سوم/۳ مارس در تاریخ – درگذشت مارگریت دوراس و…

سوم/۳ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز الکساندر گراهام بل؛ مخترع و مبتکر و دانشمند اسکاتلندی‌آمریکایی و مخترع تلفن، تا درگذشت مارگریت دوراس؛ نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی، با لقب بانوی داستان‌نویسی مدرن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ مارس در تاریخ

سوم/۳ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حیات وحش

 


 

  • وقایع

– دومین جنگ تریاک و اعلان جنگ فرانسه و بریتانیا علیه چین در سال ۱۸۵۷م
– بازیابی استقلال بلغارستان از امپراتوری عثمانی بر پایۀ پیمان سن‌استفانو در سال ۱۸۷۸م
– انتشار اولین شمارۀ مجلۀ تایم در سال ۱۹۲۳م
– کشف نفت در عربستان سعودی در سال ۱۹۳۸م

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلیام گادوین در سال ۱۷۵۶م؛ فیلسوف آنارشیست بریتانیایی
– زادروز جان آستین در سال ۱۷۹۰م؛ از حقوق‌دانان و متفکرین انگلیسی‌تبار قرن ۱۹م که با رویکرد پوزیتیویستی که به‌قانون داشت، از سوی اکثر متخصصان به‌عنوان خالق مکتب حقوق تحلیلی شناخته شده‌است.
– زادروز آنتون صَقّال در سال ۱۸۲۴م؛ شاعر و ترانه‌سرای سوری در سدۀ ۱۹م
– زادروز جمشیدجی نوشروانجی تاتا در سال ۱۸۳۹م؛ از پیشگامان صنعت مدرن هند
– زادروز الن ترنان (نلی ترنان، نلی رابینسن) در سال ۱۸۳۹م؛ هنرپیشۀ انگلیسی که بیشتر معروفیت وی به‌خاطر داشتن رابطۀ پنهانی با نویسندۀ معروف چارلز دیکنز است.
– زادروز گئورگ کانتور در سال ۱۸۴۵م؛ ریاضی‌دانی آلمانی که آوازۀ او بیشتر به‌خاطر ابداع نظریۀ مجموعه‌ها می‌باشد؛ چرا که امروزه به‌نظریه‌ای بنیادین در ریاضیات تبدیل شده‌است.
– زادروز الکساندر گراهام بل در سال ۱۸۴۷م؛ مخترع، مبتکر و دانشمند اسکاتلندی‌آمریکایی که اختراعات زیادی داشته، اما شهرت او بیشتر به‌خاطر اختراع تلفن است.
– زادروز راگنار فریش در سال ۱۸۹۵م؛ اقتصاددان نروژی که در سال ۱۹۶۹م به‌همراه یان تینبرگن، اقتصاددان هلندی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در اقتصاد شد. راگنار فریش و یان تینبرگن، نخستین برندگان این جایزه بودند.
– زادروز موشه فینتشاین در سال ۱۸۹۵م؛ خاخام و دانشمند یهودیت ارتدکس اهل لیتوانی
– زادروز پل ریچارد هالموس در سال ۱۹۱۶م؛ ریاضی‌دان مجاری‌آمریکایی که در مورد نظریۀ احتمال، آمار، نظریۀ عملگرها، فضاهای هیلبرت، منطق ریاضی و بسیاری دیگر از مباحث ریاضیات تألیفات متعددی داشته‌است.
– زادروز ایون ایلیسکو در سال ۱۹۳۰م؛ رئیس‌جمهور رومانی و همچنین رهبر انقلاب دسامبر سال ۱۹۸۹م در رومانی، علیه نیکلای چائوشسکو، حاکم دیکتاتور و کمونیست این کشور

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 می در تاریخ - درگذشت ولتر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رابرت هوک در سال ۱۷۰۳م؛ عضو انجمن سلطنتی، یکی از فلاسفۀ علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی که نقش مهمی را در انقلاب علمی در هر ۲ زمینۀ تجربی و تئوری ایفا کرد.
– درگذشت اورنگ‌زیب عالمگیر در سال ۱۷۰۷م؛ ششمین امپراتور گورکانی هند که یک شخص بسیار مذهبی بود و تمام تلاش خود را کرد تا هندوستان را متحد و به‌یک کشور اسلامی تبدیل کند. همچنین در دورۀ وی، امپراتوری گورکانی آخرین امپراتوری با عصر طلایی اسلام در جهان بود.
– درگذشت رابرت آدام در سال ۱۷۹۲م؛ معمار اهل اسکاتلند
– درگذشت مایکل تونِت در سال ۱۸۷۱م؛ نجار آلمانی‌اتریشی که نخستین ابداع او در ساخت وسایل خانه، صندلی بوپارت بود.
– درگذشت ویلهلم زایسر در سال ۱۹۵۸م؛ سیاست‌مدار کمونیست آلمانی و اولین صدر وزارت امنیت دولت در جمهوری دموکراتیک آلمان
– درگذشت ژرژ پروسپه رمی (هِرژه یا اِرژه) در سال ۱۹۸۳م؛ نویسنده و کاریکاتوریست بلژیکی که به‌خاطر آفرینش ماجراهای تَن‌تَن مشهور است.
– درگذشت مارگریت دوراس در سال ۱۹۹۶م؛ نویسنده و فیلم‌ساز فرانسوی با لقب بانوی داستان‌نویسی مدرن
– درگذشت گرهارد هرتسبرگ در سال ۱۹۹۹م؛ فیزیک‌دان و دانشمند شیمی‌فیزیک و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی
– درگذشت مسلم گورسس در سال ۲۰۱۳م؛ موسیقی‌دان اهل ترکیه
– درگذشت کنزابورو اوئه در سال ۲۰۲۳م؛ نویسندۀ ژاپنی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۴م که یکی از مطرح‌ترین نویسندگان معاصر ژاپنی است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *