زادروز «بشار اسد»؛ حاکم بمب‌های بشکه‌ای و برنده‌ی انتخابات یک‌نفره! + تصاویر

بشار اسد متولد سال ۱۹۶۵م، نوزدهمین رئیس‌جمهور سوریه می‌باشد و همواره این مقام را مدیون انتخاباتی بوده که از تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۰۰م به بعد در آن، نامزدی جز خودش برای رقابت نداشته‌است! سازمان‌ملل او را به‌خاطر اقداماتش در جنگ داخلیِ سوریه به‌عنوان یک جنایتکار جنگی می‌شناسد.
بشار اسد

۱۱ سپتامبر در تاریخ معاصر جهان روز پُرحادثه‌ای‌ بوده‌است؛ از به‌توپ‌بستن کاخ ریاست‌جمهوریِ شیلی و خودکشی و سرنگونیِ دولت «سالوادور آلنده» در کودتای ژنرال «آگوستو پینوشه» در سال ۱۹۷۳م، تا پایان المپیک خونین مونیخ در سال ۱۹۷۲م، یا اصلاً همین حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱م که توسط گروهک تروریستیِ القاعده انجام شد و جان بی‌گناهان را گرفت؛ اما تو گویی شَرّ این‌روز یقه‌ی بشریت را به راحتی ول نخواهد کرد؛ چرا که او هم در ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۵م زاده شد؛ «بشار اسد» رئیس‌جمهور [!] مادام‌العمر سوریه را می‌گویم!

بشار اسد
راست از بالا: آگوستو پینوشه – واقعه‌ی المپیک مونیخ – وسط: بشار اسد – چپ از بالا: سالوادور آلنده – حملات ۱۱ سپتامبر

پدرش «حافظ اسد» [همان‌طور که پیش‌تر تقدیم شد] در سال ۱۹۷۰م با کودتای حزب بعث، تا زمان مرگ؛ یعنی ژوئن ۲۰۰۰م رهبر/رئیس‌جمهورِ بدون انتخابات بود! برنامه‌‌ای که «حافظ اسد» چیده بود، به‌قدرت‌رسیدن پسر نظامی‌اش «باسل» پس از مرگش بود، اما خودِ «باسل» در یک حادثه‌‌ی مشکوک رانندگی، تقریباً شش‌سال زودتر از پدر مُرد. از نظر «حافظ اسد» پسر کوچکش «ماهر» و حتی دخترش «بشری» از «بشار» برای جانشینی بهتر بودند؛ اما او پس از مرگ به قدرت رسید. خودِ «بشار» اما از آغاز جوانی‌اش ظاهراً علاقه‌ای به سیاست نداشت و با وجود اصرارهای پدر برای آموزش نظامی، ترجیح داد که تخصص چشم‌پزشکی را در غرب دنبال کند. با مرگ «حافظ اسد» که بیش از ۳۰ سال بر کشورش حکمروایی کرده‌بود، «بشار» از بریتانیا فرا خوانده‌شد تا جای پدر را بگیرد و و شش‌ماه بعد هم در یک مراسم کاملاً محرمانه با «اسما» ازدواج کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چگونگی مرگ ابوعلی سینا؛ مردی که فراتر از زمان زیست! + تصاویر
بشار اسد
بالا: حافظ اسد – پایین از راست: باسل – بشار – ماهر – بشری

«بشار اسد» در روزهای نخست، تصمیم داشت که اصلاحاتی اقتصادی انجام دهد و اقتصاد دولتیِ زمان پدرش را به اقتصاد بازار آزاد تبدیل کند؛ اما پیش‌زمینه‌ی چنین تغییرات گسترده‌ای، مشروعیت حکومت و همراهیِ ملت است؛ که «خاندان اسد» به طریق اولی از آن محروم بودند. همان‌طور که در پُست «زین‌العابدین بن‌علی» نوشتیم، آتشی که جان جوان «محمد بوعزیزی» را سوزاند، به سوریه هم رسید و مردم این‌ کشور علیه نظام فاسد و استبدادیِ حاکم قیام کردند. تظاهرات در ابتدا به‌صورت تجمع‌های پراکنده در دمشق آغاز شد، اما خیلی‌زود جرقه‌ی اصلیِ آن در جنوب کشور زده‌شد؛ در درعا، جایی‌که ۱۵ نوجوان به دلیل شعارنویسی شکنجه شده‌بودند.

بشار اسد
تصاویری از اعتراضات گسترده‌ی سوریه که با سرکوب وحشیانه‌ای از سوی حکومت همراه بود.

در درعا شعارها این بود: «الشعب یرید إسقاط النظام» [خواست ملت سرنگونیِ نظام است] و «إجاک الدور یا دکتور» [نوبت توست دکتر] منظور «اسد» بود که پزشک است. دیکتاتور اعتراضات را کار اسرائیل خواند و دستور سرکوب وحشیانه‌ی مردم را صادر کرد! از آن‌روز تا همین لحظه‌ای که این متن نوشته و منتشر شده، جلاد سوریه به بهای قتل‌عام و نابودیِ کشور در قدرت مانده‌است. جنگ داخلیِ سوریه دست‌ِکم ۵۱۰ هزار کُشته، میلیون‌ها زخمی و ۱۲ میلیون آواره بر جای گذاشته‌است! در ادامه تصاویری تأمل‌برانگیز از «بشار اسد» را مشاهده می‌کنید.

بشار اسد
بشار در کودکی
بشار اسد
بشار در نوجوانی
بشار اسد
تصویری از حافظ (ایستاده سمت چپ) به همراه خانواده؛ بشار از سمت چپ نفر اول (جلوی پدر)
بشار اسد
تصویری دیگر از حافظ (ایستاده سمت چپ) به همراه خانواده؛ بشار از سمت راست نفر اول
بشار اسد
حافظ و فرزندانش؛ بشار از سمت چپ نفر دوم
بشار اسد
بشار اوایل جوانی
بشار اسد
عکس دیگری از حافظ به همراه دیگر اعضای خانواده؛ بشار ایستاده از سمت چپ نفر دوم
بشار اسد
از سمت چپ: حافظ (پدر) – بشار (فرزند)
بشار اسد
بشار و همسرش اسما و فرزند اول آن‌ها
بشار اسد
بشار و همسرش اسما و فرزند اول آن‌ها
بشار اسد
بشار و همسرش اسما و فرزند اول آن‌ها در یک رستوران قدیمی در دمشق!
بشار اسد
دیکتاتور سوریه به همراه فرزندش در حال دوچرخه‌سواری!
بشار اسد
دیکتاتور سوریه در کنار یکی از اعضای انجمن جوانان مسیحی!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (5 امتیاز)

2 پاسخ

  1. قجرتایم
    رسالتی را آغاز کرده اید.
    لطفا عاشقانه و صادقانه ادامه دهید.
    رسالت شما صداقت است.
    بدور از آلودگی احساس به خشم نفرت و حتی عشق
    لطفا قداست قلم و تاریخ را برای همیشه ارج نهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *