بیست‌و‌هفتم/۲۷ اکتبر در تاریخ – درگذشت لو رید و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیلویا پلات؛ شاعر، رمان‌نویس، نویسندۀ داستان‌های کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی، تا درگذشت لو رید؛ موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌نویس راک و عکاس آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ اکتبر در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی میراث سمعی و بصری

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۴۹۲م؛ کریستوف کلمب در سفر دریایی خود به‌کوبا رسید و آن جزیره را ملک اسپانیا اعلام کرد.
– در سال ۱۹۰۴م؛ متروی نیویورک افتتاح شد. این مترو در حال حاضر، از معدود خطوط مترو در جهان است که ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌کند.
– در سال ۱۹۷۸م؛ انور سادات مصری و مناخیم بگین اسرائیلی، به‌خاطر گفتگوها و اقدامات‌شان در خصوص صلح بین مصر و اسرائیل و امضای پیمان مصالحۀ کمپ دیوید، جایزۀ صلح نوبل را دریافت داشتند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جیمز کوک در سال ۱۷۲۸م؛ دریانورد و کاوش‌گر بریتانیایی که ۳ سفر اکتشافی مهم را فرماندهی کرد که در طی آن‌ها، بسیاری از جزایر اصلی اقیانوس آرام، همچون استرالیا، زلاندنو و هاوائی، شناسائی و نقشه‌برداری شدند.
– زادروز نیکولو پاگانینی در سال ۱۷۸۲م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ویولن، ویولا و گیتار اهل ایتالیا و از نامدارترین و بزرگ‌ترین نوازندگان ویولن در تاریخ موسیقی که با ابداع تکنیکی بدیع در نواختن ویولن، انقلاب عظیمی در نوازندگی این ساز برپا کرد.
– زادروز لی کرزنر در سال ۱۹۰۸م؛ یکی از نقاشان با نفوذ جنبش اکسپرسیونیم انتزاعی در نیمۀ دوم قرن ۲۰م
– زادروز دیلن تامس در سال ۱۹۱۴م؛ شاعر و نویسندۀ اهل ولز
– زادروز سیلویا پلات در سال ۱۹۳۲م؛ شاعر، رمان‌نویس، نویسندۀ داستان‌های کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لیزه مایتنر در سال ۱۹۶۸م؛ فیزیک‌دان اتریشی و بعدها سوئدی که کمیتۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۴۴م، زحمات او را در رابطه با شکافت هسته‌ای نادیده گرفت و جایزه را به‌اتو هان داد. اتو هان، دربارۀ اشتباه و سهم وی هیچ سخنی به‌زبان نیاورد.این سکوت هان، تأثیر زیادی بر او گذاشت و باعث شد که او دیگر با هان به‌صورت اشتراکی به‌کار نپردازد.
– درگذشت جان هاسبروک وان ولک در سال ۱۹۸۰م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۷۷م جایزۀ نوبل فیزیک برای کارهایی که در زمینۀ سیستم‌های مغناطیسی و سیستم‌های نامنظم انجام داد به‌او اهدا شد.
– درگذشت لو رید در سال ۲۰۱۳م؛ موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌نویس راک و عکاس آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 آگوست در تاریخ - درگذشت انیسه شرتونی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *