بیست‌و‌هشتم/۲۸ مارس در تاریخ – درگذشت آدلاین ویرجینیا وولف و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ماکسیم گورکی؛ نویسندۀ اهل روسیه و شوروی، از بنیان‌گذاران سبک ادبی واقع‌گرایی سوسیالیستی، تا درگذشت آدلاین ویرجینیا وولف؛ بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، منتقد و فمینیست انگلیسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ مارس در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۵۴م؛ در جریان جنگ کریمه، بریتانیا و فرانسه به‌روسیه اعلان جنگ کردند.
– اعلان استقلال اولین جمهوری ارمنستان در سال ۱۹۱۸م
– در سال ۱۹۳۹م؛ در جریان جنگ داخلی اسپانیا، نیروهای سلطنت‌طلب به‌رهبری ژنرال فرانسیسکو فرانکو موفق شدند پس از ۲/۵ سال محاصرۀ مادرید، پایتخت را تصرف کنند. ۴ روز بعد با تسلیم‌شدن آخرین قوای جمهوری‌خواه، جنگ به‌پایان رسید.
– در سال ۲۰۱۸م؛ کیم جونگ اون، رهبر کرۀشمالی، برای دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۱م از کشورش خارج و راهی چین شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوالعبّاس مُبَرَّد در سال ۸۲۶م؛ لغوی و نحوی برجستۀ عربی در سدۀ ۳ه.ق با نگارش آثاری چون علم لغت، نحو، ادبیات، قرآن، تاریخ، اخلاق و سلوک
– زادروز سانتا ترسا در سال ۱۵۱۵م؛ قدیس مسیحی، نویسنده و دین‌شناس اسپانیایی
– زادروز ماکسیم گورکی در سال ۱۸۶۸م؛ نویسندۀ اهل روسیه و شوروی، از بنیان‌گذاران سبک ادبی واقع‌گرایی سوسیالیستی، فعال سیاسی و ۵ بار نامزد جایزۀ نوبل ادبیات
– زادروز بُهومیل هرابال در سال ۱۹۱۴م؛ از داستان‌نویسان برجستۀ جمهوری چک (چکسلواکی آن‌زمان) که میلان کوندرا، رمان‌نویس سرشناس، او را بهترین نویسندۀ معاصر چک می‌خواند.
– زادروز ماریو بارگاس یوسا در سال ۱۹۳۶م؛ داستان‌نویس، مقاله‌نویس، سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار پرو که یکی از مهم‌ترین رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان معاصر آمریکای جنوبی و از معتبرترین نویسندگان نسل خود است.
– زادروز لورا چینچیلا میراندا در سال ۱۹۵۹م؛ سیاست‌مدار کاستاریکایی که در سال ۲۰۱۰م اولین رئیس‌جمهور زن کاستاریکا شد. او پیشتر معاون اول رئیس‌جمهور این کشور بود. وی از مخالفان ازدواج هم‌جنس‌گرایان و سقط جنین می‌باشد.
– زادروز اریک امانوئل اشمیت در سال ۱۹۶۰م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی
– زادروز لیدی گاگا در سال ۱۹۸۶م؛ خواننده، ترانه‌نویس و بازیگر آمریکایی که برای بازآفرینی‌ در تصویر عمومی خود و تنوع‌پذیری در خلق موسیقی معروف است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 خردادماه در تاریخ - زادروز سعید نفیسی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مارکی دو کندورسه در سال ۱۷۹۴م؛ فیلسوف، ریاضی‌دان، دانشمند علوم سیاسی، از بزرگان عصر روشنگری و تنها اندیشمند بزرگ عصر روشنگری که در جریان انقلاب کبیر فرانسه در قید حیات بود. مخالفت وی با خشونت‌های سازمان‌یافتۀ دوران ترور و همچنین مخالفت او با اعدام لویی شانزدهم در نهایت سبب تعقیب و بازداشت وی شد. او در سال ۱۷۹۴م در زندان با سَم خودکشی کرد تا طعمۀ گیوتین نشود.
– درگذشت مودست پتروویچ موسورگسکی در سال ۱۸۸۱م؛ بزرگ‌ترین درام‌پرداز موسیقی روسیه
– درگذشت ژوزف موریس راول در سال ۱۹۳۷م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ فرانسوی
– درگذشت آدلاین ویرجینیا وولف در سال ۱۹۴۱م؛ بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر، منتقد و فمینیست انگلیسی
– درگذشت سرگئی واسیلیویچ راخمانینف در سال ۱۹۴۳م؛ نوازندۀ پیانو و آهنگ‌ساز روس
– درگذشت دوایت دیوید آیزنهاور در سال ۱۹۶۹م؛ ژنرال ۵ ستاره و سیاست‌مدار آمریکایی و سی‌و‌چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت مارک شاگال در سال ۱۹۸۵م؛ نقاش برجستۀ فرانسوی‌روسی و از پیشگامان سبک سوررئالیسم و یکی از پیشروان هنر مدرن که در سبک‌های مختلف هنری ذوق‌آزمایی کرد و تقریباً در تمامی رشته‌های تجسمی، مانند نقاشی، تصویرگری کتاب، سرامیک، نقاشی روی شیشه، نقاشی بر روی دیوار، حکاکی روی فلزات، ترسیم، طراحی صحنه و لباس، دست به‌خلق آثاری ماندگار زد.
– درگذشت اوژن یونسکو در سال ۱۹۹۴م؛ نمایش‌نامه‌نویس و نویسندۀ فرانسوی، با اصلیت رومانیایی و بارزترین نمایندۀ تئاتر آوانگارد فرانسه

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *