بیست‌و‌پنجم/۲۵ مردادماه در تاریخ – درگذشت تیمور بختیار و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ملکشاه یکم؛ بزرگ‌ترین سلطان سلجوقی و فاتح آناتولی، تا درگذشت تیمور بختیار؛ سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی و از بنیان‌گذاران ساواک و نخستین رئیس آن سازمان در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ مردادماه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– تأسیس حزب دموکرات کردستان ایران در شهر مهاباد در سال ۱۳۲۴خ
– در سال ۱۳۳۲خ؛ محمدرضاشاه پهلوی، پیش از کودتای ۲۸ مرداد، ایران را تَرک نمود.
– اعلام حکومت نظامی توسط دولت جمشید آموزگار در سال ۱۳۵۷خ
– عملیات کوچک عاشورای ۳ در مهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ملکشاه یکم در سال ۴۳۴خ؛ بزرگ‌ترین سلطان سلجوقی و فاتح آناتولی که به‌دنبال پیروزی پدرش، آلب ارسلان، در نبرد ملازگرد، امپراتوری بیزانس را از آناتولی بیرون راند. وی برادرزادۀ سلطان طغرل، بنیان‌گذار سلسلۀ سلجوقی است. او پادشاهیِ یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ ایران را بر عهده داشت.
– زادروز رامتین کاکاوندی در سال ۱۳۶۹خ؛ آهنگ‌ساز، مقام‌دان، نوازندۀ تنبور، دَف، تار، سه‌تار و نویسنده

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تیمور بختیار در سال ۱۳۴۹خ؛ سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی و از بنیان‌گذاران ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) و نخستین رئیس آن سازمان از ۲۱ اسفند ۱۳۳۵ تا ۷ اسفند ۱۳۳۹خ بود که توسط مأموران ساواک در ۲۵ مرداد سال ۱۳۴۹خ، در دیالۀ عراق به‌قتل رسید.
– درگذشت فاطمه امینی در سال ۱۳۵۴خ؛ اولین زن کشته‌شدۀ سازمان مجاهدین خلق توسط ساواک
– درگذشت سیداحمد فَردید (سیداحمد مهینی یزدی) در سال ۱۳۷۳خ؛ فیلسوف و متفکر معاصر
– درگذشت غلامحسین بیگدلی در سال ۱۳۷۷خ؛ شاعر، استاد، ادیب، خوش‌نویس و پژوهش‌گر معاصر
– درگذشت عاطفه رجبی سهاله در سال ۱۳۸۳خ؛ دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که توسط دادگاه به‌جرم جریحه‌دارکردن عفت عمومی متهم شد و توسط قاضی حاج‌رضایی (رئیس دادگستری نکا) به‌اعدام محکوم شد.
– درگذشت بابک برزویه در سال ۱۴۰۱خ؛ عکاس، بازیگر و کارگردانی که همکاری با کارگردان‌های مطرحی همچون رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی و مهران مدیری را در کارنامۀ خود دارد. وی در سال ۱۳۷۵خ برندۀ دیپلم و سیمرغ بلورین بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم سفر به‌چزابه (ساختۀ رسول ملاقلی‌پور) شد. او با عکاسی بیش از ۱۰ مجموعۀ تلویزیونی، ۳۵ فیلم سینمایی بلند و کوتاه و بیش از ۲۰۰ تئاتر داخلی، یکی از فعال‌ترین عکاسان هنری ایران بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 نوامبر در تاریخ - درگذشت پیر پائولو پازولینی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *