سی‌ام/۳۰ دسامبر در تاریخ – درگذشت صدام حسین و…

سی‌ام/۳۰ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جوزف رادیرد کیپلینگ؛ رمان‌نویس و خبرنگار بریتانیایی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل، تا درگذشت ژان باپتیست ون هلمونت؛ دانشمند فلاندری زیست‌شناس، شیمی‌دان و بنیان‌گذار شیمی پنوماتیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ دسامبر در تاریخ

سی‌ام/۳۰ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۹۳م؛ دولت ایالات متحدۀ آمریکا، ۴۵ هزار مایل مربع از اراضی مکزیک را خریداری و به‌خاک کشور خود اضافه کرد.
– در سال ۱۹۰۵م؛ تظاهرات مردم در شهر مسکو، به‌دستور نیکلای دوم با آتش توپ سرکوب شد.
– بنیان‌گذاری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال ۱۹۲۲م؛ یک حکومت سوسیالیست فدرال بود که در سال ۱۹۲۲م به‌وجود آمد و در سال ۱۹۹۱م نیز از میان رفت. این حکومت اتحادیه‌ای متشکل از روسیه و چندین جمهوری دیگر در شمال اوراسیا بود که نظام تک‌حزبی داشت و توسط حزب کمونیست شوروی اداره می‌شد. پایتخت آن مسکو در جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیۀ شوروی، بزرگ‌ترین جمهوری خود قرار داشت. در واقع پس از سرکوب گستردۀ مخالفان، حزب بلشویک که نام خود را به‌حزب کمونیست اتحاد شوروی تغییر داده‌بود، تأسیس کشور اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را اعلام کرد.
– در سال ۱۹۹۳م؛ واتیکان و اسرائیل رابطۀ دیپلماتیک برقرار کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز تیتوس در سال ۳۹م؛ دهمین امپراتور روم که از برجسته‌ترین دستاوردهای نظامی وی پیش از رسیدن به‌جایگاه امپراتوری، می‌توان به‌لشکرکشی او به‌اورشلیم و با حمله به‌یهودیان و قتل‌عام آن‌ها که معبد دوم اورشلیم را نابود ساخت اشاره کرد. وی در آن محل، کلیساهای متنوعی ایجاد کرد که تا به‌امروز باقی مانده‌اند. و به‌پاس این پیروزی، طاق تیتوس را در شهر رُم به‌افتخار وی ساخته‌اند.
– زادروز فرانسیس آندره وینسنت در سال ۱۷۴۶م؛ نقاش نوکلاسیسیسم فرانسوی
– زادروز جوزف رادیرد کیپلینگ در سال ۱۸۶۵م؛ نویسنده، داستان‌نویس، رمان‌نویس و خبرنگار بریتانیایی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۰۷م که به‌دلیل اشعار، داستان‌های کوتاه و رمان‌هایش به‌دریافت این جایزه نائل گردید.
– زادروز دانیل ایوانویچ یواچف (دانیل خارمس) در سال ۱۹۰۵م؛ شاعر، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس سبک فراواقع‌گرایی و ابزورد دوران اولیۀ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
– زادروز لبران ریمون جیمز در سال ۱۹۸۴م؛ بازیکن حرفه‌ای بسکتبال آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 جولای در تاریخ - درگذشت جانی ورساچه و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کاترینا فُن بورا در سال ۱۵۵۲م؛ راهبۀ کاتولیک آلمانی که با نقض قانون امتناع از ازدواج روحانیون کاتولیک، به‌همسری مارتین لوتر، تجدیدنظرطلب مسیحی و بنیان‌گذار آئین پروتستان درآمد.
– درگذشت ژان باپتیست ون هلمونت در سال ۱۶۴۴م؛ دانشمند فلاندری زیست‌شناس، پزشک و شیمی‌دان و همچنین به‌عنوان بنیان‌گذار شیمی پنوماتیک شناخته می‌شود. معروفیت او امروزه مدیون نظریۀ خلق‌الساعۀ او است.
– درگذشت رابرت بویل در سال ۱۶۹۱م؛ شیمی‌دان، فیزیک‌دان، فیلسوف طبیعی و مخترع ایرلندی
– درگذشت گریگوری افیمویچ راسپوتین (گرگوار ایفی‌مویج نووی) در سال ۱۹۱۶م؛ راهب ماجراجو و سیاست‌مدار روسی و دارای قدرت و نفوذ عجیب در نیکلای دوم (آخرین تزار امپراتوری روسیه) و همسر او الکساندرا فئودوروونا (تزارینای روسیه) که در اغلب کارهای درباری دخالت می‌کرد.
– درگذشت رومن رولان در سال ۱۹۴۴م؛ نویسنده و نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس و روشنفکر فرانسوی
– درگذشت آلفرد نوث وایت‌هد در سال ۱۹۴۷م؛ فیلسوف و ریاضی‌دان انگلیسی
– درگذشت بوریس باژانوف در سال ۱۹۸۲م؛ منشی دبیرخانۀ حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و شخصی رهبر شوروی جوزف استالین که چندین سِمَت برجستۀ دیگر نیز در دفاتر سیاسی تا زمان جدایی از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۸م بر عهده داشت. او تابعیت فرانسه را دریافت کرد و از تلاش‌های بعدی شوروی برای ترور جان سالم به‌در برد و از سال ۱۹۳۰م خاطرات و کتاب‌هایی را دربارۀ استالین و اسرار رژیم استالین نوشت و منتشر کرد. وی همچنین تنها عضوی از دبیرخانۀ استالین بود که جدا شد و یکی از اولین جداشدگان بزرگ از بلوک شرق بود.
– درگذشت صدام حسین در سال ۲۰۰۶م؛ رئیس‌جمهور کشور عراق که یکی از اعضای برجستۀ حزب بعث عراق محسوب می‌شد و نقشی کلیدی در کودتای سال ۱۹۶۸م داشت که منجر به‌حکومت درازمدت حزب بعث شد. مبانی نظری این حزب بر پان‌عربیسم، نوسازی اقتصادی و سوسیالیسم استوار بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز لیلا اسفندیاری کجوری راد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *