بیست‌و‌هفتم/۲۷ آگوست در تاریخ – درگذشت هایله سلاسی و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز گئورگ ویلهلم فریدریش هگل؛ فیلسوف بزرگ آلمانی و یکی از پدیدآورندگان ایده‌آلیسم آلمانی، تا درگذشت چزاره پاوزه؛ رمان‌نویس، شاعر، مترجم و منتقد ادبی اهل ایتالیا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ آگوست در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۷۶م؛ در جریان انقلاب آمریکا، نیروهای انگلیسی به‌رهبری ژنرال ویلیام هاو، جورج واشنگتن و ارتش قاره‌ای آمریکا را در نبرد لانگ‌آیلند شکست دادند.
– در سال ۱۸۵۹م؛ با حفاری چاه نفت تیتوسویل در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا، برای نخستین‌بار اکتشاف نفت در آن کشور صورت پذیرفت.
– در سال ۱۹۴۵م؛ با پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم‌شدن دولت ژاپن، نیروهای آمریکایی وارد خاک آن کشور شدند.
– در سال ۱۹۶۲م؛ مارینر ۲، نخستین کاوش‌گر فضایی که به‌سیارۀ ناهید رسید، توسط ایالات متحده به‌فضا پرتاب شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز گئورگ ویلهلم فریدریش هگل در سال ۱۷۷۰م؛ فیلسوف بزرگ آلمانی و یکی از پدیدآورندگان ایده‌آلیسم آلمانی که ملزومات ایده‌آلیسم مطلق را ایجاد کرد. تاریخ‌گرایی و ایده‌آلیسم او، انقلاب عظیمی در فلسفۀ اروپا به‌وجود آورد.
– زادروز جوزپه پِئانو در سال ۱۸۵۸م؛ ریاضی‌دان ایتالیایی که فعالیت‌هایش در فلسفه نیز اثرگذار بوده‌است. او از بنیان‌گذاران منطق ریاضی و نظریۀ مجموعه‌ها بود و بیش از ۲۰۰ کتاب و مقاله از خود به‌جا گذاشته‌است.
– زادروز چارلز گیتس دویز در سال ۱۸۶۵م؛ بانک‌دار وسیاست‌مدار اهل آمریکا که به‌دلیل فعالیت‌هایش بر روی برنامۀ دویز، برای بازساری‌های جنگ جهانی اول، برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۱۹۲۵م شد.
– زادروز کارل بوش در سال ۱۸۷۴م؛ شیمی‌دان و مهندس آلمانی و همچنین برندۀ جایزۀ نوبل شیمی
– زادروز چارلز استوارت رولز در سال ۱۸۷۷م؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مکانیک انگلیسی فعال در صنعت خودروسازی که در سال ۱۹۰۶م شرکت خودروسازی رولزرویس را به‌همراه هنری رویس تأسیس کرد.
– زادروز امانوئل رادینسکی (من رِی) در سال ۱۸۹۰م؛ هنرمند آمریکایی و از توسعه‌دهندگان مهم ۲ جنبش دادا و سورئالیست
– زادروز نورمن فاستر رمزی در سال ۱۹۱۵م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۸۹م به‌خاطر کشف‌هایش در زمینۀ طیف‌نمایی تشدید اتمی که به‌ساخت میرز هیدروژن و ساعت اتمی منجر شد، جایزۀ نوبل فیزیک به‌او و هانس جرج دهملت از آمریکا و ولفگانگ پل از آلمان اعطا شد.
– زادروز سیزاریا ایوورا در سال ۱۹۴۱م؛ خواننده عامه‌پسند اهل کشور کیپ‌ورد و به‌دلیل آنکه در اجراهایش با پای برهنه روی صحنه حاضر می‌شد، به‌او آوازه‌خوان پابرهنه گفته‌می‌شد. همچنین به‌ایوورا لقب ملکۀ مورنا نیز داده‌اند.
– زادروز محمد حسن عَلوان در سال ۱۹۷۹م؛ رمان‌نویس عربستانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 اکتبر در تاریخ - درگذشت گابریل اونوره مارسل و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالقادر بن حبیب در سال ۱۵۰۹م؛ صوفی و شاعر فلسطینی
– درگذشت تیتزیانو وچلی (تیسین) در سال ۱۵۷۶م؛ نقاش و نگارگر ایتالیایی در سدۀ ۱۶م که از معروف‌ترین اعضای مکتب ونیز در همان قرن بود. او یکی از استادان نامدار دوران رنسانس است که معاصرانش او را «خورشیدی در میان ستارگان خُرد» می‌دانستند.
– درگذشت لوپه د وگا در سال ۱۶۳۵م؛ یکی از برجسته‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان عصر طلایی اسپانیا که هم از حیث انبوه و هم از نظر تنوع گونه‌های ادبی، یکی از بهترین‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.
– درگذشت یوجین فرومنتین در سال ۱۸۷۶م؛ نویسنده، منتقد هنری و نقاش فرانسوی که شهرت خود را به‌عنوان یک نویسنده با رمان «روان‌شناسی دومینیک» در سال ۱۸۶۲م به‌دست آورد.
– درگذشت رینولد الین نیکلسون در سال ۱۹۴۵م؛ خاورشناس و اسلام‌شناس انگلیسی، شارح و مترجم آثار عرفانی از فارسی به‌انگلیسی
– درگذشت چزاره پاوزه در سال ۱۹۵۰م؛ رمان‌نویس، شاعر، مترجم و منتقد ادبی اهل ایتالیا
– درگذشت ارنست ارلاندو لارنس در سال ۱۹۵۸م؛ فیزیک‌دان و برندۀ جایزۀ نوبل آمریکایی که این جایزه را به‌خاطر اختراع و ساخت سیکلوترون (شتاب‌دهندۀ حلقوی) دریافت کرد.
– درگذشت لو کوربوزیه در سال ۱۹۶۵م؛ معمار، طراح، شهرساز، نویسنده و نقاش سوئیسی که به‌عنوان یکی از اولین پیشگامان معماری مدرن و سبک بین‌المللی مشهور است.
– درگذشت تافاری ماکونن ولدمیکائل (هایله سلاسی) در سال ۱۹۷۵م؛ آخرین امپراتور اتیوپی و آخرین شاه حبشه که نزدیک به ۶۰ سال بر اتیوپی حکمرانی کرد. وی توسط یک کودتای مارکسیستی از حکومت برکنار و سیستم حکومتی اتیوپی به‌جمهوری تبدیل شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 آبان‌ماه در تاریخ - دیدار محمدرضاشاه پهلوی از آمریکا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *