نوزدهم/۱۹ آگوست در تاریخ – درگذشت لینوس کارل پاولینگ و…

نوزدهم/۱۹ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرانک مک‌کورت؛ معلم و نویسندۀ مشهور ایرلندی‌تبار آمریکایی و برندۀ جایزۀ ادبی پولیتزر، تا درگذشت گایوس اکتاویوس تورینوس (آگوستوس)؛ بنیان‌گذار پرینکیپاته و نخستین امپراتور روم که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ آگوست در تاریخ

نوزدهم/۱۹ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پاپیون
– روز جهانی عکاسی
– روز جهانی انسان‌دوستی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۱۴م؛ پیمان اتحاد بین امپراتوری عثمانی و بلغارستان در صوفیه امضا شد.
– در سال ۱۹۱۹م؛ افغانستان استقلال کامل خود را از بریتانیا کسب کرد.
– در سال ۲۰۰۵م؛ اولین رزمایش مشترک نظامی با نام مأموریت صلح ۲۰۰۵م بین روسیه و چین با حضور ۱۰ هزار نیروی نظامی آغاز شد.
– در سال ۲۰۰۹م؛ در اثر انفجار هم‌زمان ۳ خودروی بمب‌گذاری‌شده و حملات خمپاره‌ای همراه با آن در بغداد، پایتخت عراق، ۱۰۱ تَن کشته و بیش از ۵۰۰ تَن دیگر زخمی شدند. این حادثه خون‌بارترین اتفاق سال ۲۰۰۷م بود.
– در سال ۲۰۱۰م؛ با گذر آخرین تیپ رزمی آمریکایی از مرز و ورود آن‌ها به‌کویت، جنگ عراق خاتمه یافت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز لوتار فون مایر در سال ۱۸۳۰م؛ شیمی‌دان آلمانی هم‌دورۀ دمیتری مندلیف که در رقابت با او در ارائۀ جدول تناوبی عنصرها تلاش می‌کرد.
– زادروز چارلز مونتاگو داوتی در سال ۱۸۴۳م؛ شاعر، نویسنده و جهان‌گرد انگلیسی و پدر فردا داوتی و دوروتی داوتی (هر ۲ از شعرای انگلیسی)
– زادروز گوستاو کایبوت در سال ۱۸۴۸م؛ از رهبران و پیشگامان مکتب نقاشی دریافت‌گری (امپرسیونیسم)
– زادروز رینولد الین نیکلسون در سال ۱۸۶۸م؛ خاورشناس و اسلام‌شناس انگلیسی، شارح و مترجم آثار عرفانی از فارسی به‌انگلیسی
– زادروز ارویل رایت در سال ۱۸۷۱م؛ یکی از برادران رایت اهل آمریکا که به‌خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگین‌تر از هوا مشهور شدند.
– زادروز مارثا لوئیس روت در سال ۱۸۷۲م؛ یکی از ایادیان امرالله در دین بهائی در آمریکا
– زادروز جورجه اِنِسکو در سال ۱۸۸۱م؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز رومانیایی
– زادروز جرج وسلی بِلُز در سال ۱۸۸۲م؛ نقاش واقع‌گرای آمریکایی
– زادروز کوکو شانل (افسانۀ مُد) در سال ۱۸۸۳م؛ طراح مُد پیشتاز فرانسوی که مواردی همچون توجه به‌رویکرد فلسفۀ مدرن، الهام‌گرفتن از مدل‌های لباس مردانه، و دنباله‌روی از طراحی‌هایی که در عین سادگی، لوکس و گران‌قیمت بودند، از وی چهره‌ای مهم در عرصۀ مُد در قرن ۲۰م پدید آورد. او زنی بود که چهرۀ مُد را برای همیشه تغییر داد.
– زادروز جین رادنبری در سال ۱۹۲۱م؛ فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندۀ آمریکایی که بیش از هر چیز به‌عنوان خالق مجموعۀ علمی‌تخیلی تلویزیونی سفر ستاره‌ای (پیشتازان فضا) شناخته شده‌است. پس از مرگش، خاکستر بدن سوزانده‌شدۀ او در کپسول کوچکی توسط موشک به‌فضا فرستاده‌شد و بدین‌ترتیب؛ او یکی از اولین کسانی می‌باشد که مراسم خاک‌سپاری در فضا در مورد او انجام شده‌است.
– زادروز ویلارد استرلینگ بویل در سال ۱۹۲۴م؛ فیزیک‌دان کانادایی و از کسانی که در ساخت دستگاه بارجفت‌شده نقش داشته‌اند و در سال ۲۰۰۹م نیز اعلام شد که وی از کسانی است که جایزۀ نوبل فیزیک به‌آن‌ها تعلق می‌گیرد. او و همکارانش برای ساخت مدارهای نیمه‌هادی تصویری یا حس‌گر سی‌سی‌دی این جایزه را دریافت کردند.
– زادروز فرانک مک‌کورت در سال ۱۹۳۰م؛ معلم و نویسندۀ مشهور ایرلندی‌تبار آمریکایی و برندۀ جایزۀ ادبی پولیتزر
– زادروز ویلیام جفرسون بیل کلینتون (ویلیام جفرسون بلایت سوم) در سال ۱۹۴۶م؛ چهل‌و‌دومین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱م که پیش از ریاست‌جمهوری، به‌عنوان فرماندار آرکانزاس و دادستان کل آرکانزاس خدمت می‌کرد. او به‌عنوان یک دموکرات نو شناخته می‌شد و بسیاری از سیاست‌هایش منعکس‌کنندۀ فلسفۀ سیاسی «راه سوم» میانه‌رو بود. وی شوهر وزیر امور خارجۀ سابق، سناتور سابق ایالات متحده و ۲ بار هم نامزد ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون بوده‌است.
– زادروز جان ریچارد دیکن در سال ۱۹۵۱م؛ موسیقی‌دان بازنشستۀ بریتانیایی
– زادروز راهل کربز (یائل) در سال ۱۹۷۹م؛ خواننده، آهنگ‌ساز، شاعر سوئیسی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 مهرماه در تاریخ - زادروز خالو حسین کوه‌کن و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت گایوس اکتاویوس تورینوس (آگوستوس) در سال ۱۴م؛ بنیان‌گذار پرینکیپاته و نخستین امپراتور روم
– درگذشت آندرا پالادیو در سال ۱۵۸۰م؛ معمار ایتالیایی فعال در جمهوری ونیز که از معماری روم باستان و معماری یونان باستان و به‌خصوص ویتروویوس متأثر بود. عموماً تأثیرگذارترین فرد در تاریخ معماری شناخته می‌شود.
– درگذشت بلز پاسکال در سال ۱۶۶۲م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و فیلسوف فرانسوی و یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان ادوار
– درگذشت ویلیام آدولف بوگرو در سال ۱۹۰۵م؛ یکی از نقاشان آکادمیک فرانسه که نقاشی‌های وی در سبک واقع‌گرایانه بوده و نقاشی‌های برجستۀ او بیشتر بدن زنانه را به‌رخ می‌کشند.
– درگذشت توفیق فکرت در سال ۱۹۱۵م؛ شاعر تُرکی عثمانی و بنیان‌گذار مکتب نوین شعر تُرکی
– درگذشت ویلفردو پارتو در سال ۱۹۲۳م؛ جامعه‌شناس، اقتصاددان، مهندس و فیلسوف ایتالیایی که اصل پارتو در اقتصاد و مفهوم کارایی پارتو به‌نام او است.
– درگذشت فدریکو گارسیا لورکا در سال ۱۹۳۶م؛ شاعر و نویسندۀ اسپانیایی که همچنین نقاش، نوازندۀ پیانو، و آهنگ‌ساز نیز بود. او یکی از اعضای گروه نسل ۲۷ بود و به‌دست پارتیزان‌های ملی در جنگ داخلی اسپانیا کشته‌شد.
– درگذشت لینوس کارل پاولینگ در سال ۱۹۹۴م؛ دانشمند، فعال صلح، نویسنده و استاد دانشگاه اهل ایالات متحدۀ آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *