دوم/۲ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز ابوالحسن بنی‌صدر و…

دوم/۲ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابوالقاسم گرجی؛ استاد ممتاز دانشگاه تهران، دانش‌آموختۀ فلسفه و حکمت اسلامی، تا درگذشت سیدمحمدباقر شفتی؛ فقیه و روحانی مشهور و ثروت‌مند دورۀ قاجار در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ فروردین‌ماه در تاریخ

دوم/۲ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– عید نوروز

 


 

  • وقایع

– حملۀ مأموران در دوره‌ی پادشاهی پهلوی به‌مدرسۀ فیضیۀ قم در سال ۱۳۴۲خ
– آغاز عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا محمد طارق بن شاهرخ یا میرزا محمد تَراغای بن شاهرخ (اُلُغ‌بیگ‌میرزا) در سال ۷۷۳خ؛ فرزند شاهرخ و نوۀ تیمور از پادشاهان تیموری ایران، پادشاهی ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اهل علم و ادب
– زادروز ابوالقاسم گرجی در سال ۱۳۰۰خ؛ استاد ممتاز دانشگاه تهران، فقیه و حقوق‌دان، دانش‌آموختۀ فلسفه و حکمت اسلامی از دانشکده الهیات، نوزدهمین رئیس دانشگاه تهران و چهرۀ ماندگار ایران
– زادروز محمدعلی بهارلو در سال ۱۳۰۷خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ ویولن که به‌خاطر آموزش ویولن و همچنین به‌خاطر طبقه‌بندی فرم‌های رایج در موسیقی ردیفی شناخته می‌شود.
– زادروز سیدابوالحسن بنی‌صدر در سال ۱۳۱۲خ؛ سیاست‌مدار و اقتصاددان و نخستین رئیس‌جمهور ایران
– زادروز پرویز صیاد در سال ۱۳۱۸خ؛ نویسنده، بازیگر و فیلم‌سازی که فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۳۶خ با چاپ شعر و داستان کوتاه آغاز و در سال ۱۳۳۷خ به‌نمایش‌نامه‌نویسی مشغول شد. او فعالیت در سینما را نیز در سال ۱۳۳۸ با فیلم «می‌میرم برای پول» به‌عنوان نویسنده تجربه کرد.
– زادروز عطاالله امیدوار در سال ۱۳۲۵خ؛ معمار، شهرساز، فیلم‌ساز، نقاش، خواننده و نوازنده
– زادروز محمدعلی اینانلو در سال ۱۳۲۶خ؛ مجری تلویزیون و رادیو، بازیگر، صداپیشه، کارشناس ورزشی، روزنامه‌نگار و کارشناس و مستندساز طبیعت که به‌عنوان قدیمی‌ترین گزارشگر و مفسر والیبال در ایران و بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری محیط‌زیست شناخته می‌شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدمحمدباقر شفتی در سال ۱۲۲۳خ؛ فقیه و روحانی مشهور و ثروت‌مند دورۀ قاجار
– درگذشت حسین کاشی‌پز در سال ۱۳۴۱خ؛ کاشی‌کار
– درگذشت داریوش شایگان در سال ۱۳۹۷خ؛ فیلسوف، هندشناس، نویسنده و شاعر که آثار او به‌دو زبان فارسی و فرانسوی موجود است. بیشتر نوشته‌های وی به‌زبان فرانسوی و در حوزۀ فلسفۀ تطبیقی است. نوشته‌های فرانسوی او در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود.
– درگذشت ژیلا تقی‌زاده در سال ۱۳۹۹خ؛ داستان‌نویس و نقاش
– درگذشت احمد سمیعی گیلانی در سال ۱۴۰۲خ؛ مترجم، ویراستار، نویسنده و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی که او را «پدر ویرایش ایران» و همچنین «پدر ویراستاری نوین ایران» خوانده‌اند. او از بزرگان خاندان سمیعی بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 آذرماه در تاریخ - زادروز احمد شاملو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *