بیست‌و‌سوم/۲۳ اکتبر در تاریخ – درگذشت ادوارد دویسی و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فلیکس بلوخ؛ دانشمند یهودی آمریکایی سوئیسی‌تبار و یکی از مخترعین تشدید مغناطیسی هسته، تا درگذشت تئوفیل گوتیه؛ شاعر، رمان‌نویس و منتقد هنری فرانسوی قرن ۱۹م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ اکتبر در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۵۶م؛ انقلاب مجارستان با تظاهرات بزرگ مردم بوداپست علیه دولت وقت آن کشور و سیاست‌های تحمیلی اتحاد شوروی صورت پذیرفت.
– در سال ۱۹۸۳م؛ در یک حملۀ انتحاری به‌مقر تفنگ‌داران آمریکایی در بیروت که توسط جهاد اسلامی صورت گرفت، ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی جان باختند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ایگناتیوس لوپز لویولا در سال ۱۴۹۱م؛ رهبر دینی اسپانیایی و از قدیسان مسیحیان کاتولی و مؤسس فرقۀ ژزوئیت (انجمن عیسی) در داخل کلیسای کاتولیک در قرن ۱۶م
– زادروز آدالبرت شتیفتر در سال ۱۸۰۵م؛ نویسنده، شاعر، نقاش و دانشمند آموزش و پرورش و علوم تربیتی اتریشی
– زادروز فلیکس بلوخ در سال ۱۹۰۵م؛ دانشمند یهودی آمریکایی سوئیسی‌تبار و یکی از مخترعین تشدید مغناطیسی هسته که به‌خاطر این کشف خود، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۲م گردید.
– زادروز ایلیا میخایلویچ فرانک در سال ۱۹۰۸م؛ فیزیک‌دان روسی که در سال ۱۹۵۸م به‌همراه پاول چرنکوف و ایگور یوگنیویچ تام، به‌خاطر کشف و تعبیر اثر چرنکوف (تابش چرنکوف)، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز لشک کولاکوفسکی در سال ۱۹۲۷م؛ فیلسوف و متفکر لهستانی که بیشتر به‌خاطر شناخت و نقد مارکسیسم در دنیا شناخته‌شده بود.
– زادروز واسیلی ایوانوویچ بلوف در سال ۱۹۳۲م؛ نویسندۀ بزرگ روسیه که در مورد زندگی روستاییِ روسیه می‌نوشت.
– زادروز ادسون آرانتس دو ناسیمنتو (پله) در سال ۱۹۴۰م؛ بازیکن فوتبال پیشین اهل برزیل که در پست مهاجم بازی می‌کرد. او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شود و از سوی فیفا لقب برترین را گرفته‌است. او یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن ۲۰م بود.
– زادروز جان مایکل کرایتون در سال ۱۹۴۲م؛ نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، پزشک و تهیه‌کنندۀ تلویزیونی آمریکایی که بیشتر به‌دلیل داستان‌های علمی‌تخیلی و تکنو تریلرش شناخته می‌شود.
– زادروز رندی پاش در سال ۱۹۶۰م؛ نویسنده و استاد آمریکایی علوم رایانه، تعامل انسان و رایانه و طراحی
– زادروز ماسیلا لوشا در سال ۱۹۸۵م؛ نویسنده، بازیگر، ترانه‌سرا و انسان‌دوست آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 سپتامبر در تاریخ - درگذشت هلن برتا امیلی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تئوفیل گوتیه در سال ۱۸۷۲م؛ شاعر، رمان‌نویس و منتقد هنری فرانسوی قرن ۱۹م
– درگذشت چارلز گلوور بارکلا در سال ۱۹۴۴م؛ فیزیک‌دانی انگلیسی که در سال ۱۹۱۷م به‌خاطر کشف تابش مشخصۀ رونتگن عناصر، موفق به‌دریافت این جایزه گردید.
– درگذشت ادوارد دویسی در سال ۱۹۸۶م؛ زیست‌شیمی‌دان اهل آمریکا که در سال ۱۹۴۳م، به‌همراه هنریک کارل پیتر دام، جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به‌خاطر کشف ویتامین کا و ساختار شیمیایی‌اش دریافت کرد.
– درگذشت هربرت هاپتمن در سال ۲۰۱۱م؛ ریاضی‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل که در سال ۱۹۸۵م برای دستاوردهای برجستۀ خود در توسعۀ روش‌های مستقیم برای تعیین ساختارهای بلوری، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *