سوم/۳ آذرماه در تاریخ – زادروز کیهان کلهر و…

سوم/۳ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کیهان کلهر؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز و متخصص نوازندگی با کمانچه اهل ایران، تا درگذشت امیر یاراحمد خوزانی اصفهانی (نجم ثانی)؛ وکیل نفس نفیس همایون شاه‌اسماعیل یکم صفوی و سردار سپاه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ آذرماه در تاریخ

سوم/۳ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– شورش گستردۀ هواداران بابک خرمدین در شهرهای مختلف ایران بر ضد حکومت عباسی، ۵ سال پس از کشته‌شدن او به‌دستور معتصم عباسی در سال ۲۲۱خ
– وقوع جنگ غِجدُوان در ماوراءالنهر، میان سپاه قزلباش ایران به‌فرماندهی نجم ثانی (به‌همراه بابر تیموری) با سپاهیان ازبک به‌فرماندهی عبیدخان در سال ۸۹۱خ که به‌شکست سخت ایرانیان و جدایی ماوراءالنهر از حوزۀ نفوذ ایران منجر شد.
– تأسیس روزنامۀ مجلس به‌سردبیری ادیب‌الممالک فراهانی، با مدیریت سیدمحمد صادق طباطبایی و صاحب‌امتیازی میرزا محسن مجتهد در سال ۱۲۸۵خ
– اضافه‌شدن چند لغت دیگر فارسی، از جمله لغت آذر و آدور، به‌فرهنگستان لغت فارسی در سال ۱۳۱۳خ
– درمان کامل بیماری گلو و حنجره دلکَش، مشهورترین خوانندۀ زن ایرانی در سال ۱۳۲۸خ
– در سال ۱۳۳۲خ؛ دنیس‌رایت، دیپلمات انگلیسی، همراه با ۱۴ دیپلمات و کارمند، ۳ ماه و ۶ روز پس از کودتا، برای بازگشایی سفارت انگلستان در تهران وارد ایران شدند. در همین روز جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، با تحریکات و سازماندهی سیدابوالقاسم کاشانی، مرجع شیعه، دست به‌آشوب و تظاهرات زدند.
– کشته‌شدن زائران خانۀ خدا به‌دست مأموران خاندان آل‌سعود در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا حسن اصفهانی (صفی‌علی‌شاه) در سال ۱۲۱۴خ؛ از مشهورترین مشایخ و بزرگان تصوف در اواخر قرن ۱۳ و اوایل سدۀ ۱۴ه.ق و از جمله بزرگان سلسلۀ نعمت‌اللهی صفی‌علی‌شاهی و از جمله مریدان منورعلی‌شاه شیرازی قطب سلسلۀ نعمت‌اللهی مونس‌علی‌شاهی (ذوالریاستین) و مدعی قطبیت و بنیان‌گذار سلسلۀ نعمت‌اللهی صفی‌علی‌شاهی
– زادروز محمدعلی خنجی در سال ۱۳۰۴خ؛ اقتصاددان، حقوق‌دان و جامعه‌شناس ایرانی، که پس از مرگ، علی‌رغم اصرار خانواده‌اش، پلیس از بررسی علت فوت خودداری کرد.
– زادروز کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و متخصص نوازندگی با کمانچه
– زادروز غلامرضا خوشرو (خفاش شب، خفاش شب‌های تهران) در سال ۱۳۴۳خ؛ قاتل زنجیره‌ای که قتل‌های زنجیره‌ای خود را که با سرقت و تجاوز جنسی همراه بود، از سال ۱۳۷۱خ در تهران آغاز کرد. یک‌بار در سال ۱۳۷۱خ دستگیر شد، ولی از چنگ مأموران گریخت و مرتبۀ دوم در سال ۱۳۷۶خ دستگیر و به‌اتهام ۹ فقره قتل اعدام شد. البته وی در دادگاه تنها به‌یک مورد سرقت ماشین و تقسیم اموال مسروقه اقرار کرده و قتل‌ها را کار شخصی به‌نام حمید رسولی می‌دانست.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 آگوست در تاریخ - درگذشت انیسه شرتونی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت امیر یاراحمد خوزانی اصفهانی (نجم ثانی) در سال ۸۹۱خ؛ وکیل نفس نفیس همایون شاه‌اسماعیل یکم صفوی و سردار سپاه
– درگذشت محمود کریمی در سال ۱۳۶۳خ؛ موسیقی‌دان و مدرس ردیف آوازی موسیقی ایرانی بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *