معمر قذافی؛ دو مورد از حرکات تأمل‌برانگیز دیکتاتور!

معمر قذافی؛ دیکتاتور سابق لیبی برای اولین‌بار پس از ۴ دهه حضور بر مسند قدرت، در سپتامبر سال ۲۰۰۹م در شصت‌و‌چهارمین مجمع عمومیِ سازمان ملل سخنرانی کرد. رهبر جنجالی و غیر عادیِ لیبی، فقط ۱۵ دقیقه برای سخنرانی وقت داشت، اما سخنرانیِ وی بیش از یک‌ساعت‌و‌نیم طول کشید.
معمر قذافی

بد نیست بدانید «معمر قذافی»؛ دیکتاتور سابق لیبی برای اولین‌بار پس از ۴ دهه حضور بر مسند قدرت، در سپتامبر سال ۲۰۰۹م در شصت‌و‌چهارمین مجمع عمومیِ سازمان ملل سخنرانی کرد. رهبر جنجالی و غیر عادیِ لیبی، فقط ۱۵ دقیقه برای سخنرانی وقت داشت، اما سخنرانیِ وی بیش از یک‌ساعت‌و‌نیم طول کشید. او در جریان سخنرانیِ خود نسخه‌ای از منشور سازمان ملل را پاره کرد و شورای امنیت را «شورای ترور و وحشت» خواند!

سرهنگ قذافی در سازمان ملل

دیکتاتور لیبی طی سخنرانیِ بلندمدت و بی‌سابقه‌ی خود در مجمع سالانه‌ی سازمان ملل متحد، علاوه بر پرتاب منشور مکتوب این سازمان به سمت هیأت‌رئیسه‌ی مجمع، به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که حکومتش از مشروعیت برخوردار نیست. قذافی مدت ۱۵ دقیقه خود را به جایگاه سخنرانی رساند و عملاً زمانِ در نظر گرفته‌شده‌ی خود را با طی‌کردنِ این مسیر تلف کرد. وی خطاب به اوباما گفت: آقای اوباما، من ۴۰ سال بدون مشکل در لیبی حکومت کرده‌ام و به رهبر مادام‌العمر کشورم تبدیل شده‌ام. شما که منتقد اصلیِ کشور لیبی و حکومت من به‌شمار می‌روید، اگر توانستید، خود را مبدل به رئیس‌جمهور مادام‌العمر کنید!

سرهنگ قذافی در سازمان ملل

وی همچنین خواهان محاکمه‌ی عاملین «کشتار جمعی» در عراق شد. از حقِ طالبان برای ایجاد یک امارت اسلامی دفاع کرد. سپس او اعلام داشت که شاید آنفولانزای خوکی در آزمایشگاه به عنوان یک سلاح ایجاد شده‌باشد. پس از آن‌هم خواهان تحقیقات کامل درباره‌ی ترور «جان.اف. کندی» و همچنین «مارتین لوتر کینگ» شد. قذافی پیشنهاد کرد که مقر سازمان ملل به لیبی منتقل شود؛ زیرا رهبران کشورها باید مدت زیادی در هواپیما باشند تا به آمریکا برسند و همچنین به این دلیل که ممکن است القاعده بار دیگر نیویورک را هدف قرار دهد. وی بار دیگر پیشنهاد کرد که اسرائیل و فلسطین یک کشور جدید با نام «اسراطین» تشکیل دهند…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  امیرکبیر و ایران؛ شرح عامل بدبختی مملکت!

سرهنگ قذافی

یکی از داستان‌های عجیب آقای دیکتاتور؛ سال بعد از سخنرانی اتفاق افتاد و مربوط به جلسه‌ی طولانیِ وی با برخی از مدل‌های اروپایی بود که در این نشست، آن‌ها را تشویق به مسلمان‌شدن کرد. قذافی که به مناسبت سالگرد امضای توافق‌نامه‌ی دوستی میان لیبی و ایتالیا، به رم سفر کرده‌بود، در نشستی با حضور ۵۰۰ نفر از زنان و دختران جوان ایتالیایی درباره‌ی اسلام سخن گفت و نظر خود را درباره‌ی اینکه اسلام دین کُل اروپا باشد مطرح ساخت. این زنان و دختران جوان، توسط یک آژانس خدمات مهمان‌داران انتخاب شدند و به هر کدام از آن‌ها نیز مبلغ ۸۰ یورو و یک جلد قرآن ارائه شد. روزنامه‌ی ایتالیاییِ «لا ستامبا» به نقل از یکی از دختران شرکت‌کنندگان در این نشست، نوشت که قذافی در سخنان خود گفته‌است: «اسلام می‌بایست دین کُل اروپا شود و حضرت محمد(ص) خاتم‌الانبیاء است…»

سرهنگ قذافی و دختران

یکی دیگر از دختران که ۲۵ سال سن داشت نیز گفت: «موضوع بسیار ملال‌آور بود. آژانسِ انتخاب‌کننده‌ی این دختران، از آن‌ها خواسته‌بود تا لباس مناسب و باوقار بپوشند. همچنین به این دختران تأکید شده‌بود در صورتی که با رسانه‌ها مصاحبه کنند، مبلغی را دریافت نخواهند کرد.» در همین حال، «ماریا بیا کامبانیلی»؛ رئیس مرکز زنان در ایتالیا، دیدار قذافی و گروهی از زنان و دختران جوان را محکوم کرد و آن را نمایشی غیر قابل قبول توصیف کرد. وی این زنان و دخترانِ معیارهای گزینش برای مشارکت در نشستی با حضور قذافی را، زیبایی و ساکت‌بودن اعلام کرده‌بود. قذافی در سفر قبلیِ خود به ایتالیا نیز دست به چنین اقدامی زده‌بود و با جمع‌آوریِ تعدادی از زنان و دختران ایتالیایی، برای آن‌ها درباره‌ی اسلام سخنرانی کرده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سالروز درگذشت کاترین دوم (کبیر) امپراتریس روسیه

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *