ششم/۶ می در تاریخ – درگذشت ماریا مونته‌سوری و…

ششم/۶ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز زیگموند فروید؛ عصب‌شناس برجستۀ اتریشی و بنیان‌گذار دانش روانکاوی، تا درگذشت الکساندر فُن هومبلت؛ بنیان‌گذار جغرافیای نوین، طبیعی‌دان و کاوش‌گر بزرگ قرن ۱۸ و ۱۹م در جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ می در تاریخ

ششم/۶ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۳۶م؛ به‌دستور هنری هشتم، پادشاه انگلستان، انجیل به‌زبان انگلیسی در تمام کلیساها جایگزین سایر انجیل‌ها شد.
– در سال ۱۶۸۴م؛ لویی چهاردهم، پادشاه وقت فرانسه، کاخ سلطنتی و دفتر اختصاصی خود را به‌کاخ ورسای انتقال داد.
– در سال ۱۹۳۷م؛ در پی انفجار هیندنبورگ آلمان، کشتی هوایی زیپلین، بزرگ‌ترین کشتی هوایی دنیا دچار آتش‌سوزی شد و ۳۵ نفر کشته‌شدند.
– در سال ۱۹۹۴م؛ الیزابت دوم، ملکۀ بریتانیا و میتران، رئیس‌جمهور فرانسه، مشترکاً کانال مانش را افتتاح کردند.
– در سال ۲۰۰۱م؛ در طی سفر به‌سوریه، پاپ ژان پل دوم به‌عنوان اولین پاپ وارد مسجد شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز هاینریش دوم در سال ۹۷۲م؛ پنجمین و آخرین امپراتور مقدس روم از دودمان اتنی که تنها پادشاه ژرمن تقدیس‌شده از سوی کلیسای کاتولیک بوده‌است.
– زادروز ماکسیمیلیان روبسپیر در سال ۱۷۵۸م؛ یکی از معروف‌ترین رهبران انقلاب فرانسه و یکی از تأثیرگذارترین اعضای کمیتۀ نجات ملی انقلاب فرانسه که نقش به‌سزایی را در دورۀ وحشتِ پس از انقلاب و به‌راه‌انداختن آن بازی کرد.
– زادروز زیگموند فروید در سال ۱۸۵۶م؛ عصب‌شناس برجستۀ اتریشی و بنیان‌گذار دانش روانکاوی، که به‌عنوان یک روش درمانی در روان‌شناسی بود.
– زادروز رابرت پری در سال ۱۸۵۶م؛ کاشف آمریکایی که ادعا داشت در ۶ آوریل ۱۹۰۹م به‌عنوان نخستین فرد به‌مختصات جغرافیایی قطب شمال رسیده‌است. ادعای او در بیشتر قرن ۲۰م به‌گستردگی تأیید می‌شد، اما امروزه به‌گستردگی مورد شک قرار گرفته‌است.
– زادروز ویکتور گرینیارد در سال ۱۸۷۱م؛ شیمی‌دان فرانسوی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۱۲م که اهمیت وی به‌خاطر کشف ترکیبات آلی فلزی منیزیم بوده‌است که به‌عنوان واکنش‌گرِ گرینیارد معروف بوده و در سنتز ترکیبات آلی مورد توجه بسیار قرار دارد.
– زادروز رودولف والنتینو در سال ۱۸۹۵م؛ هنرپیشۀ ایتالیایی فیلم‌های صامت هالیوود و بنیان‌گذار سبک رقص والنتینو
– زادروز هاری مارتینسون در سال ۱۹۰۴م؛ نویسنده و شاعر برجستۀ اهل سوئد که به‌همراه ایویند جانسون، موفق به‌اخذ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۴م گردید.
– زادروز جرج اورسن وِلز در سال ۱۹۱۵م؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کنندۀ فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون مشهور آمریکایی
– زادروز اریش فرید در سال ۱۹۲۱م؛ شاعر اتریشی‌تبارِ یهودی‌نسبِ ساکن لندن که به‌خاطر اشعار سیاسی‌اش معروف است. او همچنین گوینده، مترجم و مقاله‌نویس بزرگ و یک مارکسیست منتقد استالینیسم و کشورهای سرمایه‌داری بود.
– زادروز ولادیمیرو آریل دورفمان در سال ۱۹۴۲م؛ نویسنده، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 فوریه در تاریخ - درگذشت برتراند راسل و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الکساندر فُن هومبلت در سال ۱۸۵۹م؛ بنیان‌گذار جغرافیای نوین، طبیعی‌دان و کاوش‌گر بزرگ قرن ۱۸ و ۱۹م و همچنین برادر کوچک‌تر ویلهلم فُن هومبلت، فیلسوف و زبان‌شناس مشهور
– درگذشت هنری دیوید ثورو در سال ۱۸۶۲م؛ فیلسوف، نویسنده، شاعر، طبیعت‌گرا، اصلاح‌طلب و ریاضت‌کش آمریکایی
– درگذشت ادوارد هفتم در سال ۱۹۱۰م؛ پادشاه پادشاهی متحدۀ بریتانیای کبیر، ایرلند و مستعمرات بریتانیا و امپراتور هندوستان و پسر ملکه ویکتوریا و شاهزاده آلبرت
– درگذشت لایمن فرانک باوم در سال ۱۹۱۹م؛ نویسندۀ کتاب‌های کودکان و روزنامه‌نگار آمریکایی و خالق جادوگر شهر اُز
– درگذشت موریس مترلینک در سال ۱۹۴۹م؛ نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۱۱م
– درگذشت ماریا مونته‌سوری در سال ۱۹۵۲م؛ مربی کودکان معلول و نخستین پزشک زن ایتالیایی
– درگذشت مارلنه دیتریش در سال ۱۹۹۲م؛ بازیگر آلمانی‌آمریکایی و نخستین هنرپیشۀ زنِ آلمانیِ موفق در هالیوود

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *