شانزدهم/۱۶ مهرماه در تاریخ – زادروز ایرج افشار یزدی و…

شانزدهم/۱۶ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ایرج افشار یزدی؛ پژوهش‌گر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی و نویسندۀ ایرانی، تا درگذشت دکتر عبدالحسین نوایی؛ نویسنده، تاریخ‌نگار، نسخه‌شناس و از چهره‌های ماندگار ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ مهرماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت داریوش بزرگ (ثبت‌نشده و غیر رسمی)
– مهر روز، جشن مهرگان؛ یکی از مراسم و جشن‌های ایران که با اعتدال پاییزی پیوند داشته و در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌شده‌است.
– آغاز جشن مهرگان به‌مدت ۶ روز؛ یکی از مراسم و جشن‌های ایران که با اعتدال پائیزی پیوند داشته و در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌شده‌است.
– اوج سالانۀ بارش شهابی اژدهایی؛ در گذشته به‌صورت غیررسمی با عنوان جیاکوبینیدز نیز شناخته می‌شد. بارشی شهابی که بر اثر عبور زمین از میان ردّ دنباله‌دار دوره‌ای ۲۱پی/جیاکوبینی‌زینر ایجاد می‌شود.

 


 

  • وقایع

– بمب‌باران شیمیایی شهر سومار در استان کرمانشاه توسط ارتش بعث عراق در سال ۱۳۶۶خ
– تأسیس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۷۰خ
– گشایش برج میلاد تهران در سال ۱۳۸۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ایرج افشار یزدی در سال ۱۳۰۴خ؛ پژوهش‌گر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران‌شناس، کتاب‌شناس، نسخه‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه
– زادروز نادر انقطاع در سال ۱۳۳۴خ؛ دانشمند ایرانی‌آمریکایی که استاد ندویل رمسی در دانشگاه پنسیلوانیا بوده و با دانشکده‌های مهندسی برق و سامانه‌ها، مهندسی پزشکی، فیزیک و ستاره‌شناسی همکاری داشته‌است. وی از پیشتازان نانوفناوری در جهان به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او در زمینۀ فراماده و نقش نور در نانوفناوری، بر رشته‌های بسیاری از ستاره‌شناسی و علوم رایانه گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته‌است. او همچنین در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها، و آنتن‌های مینیاتوری پژوهش‌هایی انجام داده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 سپتامبر در تاریخ - درگذشت نیکیتا سرگی‌یویچ خروشچف و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت دکتر عبدالحسین نوایی در سال ۱۳۸۳خ؛ استاد دانشگاه، نویسنده، تاریخ‌نگار، نسخه‌شناس و از چهره‌های ماندگار ایران
– درگذشت عباس نقاش در سال ۱۳۹۴خ؛ نقاش و نگارگر ایرانی، اسلیمی کار مکتب شیراز و از پیشکسوتان صنایع دستی در رشتۀ نقاشی دیواری شیراز

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *