سیزدهم/۱۳ مارس در تاریخ – درگذشت ایوو آندریچ و…

سیزدهم/۱۳ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پرسیوال لوول؛ نویسنده، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس و بنیان‌گذار رصدخانۀ لوول در فلگستف، تا درگذشت ایوو آندریچ؛ رمان‌نویس کروات بوسنیایی اهل یوگسلاوی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ مارس در تاریخ

سیزدهم/۱۳ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۸۱م؛ ویلیام هرشل سیارۀ اورانوس را کشف کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مصطفی رشید پاشا در سال ۱۸۰۰م؛ سیاست‌مدار عثمانی در قرن ۱۹م که ۶ بار به‌سِمَت رئیس‌الوزراییِ امپراطوریِ عثمانی انتخاب شد. وی یکی از بنیان‌گذاران و تدوین‌کنندگان اصلی تنظیمات عثمانی بود.
– زادروز جوزف ولنتین بوسینسک در سال ۱۸۴۲م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی که توجه زیادی را معطوف به‌تئوری هیدرودینامیک و ارتعاش، نور و حرارت کرد. در سال ۱۸۹۷م او تئوری چرخش و آشفتۀ جریان مایعات را منتشر کرد که این کار تا حد زیادی به‌مطالعۀ آشفتگی و هیدرودینامیک کمک کرده‌است.
– زادروز پرسیوال لوول در سال ۱۸۵۵م؛ نویسنده، ریاضی‌دان، و ستاره‌شناس، و برای ۶ سال یک کارخانه‌دار آمریکایی و محرکی برای اندیشۀ وجود کانال در مریخ (بهرام)، بنیان‌گذار رصدخانۀ لوول در فلگستف، آریزونا و آغازگر تلاش برای یافتن سیارۀ پلوتو بود که ۱۴ سال پس از مرگ وی کشف شد.
– زادروز یقیشه چارنتس در سال ۱۸۹۷م؛ نویسنده، شاعر، مترجم و کنش‌گر اجتماعی اهل ارمنستان
– زادروز جان هاسبروک وان ولک در سال ۱۸۹۹م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۷۷م جایزۀ نوبل فیزیک برای کارهایی که در زمینۀ سیستم‌های مغناطیسی و سیستم‌های نامنظم انجام داد به‌او اهدا شد.
– زادروز محمد عبدالوهاب در سال ۱۹۰۲م؛ خواننده و آهنگ‌ساز مصری
– زادروز ادوارد اوهر در سال ۱۹۱۴م؛ خلبان ایرلندی‌آمریکایی نیروی دریایی ایالات متحدۀ آمریکا که نخستین خلبان آمریکایی بود که مدال افتخار جنگ جهانی دوم و خلبان تک‌خال را دریافت کرد. فرودگاه اوهر شیکاگو به‌یاد او نام‌گذاری شد.
– زادروز محمود درویش در سال ۱۹۴۱م؛ شاعر و نویسندۀ فلسطینی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 ژوئن در تاریخ - درگذشت الدرد گریگوری پک و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نیکولا بوالو در سال ۱۷۱۱م؛ شاعر، نویسنده و منتقد قرن ۱۷م اهل فرانسه
– درگذشت تئودور دو بانویل در سال ۱۸۹۱م؛ شاعر، نمایش‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار و منتقد درام قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت لوسین لوی برول در سال ۱۹۳۹م؛ فیلسوف و انسان‌شناس فرانسوی که به‌خاطر پژوهش‌های گسترده در مورد چیزی که ذهنیت ابتدایی می‌نامد، بسیار نامدار است.
– درگذشت ایوو آندریچ در سال ۱۹۷۵م؛ رمان‌نویس کروات‌بوسنیایی اهل یوگسلاوی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۱م
– درگذشت هانس گئورگ گادامر در سال ۲۰۰۲م؛ فیلسوف برجستۀ آلمانی در سنت قاره‌ای

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *