران ملکه‌بودنش، بانیِ آثار و امکانات ارزشمند متعددی برای ایران شد و با اقدامات او در کشور، از نظر فرهنگی و اجتماعی ارتقا قابل توجهی پیدا کرد.
– زادروز جواد مجابی در سال ۱۳۱۸خ؛ شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و هنرهای تجسمی، نقاش، طنزپرداز و روزنامه‌نگار که از او آثار متعددی به‌چاپ رسیده‌است. همچنین برای مدت کوتاهی سردبیر مجلۀ دنیای سخن بود. وی یکی از شناخته‌شده‌ترین روشنفکران و هنرمندان معاصر ایران است که نامش همیشه در میان بزرگان آمده‌است. از او تابه‌حال دَه‌ها کتاب تأثیرگذار و پُرطرفدار در زمینۀ داستان منتشر شده و عموماً کتاب‌های او با اقبال خوبی از سمت خوانندگان، علی‌الخصوص خوانندگان حرفه‌ای مواجه می‌شود. وی بارها از سوی مجامع اروپایی و آمریکایی برای سخنرانی دربارۀ هنر و ادبیات ایران دعوت شده و یکی از نمایندگان شاخص ادبیات معاصر ایران محسوب می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 ژوئن در تاریخ - درگذشت الدرد گریگوری پک و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت زهرا بنی‌یعقوب در سال ۱۳۸۶خ؛ پزشک ایرانی، دانش‌آموختۀ دبیرستان فرزانگان تهران (وابسته به‌سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) و دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نفر ششم کنکور سراسری بود که در بازداشتگاه ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر شهر همدان (زیر نظر بسیج) درگذشت.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *