نهم/۹ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز علیرضا خمسه‌نیا و…

نهم/۹ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز علیرضا خمسه‌نیا؛ بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و مجری تلویزیونی، تا درگذشت محمد خشنودی؛ از پژوهش‌گران و استادان رشته‌های مهندسی شیمی، استاد نمونۀ دانشگاه‌های ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ بهمن‌ماه در تاریخ

نهم/۹ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز به‌کار هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری با حضور حسن روحانی در تهران در سال ۱۳۹۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز احمد بهمنیار (احمد دهقان) در سال ۱۲۶۲خ؛ روزنامه‌نگار، شاعر، محقق ایرانی و عضو پیوستۀ فرهنگستان ایران
– زادروز فریدون فروغی در سال ۱۳۲۹خ؛ آهنگ‌ساز، نوازنده و خوانندۀ سرشناس
– زادروز علیرضا خمسه‌نیا در سال ۱۳۳۱خ؛ بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و مجری تلویزیونی
– زادروز مهدی فرجی در سال ۱۳۵۸خ؛ شاعر
– زادروز آتنا فرقدانی در سال ۱۳۶۵خ؛ هنرمند نقاش، کارتونیست، فعال حقوق کودکان و از کنش‌گران در ایران که ۱۸ ماه زندانی شده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی عبدُه یا عبدو در سال ۱۳۵۸خ؛ مشت‌زن و از متهمین غیر رسمی قتل غلامرضا تختی و همچنین مدیر ورزشی اهل ایران که بیشتر به‌خاطر بنیان‌گذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس و بولینگ عبده مشهور است. او مدتی نیز رئیس فدراسیون بوکس ایران بود.
– درگذشت غلامحسین افشردی (حسن باقری) در سال ۱۳۶۱خ؛ نظامی و روزنامه‌نگاری که در جنگ ایران و عراق به‌عنوان جانشین فرماندۀ نیروی زمینی سپاه‌پاسداران فعالیت می‌کرد. وی از فرماندهان ارشد سپاه در عملیات فتح‌المبین، عملیات رمضان و عملیات بیت‌المقدس بود و نقشی کلیدی در آزادسازی خرمشهر داشت. او در بهمن‌ماه ۱۳۶۱خ اندکی پیش از آغاز عملیات والفجر مقدماتی، به‌همراه گروهی از اعضای سپاه‌پاسداران، در حال انجام عملیات شناسایی در منطقۀ فکه و در سنگر دیده‌بانی، مورد اصابت گلولۀ خمپاره قرار گرفت و کشته‌شد.
– درگذشت محمداسماعیل دولابی (حاج‌اسماعیل آقا دولابی) در سال ۱۳۸۱خ؛ عارف
– درگذشت محمد خشنودی در سال ۱۳۸۶خ؛ از پژوهش‌گران و استادان رشته‌های مهندسی شیمی و پتروشیمی، دارندۀ جایزه و لوح تقدیر کتاب سال (شعله و احتراق) و دارندۀ جایزه و لوح تقدیر استاد نمونۀ دانشگاه‌های ایران
– درگذشت مطهره بهرامی (زهرا بهرامی، سارا بهرامی) در سال ۱۳۸۹خ؛ شهروند ایرانی‌هلندی و عضو انجمن پادشاهی ایران تندر که در جریان تظاهرات جنبش سبز در تاسوعا و عاشورای ۱۳۸۸خ دستگیر و سپس به‌اتهام قاچاق مواد مخدر در دادگاه انقلاب اسلامی به‌قضاوت قاضی صلواتی محکوم و اعدام شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 مارس در تاریخ - درگذشت سون یات سن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *