ششم/۶ فوریه در تاریخ – درگذشت مینورو یاماساکی و…

ششم/۶ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ماری لیکی؛ باستان‌شناس و مردم‌شناس بریتانیایی و کاشف نخستین فسیل پروکنسول، تا درگذشت گوستاو کلیمت؛ نقاش نمادگرای اتریشی و یکی از برجسته‌ترین اعضای هنر نُوی وین به‌نام جدایی وین که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ فوریه در تاریخ

ششم/۶ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی عدم هرگونه مدارا با مثله‌کردن جنسی زنان

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۷۸م؛ ایالات متحدۀ آمریکا توسط فرانسه به‌رسمیت شناخته شد.
– در سال ۱۹۲۲م؛ قرارداد توازن دریایی میان ۵ قدرت بزرگ در شهر واشنگتن دی‌سی به‌امضا رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز چونگ‌جن در سال ۱۶۱۱م؛ شانزدهمین و آخرین امپراتور دودمان مینگ
– زادروز مصطفی دوم در سال ۱۶۶۴م؛ سلطان امپراتوری عثمانی که مهم‌ترین رویداد زمان وی، جداشدن مجارستان از عثمانی بود.
– زادروز ولادیمیر فیودورویچ مینورسکی در سال ۱۸۷۷م؛ خاورشناس و ایران‌شناس روس و استاد دانشگاه لندن که برای آثارش در زمینۀ تاریخ، ادبیات، جغرافیا، و فرهنگ فارسی و کُردی و لُری شهره است.
– زادروز رونالد ویلسن ریگان در سال ۱۹۱۱م؛ هنرپیشۀ سابق و سیاست‌مدار آمریکایی و چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا از حزب جمهوری‌خواه
– زادروز اِوا آنا پاولا هیتلر (براون) در سال ۱۹۱۲م؛ معشوقۀ آدولف هیتلر که برای کم‌تر از ۴۰ ساعت همسر او بود.
– زادروز ماری لیکی در سال ۱۹۱۳م؛ باستان‌شناس و مردم‌شناس بریتانیایی که کاشف نخستین فسیل پروکنسول بود، گونه‌ای از کپی‌های منقرض‌شده که از نیاکان انسان به‌شمار می‌آیند. همچنین او کاشف پرامردم (نام سرده‌ای منقرض‌شده از دودمان انسان) تنگ الدوای (تنگی یا دره‌ای در شمال تانزانیا) بود.
– زادروز فرانسوا رولاند تروفو در سال ۱۹۳۲م؛ فیلم‌ساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجستۀ فرانسوی که از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می‌شد.
– زادروز باب مارلی در سال ۱۹۴۵م؛ یکی از برجسته‌ترین چهره‌های معاصر جامائیکا، خوانندۀ صاحب‌سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازندۀ گیتار و فعال اجتماعی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 فوریه در تاریخ - درگذشت سیلویا پلات و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کارلو گولدونی در سال ۱۷۹۳م؛ نمایشنامه‌نویس مشهور ایتالیایی که امروزه منتقدان هنری، او را یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان اروپا به‌شمار می‌آورند.
– درگذشت جوزف پریستلی در سال ۱۸۰۴م؛ شیمی‌دان، فیلسوف، الهی‌دان، زبان‌شناس، نظریه‌پرداز سیاسی انگلیسی در سدۀ ۱۸م که مخالف کلیسای انگلستان و طرفدار جدایی دین از سیاست بود.
– درگذشت گوستاو کلیمت در سال ۱۹۱۸م؛ نقاش نمادگرای اتریشی و یکی از برجسته‌ترین اعضای هنر نُوی وین به‌نام جدایی وین
– درگذشت امین سامی در سال ۱۹۴۱م؛ تاریخ‌نگار مصری و از پیشگامان آموزش نوین در مصر
– درگذشت جرج ششم در سال ۱۹۵۲م؛ پادشاه بریتانیا که در طول جنگ جهانی دوم و در بحبوحۀ بمباران‌های لندن، در آنجا ماند و به‌سرکشی به‌مناطق آسیب‌دیده پرداخت و با این کار، تحسین مردم انگلستان را برانگیخت. او همچنین آخرین پادشاه انگلیسی است که عنوان امپراتور هند را داشت و پس از آن نیز نخستین کسی است که به‌ریاست کشورهای مشترک‌المنافع رسید.
– درگذشت مینورو یاماساکی در سال ۱۹۸۶م؛ معمار نوگرای آمریکایی قرن ۲۰م ژاپنی‌تبار که شهرت او به‌خاطر طراحی برج های مرکز تجارت جهانی است که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱م در حملۀ تروریستی تخریب شدند. این برج ها با ارتفاع ۴۱۷ و ۴۱۵ متر، بلندترین ساختمان‌های جهان بودند که در سال ۱۹۷۳م افتتاح شدند.
– درگذشت باربارا ورتهایم تاکمن در سال ۱۹۸۹م؛ گزارش‌گر و تاریخ‌نگار آمریکایی که برندۀ جایزۀ پولیتزر شده‌است.
– درگذشت تونی رولت در سال ۲۰۰۸م؛ سرباز، مهندس، و رانندۀ مسابقات اتومبیل‌رانی اهل انگلستان
– درگذشت گری مور در سال ۲۰۱۱م؛ آهنگ‌ساز، گیتاریست و خوانندۀ نامدار اهل ایرلند شمالی و پیشرو سبک بلوز راک در جهان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - تاج‌گذاری رضاشاه پهلوی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *