بیست‌و‌نهم/۲۹ مارس در تاریخ – درگذشت کارل ارف و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لنارت مری؛ سیاست‌مدار، نویسنده، مترجم و دومین رئیس‌جمهور کشور استونی، تا درگذشت جان جیکوب آستر؛ نخستین میلیونر تاریخ آمریکا و بنیان‌گذار نخستین شرکت سپرده‌گذاری در این کشور که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ مارس در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پیانو
– روز مصائب عیسی‌مسیح؛ یکی از آئین‌های سنتی و مذهبی کاتولیک‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۱م؛ تالار سلطنتی آلبرت در آلبرتوپولیس، رسماً توسط ملکه ویکتوریای بریتانیا گشایش یافت.
– در سال ۱۹۳۶م؛ انتخابات پارلمانی و همه‌پرسی تأیید ورود نظامیان ارتش آلمان به‌منطقۀ رنلند در غرب این کشور که بر طبق قرارداد ورسای منع شده‌بود، برگزار شد.
– در سال ۱۹۷۳م؛ در جریان جنگ ویتنام، پس از حصول اطمینان از بی‌نتیجه‌بودن دخالت ایالات متحده، آخرین سرباز رزمی آمریکایی از ویتنام جنوبی خارج شد.
– در سال ۱۹۷۴م؛ فضاپیمای بی‌سرنشین ناسا، مارینر ۱۰، به‌نزدیکی سیارۀ تیر (عطارد) فرستاده‌شد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ در پی کنار گذاشته‌شدن ایزابل پرون از ریاست‌جمهوری آرژانتین، رژیم دیکتاتوری‌نظامی ژنرال خورخه ویدلا در این کشور به‌قدرت رسید.
– در سال ۲۰۰۶م؛ اسماعیل هنیه، به‌نخست‌وزیری دولت خودگردان فلسطین برگزیده‌شد.
– در سال ۲۰۱۴م؛ پس از اجرایی‌شدن قانون مصوب مجلس بریتانیا، اولین ازدواج هم‌جنس‌گرایانه در انگلستان و ولز صورت گرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلهلم لیبکنشت در سال ۱۸۲۶م؛ انقلابی آلمانی، رفیق و دوست نزدیک مارکس در اتحادیه‌های کمونیست‌ها در دهۀ ۱۸۴۰م و از بنیان‌گذاران، پیش‌کسوتان و رهبران حزب سوسیال‌دموکرات آلمان
– زادروز لاورنتی بریا در سال ۱۸۹۹م؛ سیاست‌مدار و صاحب مقامات بلندپایۀ امنیتی و نظامی و همچنین رئیس کمیساریای خلق در امور داخلی در اتحاد جماهیر شوروی که در زمان استالین قدرت زیادی داشت، اما مدتی پس از مرگ استالین، به‌اتهام خیانت به‌کشور و سوءاستفاده از قدرت اعدام شد.
– زادروز لنارت مری در سال ۱۹۲۹م؛ سیاست‌مدار، نویسنده، مترجم و دومین رئیس‌جمهور کشور استونی
– زادروز ریچارد رادنی بنت در سال ۱۹۳۶م؛ آهنگ‌ساز انگلیسی
– زادروز اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو در سال ۱۹۴۳م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جاز و پاپ راک اهل یونان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 می در تاریخ - درگذشت لئوناردو داوینچی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت امانوئل سویدنبرگ در سال ۱۷۷۲م؛ عالم، مبتکر مسیحی و فیلسوف و دانشمند الهیات سوئدی که با برخورداری از ضریب هوشی ۲۰۵، دست‌نوشتۀ حجیمی از کلام الهی از وی به‌یادگار مانده‌است.
– درگذشت جان جیکوب آستر در سال ۱۸۴۸م؛ نخستین چهرۀ برجستۀ خانوادۀ استر و نیز نخستین میلیونر تاریخ ایالات متحدۀ آمریکا و همچنین بنیان‌گذار نخستین شرکت سپرده‌گذاری در این کشور که دارایی‌اش را از راه بازرگانی پوست خز، املاک و نیز تریاک به‌دست آورده‌بود.
– درگذشت ژرژ پیر سورا در سال ۱۸۹۱م؛ نقاش فرانسوی و بنیان‌گذار نودریافت‌گری (نئوامپرسیونیسم)
– درگذشت آنری بردو در سال ۱۹۶۳م؛ عضو آکادمی و نویسندۀ فرانسوی
– درگذشت کارل ارف در سال ۱۹۸۲م؛ آهنگ‌ساز مشهور آلمانی
– درگذشت فلیپ وارن اندرسون در سال ۲۰۲۰م؛ فیزیک‌دان نظری آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک که در نظریه‌های موضعیت، پادفرومغناطیس، شکست تقارن (از جمله مقاله‌ای که در سال ۱۹۶۲م در مورد شکست تقارن در فیزیک ذرات، منجر به‌توسعۀ مدل استاندارد شد)، و ابررسانایی دمای بالا و همچنین فلسفه توسط نوشته‌های او در رابطه با برآمدگی (فلسفۀ علم) مشارکت داشته‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *