سیزدهم/۱۳ فوریه در تاریخ – درگذشت ویلهلم ریشارد واگنر و…

سیزدهم/۱۳ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژرژ سیمنون؛ نویسندۀ بلژیکی که به‌خاطر نوشتن رمان‌های پلیسی شناخته‌می‌شود، تا درگذشت راجر جوزف بوسکویچ؛ فیزیک‌دان، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان، فیلسوف، دیپلمات (فرد)، شاعر، الهیات‌دان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ فوریه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی کاندوم

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۸۰م؛ توماس ادیسون، مخترع آمریکایی، گسیل گرمایونی (جریان‌یافتن حامل‌های بار الکتریکی بر اثر گرما، از یک سطح، یا از روی یک سد انرژی پتانسیل) را کشف کرد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین، بمباران درسدن آلمان را آغاز کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فیودور ایوانویچ شالیاپین در سال ۱۸۷۳م؛ خوانندۀ روس اپرا
– زادروز ژرژ سیمنون در سال ۱۹۰۳م؛ نویسندۀ بلژیکی که به‌خاطر نوشتن رمان‌های پلیسی شناخته‌می‌شود، نزدیک به ۵۰۰ رمان و شمار بسیاری آثار کوتاه از او منتشر شده‌است. وی پدیدآور شخصیت کارآگاه ژول مگره، یکی از سرشناس‌ترین کارآگاه‌های ادبیات پلیسی جهان است.
– زادروز ویلیام برادفورد شاکلی در سال ۱۹۱۰م؛ فیزیک‌دان و مخترع آمریکایی بریتانیایی‌الاصل و مدیر یک گروه تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های بل که شامل جان باردین و والتر برتن بود. این ۳ دانشمند به‌طور مشترک، جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۶م برای تحقیقات خود در زمینۀ نیمه‌هادی‌ها و کشف اثر ترانزیستور را دریافت کردند.
– زادروز خالد بن عبدالعزیز آل سعود در سال ۱۹۱۳م؛ فرزند پنجم ملک عبدالعزیز، بنیان‌گذار پادشاهی عربستان سعودی، و چهارمین پادشاه این کشور از خاندان آل سعود
– زادروز چاک ییگر در سال ۱۹۲۳م؛ ژنرال بازنشستۀ نیروی هوایی ایالات متحدۀ آمریکا و خلبان آزمایشی سرشناس و اولین خلبانی که دیوار صوتی را شکست.
– زادروز پیتر برایان گابریل در سال ۱۹۵۰م؛ آهنگ‌ساز، خواننده و موسیقی‌دان انگلیسی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت راجر جوزف بوسکویچ در سال ۱۷۸۷م؛ فیزیک‌دان، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان، فیلسوف، دیپلمات (فرد)، شاعر، الهیات‌دان، از یسوعی‌ها و کشیش و یک علامه از شهر دوبروونیک، در جمهوری راگوسا (کرواسی امروز)
– درگذشت ویلهلم ریشارد واگنر در سال ۱۸۸۳م؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نظریه‌پرداز موسیقی و مقاله‌نویس آلمانی
– درگذشت هنری گارتف هولت در سال ۱۹۲۶م؛ ناشر و نویسندۀ اهل آمریکا
– درگذشت حسین احمد سیاغی در سال ۱۹۸۷م؛ فقیه، زبان‌شناس نحوی، تاریخ‌پژوه، سیاست‌مدار و دانش‌یار یمنی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 خردادماه در تاریخ - درگذشت سیدروح‌الله خمینی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *