بیست‌و‌سوم/۲۳ ژوئن در تاریخ – درگذشت جوناس سالک و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آلن ماتیسون تورینگ؛ دانشمند رایانه و رمزنگار انگلیسی و پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی، تا درگذشت تیتوس فلاویوس وسپاسیانوس؛ امپراتور روم که فرمان به‌ساختن تماشاگاه کولوسئوم را داد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ ژوئن در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی المپیک
– روز جهانی بیوه‌گان
– روز جهانی زنان مهندس
– روز جهانی متخصصان زیبایی
– روز جهانی خدمات عمومی سازمان ملل متحد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۹۴م؛ بارون پیر دو کوبرتن، مورخ فرانسوی، به‌کمک دوستان خود در دانشگاه پاریس، همایشی تشکیل داد و اساس بازی‌های جدید المپیک را پی نهاد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز اودا نوبوناگا در سال ۱۵۳۴م؛ یکی از ۳ متحدکنندۀ ژاپن در اواخر دورۀ سنگوکو (جنگ‌های داخلی ژاپن) که با آغاز جنگِ اونین، دچار آشوب و جنگ‌های داخلی شده‌بود. او کوشید تا از لحاظ سیاسی ژاپن را یک‌پارچه کند و عمر خود را در کشورگشایی سپری کرد. وی در نهایت بر یک‌سوم از دایمیوهای ژاپن پیروز شد.
– زادروز هدا شعراوی (هدی شعراوی) در سال ۱۸۷۹م؛ از پیشگامان جنبش حقوق زنان در مصر و بنیان‌گذار اتحادیۀ فمینیستی مصر که در سال ۱۲۹۸م فعالیتی برای حقوق زنان در مصر را آغاز و رهبری کرد. او در حرکتی نمادین، حجاب خود را پس از بازگشت از کنفرانس زنان در رُم به‌نشانۀ حمایت از جنبش فمینیستی با اهداف گسترده‌تر برداشت و به‌دریای مدیترانه انداخت.
– زادروز آنّا آخماتووا در سال ۱۸۸۹م؛ شاعر و نویسندۀ اهل روسیه و یکی از مهم‌ترین شاعران روسیه در قرن ۲۰م محسوب می‌شود و نامش در فهرست نهایی نامزدان جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۵م قرار گرفت. او یکی از بنیان‌گذاران مکتب شعری آکمه‌ایسم بوده‌است.
– زادروز ادوارد هشتم در سال ۱۸۹۴م؛ وی از ۲۰ ژانویۀ ۱۹۳۶ تا ۱۱ دسامبر ۱۹۳۶م پادشاه پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند و قلمروهای بریتانیا، امپراتور هند بود. وی در شانزدهمین سالگرد تولدش، ۷ هفته پس از تاج‌گذاری پدرش به‌عنوان پادشاه، به‌عنوان شاهزادۀ ولز نام‌گذاری شد. ادوارد در جوانی در جنگ جهانی اول در نیروی زمینی بریتانیا خدمت کرد و چندین سفر خارج از کشور را به‌نمایندگی از پدرش انجام داد.
– زادروز ژان آنوئی در سال ۱۹۱۰م؛ دراماتورژ و نمایشنامه‌نویس قرن ۲۰م اهل فرانسه
– زادروز آلن ماتیسون تورینگ در سال ۱۹۱۲م؛ دانشمند رایانه، منطق‌دان، فیلسوف، زیست‌شناس، ریاضی‌دان و رمزنگار انگلیسی که به‌عنوان پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی شناخته شده و مهم‌ترین جایزۀ علمی رایانه به‌افتخار وی، جایزۀ تورینگ نام گرفته‌است. او دارای نشان ویژۀ سلطنتی انگلستان و نیز عضو پیوستۀ کالج سلطنتی بود.
– زادروز ریچارد دیوید باخ در سال ۱۹۳۶م؛ خلبان و نویسندۀ آمریکایی
– زادروز ویلما رودالف در سال ۱۹۴۰م؛ دوندۀ زن آمریکایی که در دوران کودکی در آستانۀ فلج‌شدن از ناحیۀ کمر به‌پایین قرار گرفت، اما با روحیۀ بالا نه‌تنها بیماری را پشت سر گذاشت، بلکه قهرمان دو و میدانی نیز شد. او نخستین زن آمریکایی است که در مسابقات المپیک رُم، موفق به‌کسب ۳ مدال طلا در رشتۀ دو و میدانی زنان دُوِ ۱۰۰ متر سرعت، ۲۰۰ متر سرعت و ۴۰۰ متر امدادی شد. وی همچنین به‌جهت سبک دویدنش به‌غزال سیاه ملقب گردید. وی از سوی آسوشیتد پرس، به‌عنوان بهترین زن ورزشکار سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱م شناخته‌شد.
– زادروز زین‌الدین یزید زیدان (زیزو) در سال ۱۹۷۲م؛ مربی فوتبال و بازیکن فوتبال بازنشستۀ فرانسوی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - روز اهدای عضو، اهدای زندگی در ایران و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تیتوس فلاویوس وسپاسیانوس (وسپاسیان) در سال ۷۹م؛ امپراتور روم که فرمان به‌ساختن تماشاگاه کولوسئوم را داد، اما قبل از به‌پایان‌رسیدن ساختمان این بنا مُرد و در زمان فرمان‌روایی پسرش، دمیتیانوس، ساختن این بنا به‌پایان رسید. او همچنین مؤسس سلسلۀ فلاویان (یکی از خاندان‌های مشهور امپراتوری روم) نیز بود.
– درگذشت سر جان کمبل در سال ۱۸۶۱م؛ سیاست‌مدار لیبرال، وکیل و ادب بریتانیایی
– درگذشت بوریس ویان در سال ۱۹۵۹م؛ نویسنده، شاعر، ترانه‌سرا، خواننده، موسیقی‌دان جاز، نقاش و آهنگ‌ساز قرن ۲۰م اهل فرانسه
– درگذشت جوناس سالک در سال ۱۹۹۵م؛ پزشک آمریکایی و کاشف واکسن فلج اطفال که شهرت وی به‌خاطر کشف و تولید واکسن فلج اطفال است و خودش نیز که فلج بود، با این واکسن شفا یافت.
– درگذشت ریچارد برتون متیسون در سال ۲۰۱۳م؛ نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی ژانر علمی‌تخیلی که بسیاری از داستان‌هایش، دستمایۀ ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *