کوتاه از دانشمند بزرگ پیر کوری کاشف رادیواکتیو! + تصاویر

امروز در تاریخ زادروز دانشمند شهیر فرانسوی «پیر کوری» است. از مهمترین دست آوردهای علمی او و همسرش ماری کوری کشف اشعه‌ی رادیواکتیو بود؛ کشفی که باعث شد پیر و مادام کوری به‌همراه آنری بکرل در سال ۱۹۰۳ موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردیدند.
پیر کوری

«پیر کوری» فیزیک‌دان مشهور فرانسوی در ۱۵ می ۱۸۵۹م در پاریس به دنیا آمد. وی از کودکی دارای استعدادی شگرف در امور ریاضی و فنی بود. از این رو تحصیلات خود را در «دانشگاه سوربن» به پایان رساند و پس از اخذ درجه دکتری، استاد فیزیک آن دانشگاه شد. «پیر کوری» در طی سال‌های تدریس و تحقیق درصدد بود تا همسری نابغه‌ای بیابد تا اینکه در ۳۵ سالگی با «مانیا سلکودوسکا» ازدواج کرد، که بعد از ازدواج نام خود را «ماری کوری» گذاشت. این زوج دانشمند از آن پس به همراه هم فعالیت‌های علمی گسترده‌ای دست زدند. آنها دریافتند که عنصر توریوم همانند اورانیوم، اشعه‌ای نامرئی از خود ساطع می‌کند. آنان نام این اشعه‌ را رادیواکتیو گذاشتند و چون تشعشع اورانیوم را مورد آزمایش قرار دادند به این نتیجه رسیدند که شاید در ماده دیگری، بیش از آن، رادیواکتیو موجود باشد. پس از رنج‌های فراوان، این زن و شوهر به این کشف رسیدند که دو ماده پلونیوم و رادیوم نیز از رادیواکتیو برخوردار می‌باشند.

تصویر «پیر کوری» و «مادام کوری»
تصویر «پیر کوری» و «مادام کوری»

چهار سال طول کشید تا توانستند یک دهم گرم رادیوم تهیه کنند و کشف خود را به جهان دانش عرضه دارند. از آن پس خانواده کوری غرق در شهرت و افتخار شدند و در همان سال جایزه نوبل را نصیبشان ساخت. این کشف‌ها، سرآغاز تولد فیزیک مدرن هسته‌ای بود که به‌آفرینش رشته علمی جدید منجر گشت که به رادیوتراپی یا پرتو درمانی شهرت دارد. پیرکوری سرانجام در ۱۹ آوریل ۱۹۰۶م در حال مراجعت به منزل بر اثر تصادف با درشکه‌ای در ۴۷ سالگی درگذشت. هرچند این حادثه تأثیر بسیار بدی بر روی خانواده کوری نهاد ولی همسرش «مادام کوری» به کارهای علمی خود ادامه داد و منشا کشفیات مهم دیگری در صحنه علم فیزیک گردید. جالب اینکه دو فرزند «پیر کوری» و «ماری کوری» یعنی «ایرن ژولیو» و «ایو» هر کدام در یک رشته ی خاص توانستند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند. «ایرن ژولیو» توانست جایزه نوبل شیمی را در سال ۱۹۳۵، بخاطر تحقیقاتش دریافت کند و آیو در نهایت یک نویسنده‌ی معروف شد. (ژن خوب؟)
در ادامه بد نیست چند تصویر از این زوج شهیر ببینید؛ یادشان گرامی و راهشان پرهرو باد…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هایدگر؛ فیلسوف بزرگ قرن بیست با برچسب فاشیست! + تصاویر
تصویر «پیر کوری» و «مادام کوری»
تصویر «پیر کوری» و «مادام کوری»
تصویر «پیر کوری» و «مادام کوری»
تصویر «پیِر کوری» و «مادام کوری» و فرزندنشان…
تصویر مادام کوری
تصویر «پیِر کوری» و «مادام کوری»
تصادف کوری
نگاره‌ای از صحنه‌ی تصادف «پیِر کوری» با گاری!
گاری پیر کوری
تصویری از گاری که «پیِر کوری» با آن تصادف کرد و جان خود را از دست داد!

نگارش و گردآوری: قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *