بیست‌و‌هشتم/۲۸ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز شهرنوش پارسی‌پور و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز صادق هدایت؛ نویسنده، مترجم و روشنفکر و یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی، تا درگذشت سیدمجتبی آقابزرگ علوی؛ نویسندۀ واقع‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ بهمن‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تغییر رنگ سبز پرچم ایران در چند مراسم دولتی به‌رنگ آبی در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز صادق هدایت در سال ۱۲۸۱خ؛ نویسنده، مترجم و روشنفکر و یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی
– زادروز مجید وفادار در سال ۱۲۹۱خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندۀ ویولن و رهبر ارکستر
– زادروز امیرعباس هویدا در سال ۱۲۹۷خ؛ اقتصاددان، سیاست‌مدار و نخست‌وزیر ایران که قبل از اتمام دادگاه در وقت تنفس با اصابت چند تیر کشته‌شد.
– زادروز شهرنوش پارسی‌پور در سال ۱۳۲۴خ؛ داستان‌نویس و مترجم ایرانی که داستان‌های او به‌زبان‌های گوناگون دنیا ترجمه شده‌است. او از سوی هجدهمین همایش پژوهش‌های زنان در آمریکا، به‌عنوان زن سال برگزیده‌شد. وی همچنین برندۀ جایزۀ بیتای ۲۰۱۶م است. او در اواخر دهۀ ۷۰خ و چندی پس از انتشار کتاب «زنان بدون مردان» و ممنوع‌شدن آن در ایران، به‌آمریکا کوچ کرد.
– زادروز آذر نفیسی در سال ۱۳۳۴خ؛ نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی مقیم آمریکا که مشهورترین اثر او کتاب پُرفروش «لولیتاخوانی» در تهران است که توجه زیادی را به‌خود جلب کرد و به ۳۲ زبان ترجمه شد.
– زادروز اکرم پدرام‌نیا در سال ۱۳۴۸خ؛ پزشک، مترجم و نویسنده‌ای که از او آثار متعددی به‌چاپ رسیده‌است.
– زادروز آرش حجازی در سال ۱۳۴۹خ؛ نویسنده، مترجم، پزشک و ناشر و مدیر انتشارات کاروان و مترجم رسمی کتاب‌های پائولو کوئیلو به‌زبان فارسی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فاروق فرساد در سال ۱۳۷۴خ؛ روحانی و فعال مذهبی سنی در ایران و از شاگردان احمد مفتی‌زاده که در استان کردستان ایران فعالیت داشت. او در حالی که در تبعید به‌سر می‌برد، توسط عوامل قتل‌های زنجیره‌ای در ایران به‌قتل رسید.
– درگذشت سیدمجتبی آقابزرگ علوی (آقابزرگ علوی، بزرگ علوی) در سال ۱۳۷۵خ؛ نویسندۀ واقع‌گرا، سیاست‌مدار چپ‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی که بیش از ۴ دهه از نیمۀ دوم سدۀ بیستم را در آلمان زیست و به‌ترجمه، نقد و فرهنگ‌نامه‌نویسی نیز پرداخت. او را همراه با صادق هدایت و صادق چوبک، پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.
– درگذشت سیدعمادالدین حسنی برقعی (مبرقعی) (عماد خراسانی) در سال ۱۳۸۲خ؛ شاعر غزل‌سرا و قصیده‌سرای مشهور خراسانی و از نام‌آوران شعر و غزل معاصر
– درگذشت سیدعلی‌اصغر خبره‌زاده در سال ۱۳۸۷خ؛ مترجم ایرانی
– درگذشت بهنام محجوبی در سال ۱۳۹۹خ؛ درویش زندانی اعتراضات گلستان هفتم که به‌دلیل بیماری امکان تحمل حبس را نداشت، اما بازداشت و زندانی شد و برای چندمین‌بار در حالت اغما به‌علت مسمومیت دارویی در زندان به‌بیمارستان منتقل شد که خبر درگذشتش در تاریخ ۳ اسفندماه ۱۳۹۹خ تأیید شد. او در شعبۀ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس محکوم شده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 ژوئن در تاریخ - درگذشت محمد مُرسی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *