بیست‌و‌ششم/۲۶ فوریه در تاریخ – درگذشت تیالینگ کوپمانس و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ویکتور هوگو؛ داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس پیرو سبک رومانتیسم، یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی، تا درگذشت کارل تئودور یاسپرس؛ روان‌پزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ فوریه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۴۸م؛ با سقوط پادشاهی لویی فیلیپ، جمهوری دوم فرانسه برپا شد.
– در سال ۱۸۸۵م؛ معاهدۀ برلین طی کنفرانس برلین منعقد شد که طبق آن آفریقا میان استعمارگران اروپایی تقسیم شد.
– در سال ۱۹۸۰م؛ مصر و اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز بهاءالدین زُهَیْر در سال ۱۱۸۶م؛ نثرنویس و شاعر عربی در نیمۀ اول سدۀ ۷ه.ق
– زادروز فرانسوا آراگو در سال ۱۷۸۶م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، اخترشناس و سیاست‌مدار فرانسوی
– زادروز بنوآ پل امیل کلاپیرون در سال ۱۷۹۹م؛ فیزیک‌دان فرانسوی و یکی از ۳ بنیان‌گذار علم ترمودینامیک
– زادروز ویکتور ماری هوگو در سال ۱۸۰۲م؛ شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی و یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی
– زادروز فردیناند یکم در سال ۱۸۶۱م؛ تزار بلغارستان و همچنین نویسنده، گیاه‌شناس، حشره‌شناس و تمبرشناس
– زادروز نادژدا کروپسکایا در سال ۱۸۶۹م؛ چهرۀ انقلابی، نویسنده، آموزگار روسی، و همسر ولادیمیر لنین
– زادروز آریئل ساموئل مردخای شرایبر (آریل شارون) در سال ۱۹۲۸م؛ سیاست‌مدار اسرائیلی و یازدهمین نخست‌وزیر این کشور که از شخصیت‌های تأثیرگذار در بحران سوئز و جنگ ۶ روزه و جنگ یوم کیپور بود.
– زادروز جانی کش (مرد سیاه‌پوش) در سال ۱۹۳۲م؛ از خوانندگان بزرگ سبک کانتری در آمریکا و یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان قرن ۲۰م
– زادروز رجب طیب اردوغان در سال ۱۹۵۴م؛ رئیس‌جمهور ترکیه و بیست‌و‌هفتمین نخست‌وزیر این کشور و رهبر حزب عدالت و توسعۀ ترکیه
– زادروز میشل وِلبک در سال ۱۹۵۶م؛ نویسندۀ معاصر فرانسوی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 اسفندماه در تاریخ - درگذشت ثمین باغچه‌بان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت هرمان ابینگ هاوس در سال ۱۹۰۹م؛ روان‌شناس آلمانی که به‌عنوان پیشرو مطالعات تجربی حافظه شناخته می‌شود. همچنین منحنی فراموشی و وقفه در یادگیری ابداعی وی، از شهرت بسیاری برخوردار است؛ او اولین فردی است که منحنی آموزش را توصیف کرد. او همچنین پدر و توسعه‌دهندۀ فلسفۀ نئوکانتی فیلسوف ژولیس ابینگ هاوس بود.
– درگذشت اوتو والاخ در سال ۱۹۳۱م؛ شیمی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۱۰م برای خدماتش در زمینۀ شیمی آلی و صنعت در شیمی، به‌کمک گام‌های پیشروی خود در ترکیب‌های آلیفاتیک حلقوی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت تئودور آیکه در سال ۱۹۴۳م؛ نظامی عالی‌رتبۀ آلمانی در دورۀ رایش سوم و دومین فرماندۀ اردوگاه کار اجباری داخاو بود. وی همچنین فرماندهی لشکر سوم زرهی اس‌اس را از سال ۱۹۴۱م و دوباره از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳م بر عهده داشت.
– درگذشت جینو سورینی در سال ۱۹۶۶م؛ وی با تحولات کوبیسم و فوتوریسم آشنا بود و همانند بوتچونی، یکی از با استعدادترینِ فوتوریست‌ها بود که این امر از تابلوهای شاد و مهم او در جنبش فوتوریسم پیدا بود.
– درگذشت کارل تئودور یاسپرس در سال ۱۹۶۹م؛ روان‌پزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی
– درگذشت تیالینگ کوپمانس در سال ۱۹۸۵م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان هلندی که در سال ۱۹۷۵م به‌همراه لئونید کانتوروویچ، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در اقتصاد شد.
– درگذشت تئودور شولتز در سال ۱۹۹۸م؛ اقتصاددان کشاورزی آمریکایی که در سال ۱۹۷۹م به‌طور مشترک با ویلیام آرتور لویس، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در اقتصاد شد.
– درگذشت استفان هسل در سال ۲۰۱۳م؛ رئیس دفتر جانشین دبیرکل سازمان ملل و دبیر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و یکی از اعضای هیئت تدوین‌کنندۀ منشور جهانی حقوق بشر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 شهریورماه در تاریخ - درگذشت عبدالمحمد آیتی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *