زادروز مردی دلیر که برای مبارزه با برده داری به پاخاست و تنها ماند! + تصاویر

۹ می ۱۸۰۰م زادروز جان براون است؛ مردی مبارز و اندیشمند که برای آزادیِ نوع بشر به‌پاخاست و برده داری را یک اقدام غیر بشری و گناه مطلق می‌دانست! وی که در الهیات تحصیل کرده‌بود، چون از راه‌های مسالمت‌آمیز نتوانست به الغاء بردگی در آمریکای قرن ۱۷م برسد، تصمیم به اقدام مسلحانه گرفت.
برده‌ داری

۹ می ۱۸۰۰م زادروز «جان براون» است؛ مردی مبارز و اندیشمند که برای آزادیِ نوع بشر به‌پاخاست و «برده داری» را یک اقدام غیر بشری و «گناه مطلق» می‌دانست! «جان براون» که در الهیات تحصیل کرده‌بود، چون از راه‌های مسالمت‌آمیز مثل سخنرانی و نشر مقاله و… نتوانست به الغاء بردگی در آمریکای قرن نوزدهم برسد، تصمیم به اقدام مسلحانه گرفت و به‌مسلح‌کردن پیروانش پرداخت.

جان براون مخالف برده داری
پرتره‌ی جان براون؛ اثر اوله پیتر هانسن بالینگ، ۱۸۷۲م
جان براون مخالف برده داری
مری ان براون، همسر جان براون…

وی گمان می‌کرد که قیام مسلحانه‌ی او سبب خواهد شد که بردگان سیاه به او بپیوندند و بر توان نظامیِ او بی‌افزایند و دادِ خود از اربابان سفید پوست بستانند. با این اندیشه، «جان» در ۱۶ اکتبر ۱۸۵۹م به ‌اتفاق ۱۸ تَن از یارانش که ۱۳ تَن از آنان پسرانش بودند، به‌ انبار مهمات حکومت فدرال در «هاپرز فری» ویرجینیا، حمله کرد و این مکان را به تصرف خودش درآورد، ولی برخلاف تصور او، سیاه‌پوستان به کمکش نشتافتند و وی از نیروی اعزامیِ آمریکا شکست خورد و دستگیر شد.

جان براون مخالف برده داری
جان براون در پیش‌درآمد تراژیک؛ یک نقاشیِ دیواری در کاپیتول ایالت کانزاس. او در یک‌دست کتاب مقدس و در دست دیگر کتاب مقدس بیچر (تفنگ) را حمل می‌کند. نیروهای اتحادیه و کنفدراسیون با تلفات در حال نبرد هستند. یک گردباد در پس‌زمینه نزدیک می‌شود، مانند آتش‌سوزی دشت‌زار که هر ۲ در کانزاس رایج هستند.

«براون» در طول محاکمه، تنها این جملات را در دفاع از خود بیان می‌کرد:

«من به‌خاطر آزادیِ انسان و آرامش وجدان، دست به این اقدام زدم و کوشش در راه نجات انسان‌ها را جرم نمی‌دانم. از اینکه مرا به‌خاطر مبارزه در راه آزادی و تلاش در جهت گسستن قیود بندگی و بردگی از دست‌و‌پای انسان‌های سیاه به دار مجازات می‌آویزید، بی‌نهایت شاد و خوشحالم و بدون تردید با لبخند به استقبال چوبه‌ی دار خواهم رفت! چرا که چنین مرگ باشکوهی به مراتب بهتر و زیباتر است از دیگر شیوه‌های مرگ، که دیر یا زود به سراغ من هم می‌آمد.»

جان براون مخالف برده داری
آخرین لحظات جان براون؛ اثر توماس هاوندن

دادگاه ویرجینیا «براون» را به جرم خیانت و فراخواندن به شورش علیه برده‌داری گناه‌کار شناخت و او را به اعدام محکوم کرد. «براون» نخستین شخصی در تاریخ آمریکا بود که به جرم خیانت محکوم شناخته می‌شد، اما نکته‌ی بسیار جالب اینکه «جان براون»، به جملاتی که در آخرین دفاعیاتش بیان کرده‌بود، به‌طور کامل پای‌بند ماند و همان‌طوری که گفته‌بود، در موقع اعدام و در آخرین لحظات زندگی‌اش با لب خندان و با شوق و افتخار به طرف چوبه‌ی دار حرکت کرد. «جان براون» در ساعت ۱۱:۱۵ صبح ۲ دسامبر ۱۸۵۹م به دار آویخته شد. در میان کسانی که در اعدام او حاضر بودند، می‌توان به «استون‌وال جکسن» (که بعدها فرمانده‌ی ارتش کنفدراسیون در جنگ داخلی آمریکا شد و «جان ویلکس بوث» (که بعدها رئیس‌جمهور آمریکا؛ یعنی «آبراهام لینکلن» را ترور کرد) اشاره کرد!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شاه‌عباس صفوی و شورش نایب امام‌‌زمان!
آبراهام لینکلن، استون‌وال جکسن، جان ویلکس بوث
بالا: آبراهام لینکلن – پایین از راست: استون‌وال جکسن – جان ویلکس بوث

طولی نکشید که همین افکار «براون» کمک کرد تا «آبراهام لینکلن» اعلامیه‌ی الغاء بردگی  و برده داری را صادر کند. اقدام «براون» و اظهارات او شدیداً آمریکاییانِ ساکن ایالات شمالی را تحت تأثیر قرار داده‌بود؛ به گونه‌ای که به پشتیبانی از عمل «آبراهام لینکلن» به‌پاخاستند و  جنگ داخلی آغاز شد. «تاریخ انسان» از «جان براون» به‌عنوان مردی بزرگ نام بُرده و به‌پاخیزیِ او را سرآغاز فصل آزادیِ بردگان سیاه و تأمین حقوق مدنیِ انسان‌ها قرار داده‌است. یادش گرامی و راهش پُررهرو باد…

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

جان براون مخالف برده داری
خانه‌ی ویلیام ماکسون، نزدیک اسپرینگدیل، آیووا، جایی که همکاران جان براون در آن زندگی می‌کردند و آموزش می‌دیدند، ۱۸۵۷-۱۸۵۹م. جان براون در خانه‌ی جان هانت پینتر، کم‌تر از یک مایل دورتر زندگی می‌کرد.
جان براون مخالف برده داری
تصویری از حمله‌ی تفنگ‌داران دریاییِ ایالات متحده به جان براون
جان براون مخالف برده داری
تصویری از فضای داخلیِ قلعه، بلافاصله قبل از شکسته‌شدن در. به گروگان‌ها در سمت چپ توجه کنید.
جان براون مخالف برده داری
جان براون به تازگی توسط فرماندار ویرجینیا (هنری A) دستگیر شده و در حال بازجویی‌ست، ۱۸ اکتبر ۱۸۵۹م
جان براون مخالف برده داری
آخرین سخنان جان براون، در راه رفتن به سمت چوبه‌ی دار که به زندان‌بان رسید. از چاپ آلبومین؛ محل اصلی ناشناخته‌ست.
جان براون مخالف برده داری
جان براون نشسته بر روی تابوت خود، به سمت محل اعدام
جان براون مخالف برده داری
سنگ قبر جان براون، ۱۸۹۶م
جان براون مخالف برده داری
پوستری قدیمی مربوط به اخبار جان براون، ۱۸۶۰م

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *