سی‌ام/۳۰ اکتبر در تاریخ – درگذشت گوستاو لودویگ هرتز و…

سی‌ام/۳۰ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پل والری؛ شاعر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی، تا درگذشت جا لیانگ یونگ؛ یکی از معروف‌ترین رمان‌نویس‌های چینی معاصر و یکی از بنیان‌گذاران روزنامۀ مینگ‌پائو در هنگ‌کنگ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ اکتبر در تاریخ

سی‌ام/۳۰ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۶۴م؛ دولت دانمارک منطقۀ شلسویگ را به‌آلمان داد تا این دولت دست از جنگ با دانمارک بکشد.
– در سال ۱۹۶۱م؛ کنگرۀ حزب کمونیست شوروی به‌اتفاق آراء، ژوزف استالین را به‌نقض وصیت‌نامۀ لنین (رهبر انقلاب سال ۱۹۱۷م و بنیان‌گذار اتحاد شوروی) و بی‌اعتنایی نسبت به‌نظامات و نظرات او متهم ساخت و تصویب کرد که جسد وی از آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو به‌جایی دیگر منتقل شود.
– در سال ۲۰۰۰م؛ در تاجیکستان واحد پول سامانی جایگزین روبل تاجیکی شد.
– در سال ۲۰۱۴م؛ سوئد به‌عنوان نخستین عضو اتحادیۀ اروپا، دولت فلسطین را به‌رسمیت شناخت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جان آدامز در سال ۱۷۳۵م؛ دومین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا بین سال‌های ۱۷۹۷ تا ۱۸۰۱م
– زادروز آندره ماری شنیه در سال ۱۷۶۲م؛ شاعر قرن ۱۸م اهل فرانسه
– زادروز پل والری در سال ۱۸۷۱م؛ شاعر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی
– زادروز ازرا پاوند در سال ۱۸۸۵م؛ شاعر آمریکایی ایرلندی‌الاصل و از خاندانی اشرافی و اصیل ایرلندی‌تبار در قرن ۲۰م که در انگلستان از پیشگامان نهضت تصویرگرایی شد و نخستین گلچین شعر پیروان این جنبش را با عنوان تصویرگرایان منتشر کرد.
– زادروز رولاند فرایسلر در سال ۱۸۹۳م؛ حقوق‌دان آلمانی که از تاریخ ۲۰ آگوست ۱۹۴۲ تا ۳ فوریۀ ۱۹۴۵م رئیس و قاضی دادگاه خلق در رایش سوم بود.
– زادروز جوزپه فارینا در سال ۱۹۰۶م؛ رانندۀ مسابقات اتومبیل‌رانی اهل ایتالیا و اولین قهرمان فرمول‌یک جهان که این عنوان را در مسابقات فصل ۱۹۵۰م به‌دست آورد.
– زادروز تئودور ولفگنگ هانش در سال ۱۹۴۱م؛ فیزیک‌دان آلمانی که در سال ۲۰۰۵م، یک‌چهارم از جایزۀ نوبل فیزیک را از آنِ خود کرد. جان هال و روی جی گلوبر از دیگر کسانی بودند که این جایزه را به‌دست آوردند. آن‌ها این جایزه را برای توسعۀ لیزر و به‌دست‌آوردن فن نوسان‌های شانه‌مانند نور به‌دست آوردند.
– زادروز دیگو مارادونا در سال ۱۹۶۰م؛ سرمربی و بازیکن فوتبال بازنشستۀ آرژانتینی و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال که همواره شماری از بازیکنان و مربیان سرشناس، کارشناسان، مجلات تخصصی فوتبال و نیز هواداران این رشتۀ ورزشی، او را برترین بازیکن تمام ادوار فوتبال می‌دانند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز عبدالعلی دست‌غیب و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ادموند کارت‌رایت در سال ۱۸۲۳م؛ مخترع انگلیسی که ماشین بافندگی برقی را اختراع کرد. او برادر سرگرد جان کارترایت، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و رادیکال، و جورج کارترایت (کاشف لابرادور) بود.
– درگذشت ژان هانری دونان در سال ۱۹۱۰م؛ تاجر و فعال اجتماعی سوئیسی که در سال ۱۹۰۱م به‌همراه فردریک پَسی، اولین جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد.
– درگذشت گوستاو لودویگ هرتز در سال ۱۹۷۵م؛ فیزیک‌دان تجربی آلمانی که با همکارش جیمز فرانک در سال ۱۹۲۵م، به‌خاطر کشف قوانین برخورد الکترون‌ها به‌اتم، مفتخر به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شدند.
– درگذشت کلود لوی استروس در سال ۲۰۰۹م؛ قوم‌شناس و انسان‌شناس فرانسوی و از نظریه‌پردازان انسان‌شناسی مدرن
– درگذشت هری مولیش در سال ۲۰۱۰م؛ نویسنده و مقاله‌نویس هلندی مشهور با بیش از ۸۰ رمان و نمایش‌نامه
– درگذشت جا لیانگ یونگ در سال ۲۰۱۸م؛ یکی از معروف‌ترین رمان‌نویس‌های چینی معاصر و همین‌طور یکی از بنیان‌گذاران روزنامۀ مینگ‌پائو در هنگ‌کنگ

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *