سیزدهم/۱۳ اسفندماه در تاریخ – زادروز سیدمحمود علایی طالقانی و…

سیزدهم/۱۳ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز علاءالدین طباطبایی؛ زبان‌شناس و مترجم، دانشیار پژوهشیِ گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تا درگذشت احمد نیک‌طلب؛ شاعر، نویسنده، خوش‌نویس، گویندۀ رادیو و پژوهش‌گر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ اسفندماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انجام سومین عملیات هوایی عراق برای نابودی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۶۳خ
– سقوط یک فروند هواپیمای داسو فالکن-۲۰ ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در اردبیل در سال ۱۳۷۵خ
– دستگیری محبوبه عباسقلی‌زاده (روزنامه‌نگار و عضو میدان زنان و مدیر مرکز کارورزی سازمان‌های غیردولتی)، شادی صدر (وکیل، روزنامه‌نگار، فمینیست و فعال حقوق زنان ایرانی)، نوشین احمدی خراسانی (از بنیان‌گذاران مرکز فرهنگی زنان، از اعضای اولیۀ کمپین یک میلیون امضا و از فعالان جنبش زنان در ایران) در سال ۱۳۸۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مبارزالدین محمد بن مظفر (امیر محمد مظفر) در سال ۶۷۹خ؛ از سلاطین آل مظفر و بنیان‌گذار این دودمان که در فاصلۀ میان حملۀ مغول و حملۀ تیمور، بر بخش‌های بزرگی از ایران (منهای خراسان) فرمان می‌راند.
– زادروز سیدمحمود علایی طالقانی در سال ۱۲۸۹خ؛ روحانی شیعه، مفسر قرآن، نُواندیش دینی، فعال سیاسی و اجتماعی، عضو جبهۀ ملی دوم و یکی از مؤسسین نهضت آزادی ایران
– زادروز فَرُّخ‌رو پارسا در سال ۱۳۰۱خ؛ پزشک و سیاست‌مدار، نخستین مدیرکل زن در ایران در سال ۱۳۳۹خ، نخستین زن ایرانی که در دوران حکومت پهلوی به‌مقام وزارت رسید.
– زادروز علاءالدین طباطبایی در سال ۱۳۳۶خ؛ زبان‌شناس و مترجم، دانشیار پژوهشیِ گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو وابستۀ این فرهنگستان

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فاطمه رضازاده محلاتی (فاطمه سیاح) در سال ۱۳۲۶خ؛ استاد ادبیات و از بنیان‌گذاران کانون بانوان در وزارت فرهنگ که به‌عنوان اولین بانوی استاد دانشگاه، کرسی نقد ادبی را در دانشگاه تهران پایه‌گذاری کرد و در عین حال به‌عنوان یکی از فعالان حقوق زن در ایران شناخته‌شد. سبک و سیاق او در نقد ادبی، مبتنی بر رئالیسم و مارکسیسم و تحت تأثیر نقادان برجستۀ روس از جمله بلینسکی و چرنیشفسکی بود. همچنین وی نخستین زن ایرانی بود که کرسی درس زبان و ادبیات روس و میز کرسی استادی سنجش ادبیات زبان‌های خارجه و درس ادبیات تطبیقی دانشگاه تهران به‌او محول شد.
– درگذشت احمد نیک‌طلب (یاور همدانی) در سال ۱۳۹۸خ؛ شاعر، نویسنده، خوش‌نویس، گویندۀ رادیو و پژوهش‌گر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز غلامرضا ازهاری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *