نوزدهم/۱۹ جولای در تاریخ – درگذشت آن لمبتون و…

نوزدهم/۱۹ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ولادیمیر مایاکوفسکی؛ شاعر و درام‌نویس فوتوریست (آینده‌گرای) انقلابی روسی، تا درگذشت آن لمبتون؛ کارشناس تاریخ ایران در دوره‌های سلجوقیان، مغول‌ها، صفویان و قاجاریان و مسائل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ جولای در تاریخ

نوزدهم/۱۹ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آتش‌سوزی بزرگ رم؛ آغاز آزار مسیحیان در روم در سال ۶۴م
– در سال ۱۹۸۳م؛ نخستین تصویر سه‌بُعدی مقطع‌نگاری رایانه‌ای (سی‌تی‌اسکن) از سر یک انسان منتشر شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ساموئل کلت در سال ۱۸۱۴م؛ صنعت‌گر و مخترع آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت اسلحه‌سازی کُلت و مخترع رولور (شِشلول، یا هفت‌تیر؛ گونه‌ای سلاح کمری)
– زادروز ادگار دگا در سال ۱۸۳۴م؛ نقاش فرانسوی که علاوه بر نقاشی و طراحی، در زمینه‌های مجسمه‌سازی و چاپ نیز فعالیت داشت.
– زادروز آلیس دانبار نلسون در سال ۱۸۷۵م؛ شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اهل آمریکا و آفریقایی‌تبار که در زمان شکوفایی هنری رنسانس هارلم فعالیت داشت و به‌عنوان شاعر، نویسندۀ داستان‌های کوتاه و نمایش‌نامه‌ها، ستون‌نویس روزنامه، فعال حقوق زنان و سردبیر نیز به‌شهرت رسید.
– زادروز ولادیمیر مایاکوفسکی در سال ۱۸۹۳م؛ شاعر و درام‌نویس فوتوریست (آینده‌گرای) انقلابی روسی
– زادروز هربرت مارکوزه در سال ۱۸۹۸م؛ فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی و از اعضای اصلی مکتب فرانکفورت
– زادروز موریس بوکای در سال ۱۹۲۰م؛ پزشک مسلمان فرانسوی، عضو جامعۀ فرانسوی مصرشناسی و نویسندۀ چندین کتاب
– زادروز یوسف سلمان یوسف (فهد) در سال ۱۹۰۱م؛ مسیحی آشوری و اولین عراقی کمونیست فعال
زادرو برایان می در سال ۱۹۴۷م؛ آهنگ‌ساز، خواننده و گیتاریست انگلیسی که بیشتر در جایگاه نوازندۀ گیتار لید گروه راک‌کوئین شناخته می‌شود و از او به‌عنوان یکی از بهترین نوازندگان گیتار تمام دوران نیز یاد می‌شود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرانچسکو پترارک در سال ۱۳۷۴م؛ اندیشمند، تاریخ‌نگار، نویسنده، شاعر، انسان‌شناس و انسان‌گرای ایتالیایی که به‌عنوان اولین شاعر مدرن و از متقدمان انسان‌گرایی شناخته می‌شود. وی اغلب به‌عنوان پدر اومانیسم نیز شناخته می‌شود.
– درگذشت هاینریش ولفلین در سال ۱۹۴۵م؛ منتقد بلندآوازۀ هنر اهل سوئیس که کوشید تا یک نظام طبقه‌بندی عینی‌گرایانه برای آثار هنری ترتیب دهد.
– درگذشت هانس مورگنتا در سال ۱۹۸۰م؛ نظریه‌پرداز آمریکایی آلمانی‌تبار و استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی و پدر علم سیاست خارجی در نیمۀ دوم قرن ۲۰م و همچنین یکی از بنیان‌گذاران نظریۀ واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل
– درگذشت آن لمبتون در سال ۲۰۰۸م؛ پروفسور ایران‌شناسی در دانشگاه لندن و پارسی‌دان انگلیسی و کارشناس تاریخ ایران در دوره‌های سلجوقیان، مغول‌ها، صفویان و قاجاریان و پژوهش‌گر برجستۀ مسائل ایران
– درگذشت فرانک مک‌کورت در سال ۲۰۰۹م؛ معلم و نویسندۀ مشهور ایرلندی‌تبار آمریکایی و برندۀ جایزۀ ادبی پولیتزر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 نوامبر در تاریخ - درگذشت انید ماری بلایتون و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *