سوم/۳ خردادماه در تاریخ – روز آزادسازی خرمشهر، روز ایثار…

سوم/۳ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمد اقتداری؛ ایران‌شناس، پژوهش‌گر خلیج‌فارس و جغرافیای تاریخی و فرهنگی مناطق جنوبی ایران، تا درگذشت محمدامین ادیب طوسی؛ ادیب و پژوهش‌گر معاصر ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ خردادماه در تاریخ

سوم/۳ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز مقاومت، ایثار و پیروزی در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۶۱خ؛ نیروهای مسلح ایران، طی عملیات بیت‌المقدس پس از ۵۷۸ روز، خرمشهر را که توسط نیروهای عراقی اشغال شده‌بود فتح و موفق به‌آزادسازی خرمشهر شدند و مسیر جنگ ایران و عراق را تغییر دادند.
– سقوط هواپیمای ایلیوشین-۷۶ در نزدیکی کرمانشاه و کشته‌شدن ۴ سرنشین آن در سال ۱۳۷۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز جهانگیر فروهر در سال ۱۲۹۵خ؛ از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون
– زادروز احمد صدر حاج‌سیدجوادی در سال ۱۲۹۶خ؛ از اعضای نهضت مقاومت ملی ایران، از نخستین عضوهای نهضت آزادی ایران و عضو شورای انقلاب اسلامی ایران، وزیر کشور، وزیر دادگستری و نمایندۀ مجلس مردم قزوین در دورۀ نخست مجلس شورای اسلامی و به‌مدت ۳۰ سال سرپرست دائره المعارف تشیع
– زادروز احمد اقتداری در سال ۱۳۰۴خ؛ ایران‌شناس، پژوهش‌گر خلیج‌فارس و جغرافیای تاریخی و فرهنگی مناطق جنوبی ایران، رئیس دفتر مطالعات خلیج‌فارس در مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و استاد دانشگاه
– زادروز بیژن بیژنی در سال ۱۳۳۲خ؛ خواننده و خوش‌نویس
– زادروز منیرالدین بیروتی در سال ۱۳۴۹خ؛ رمان‌نویس و نویسندۀ معاصر

 


 

  • درگذشت

– درگذشت امیرپرویز پویان در سال ۱۳۵۰خ؛ فعال سیاسی، نظریه‌پرداز کمونیست و از بنیان‌گذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق بود و هنگامی که مخفی‌گاه وی توسط مأموران سازمان امنیت و اطلاعات کشور محاصره شد، به‌همراه رحمت‌الله پیرونذیری خودکشی کرد.
– درگذشت اکبر گودرزی در سال ۱۳۵۹خ؛ بنیان‌گذار و رهبر گروه فرقان، یکی از شاخص‌ترین گروه‌های منفصل از روحانیت
– درگذشت محمدامین ادیب طوسی در سال ۱۳۶۱خ؛ ادیب و پژوهش‌گر معاصر
– درگذشت عماد رام (عمادالدین رام) در سال ۱۳۸۲خ؛ آهنگ‌ساز، خواننده و نوازنده
– درگذشت ستاره فرمانفرمائیان در سال ۱۳۹۱خ؛ مادر مددکاری اجتماعی ایران، فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما از شاهزادگان و شخصیت‌های بانفوذ قاجار که اولین دانشجوی ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود که لیسانس جامعه‌شناسی گرفت. او در سال ۱۳۳۷خ مدرسۀ عالی مددکاری اجتماعی تهران را تأسیس کرد و دانشگاه هاروارد نام او را به‌عنوان یکی از زنان پیشرو در علم مددکاری در لیست زنان تأثیرگذار تاریخ آمریکا قرار داده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 مهرماه در تاریخ - زادروز هما روستا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *