هجدهم/۱۸ نوامبر در تاریخ – درگذشت امانوئل رادینسکی و…

هجدهم/۱۸ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز قابوس بن سعید؛ سلطان عمان، با بیشترین طول دوران پادشاهی در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی، تا درگذشت امانوئل رادینسکی؛ هنرمند آمریکایی و از توسعه‌دهندگان مهم ۲ جنبش دادا و سورئالیست که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ نوامبر در تاریخ

هجدهم/۱۸ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– امضا قرارداد صلح وین میان اتریش، فرانسه و اسپانیا در سال ۱۷۳۸م
– گشایش رسمی موزۀ لوور در پاریس در سال ۱۷۹۳م

 


 

  • زادروزها

– زادروز کارل ماریا فون وبر در سال ۱۷۸۶م؛ آهنگ‌ساز آلمانی که اپراهای او تأثیر زیادی بر شکل‌گیری اپراهای دورۀ رمانتیک آلمان داشت.
– زادروز لویی ژاک مانده داگِر در سال ۱۷۸۷م؛ هنرمند و فیزیک‌دان فرانسوی که برای اختراع فرایند داگرئوتایپ (نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفادۀ تجاری از عکاسی) در عکاسی شناخته شده‌است.
– زادروز پاتریک بلاکت در سال ۱۸۹۷م؛ فیزیک‌دان تجربی انگلیسی که در سال ۱۹۴۸م برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز کلاوس مان در سال ۱۹۰۶م؛ نویسندۀ آلمانی و پسر توماس مان
– زادروز آلن شپارد در سال ۱۹۲۳م؛ نخستین فضانورد آمریکایی طی مأموریت مرکوری ۳ و پنجمین انسان روی ماه طی مأموریت آپولو ۱۴ بوده‌است.
– زادروز قابوس بن سعید در سال ۱۹۴۰م؛ سلطان عمان که بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشورهای عربی داشت.
– زادروز آنا مندیتا در سال ۱۹۴۸م؛ هنرمند اجرا، نقاش، مجسمه‌ساز و ویدئو آرتیست کوبایی‌آمریکایی که به‌خاطر آثار هنری بدنی/زمینی معروف است. عناصر چهارگانۀ طبیعت، فمینیسم، خشونت، زندگی و تعلق، بن‌مایۀ آثار او را تشکیل می‌دهد. او به‌خاطر فعالیت‌های هنری‌اش برندۀ جوایزی همچون کمک‌هزینۀ گوگنهایم و جایزۀ بزرگ رم شد. از آثارش می‌توان به «بی‌عنوان» (صحنۀ تجاوز) اشاره کرد. وی با سقوط از طبقۀ ۳۴ آپارتمانی در دهکدۀ گرینویچ کشته‌شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کالیکو جک (ناخدا جان راکام) در سال ۱۷۲۰م؛ ناخدای معروف دزدان دریایی انگلیسی در سدۀ ۱۸م
– درگذشت خوزه گرگوریو موناگاس در سال ۱۸۶۸م؛ دوازدهمین رئیس‌جمهور ونزوئلا و عامل لغو برده‌داری در این کشور
– درگذشت مارسل پروست در سال ۱۹۲۲م؛ نویسنده و مقاله‌نویس فرانسوی که به‌دلیل نگارش اثر عظیمش با عنوان در جستجوی زمان ازدست‌رفته، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان قلمداد می‌شود.
– درگذشت والتر هرمان نرنست در سال ۱۹۴۱م؛ شیمی‌دانان آلمانی که به‌تثبیت رشتۀ نوین شیمی‌فیزیک یاری رساند و همچنین جایزۀ نوبل در سال ۱۹۲۰م را به‌خاطر کارهایش در شیمی گرمایی (ترموشیمی) دریافت کرد.
– درگذشت نیلز بور در سال ۱۹۶۲م؛ فیزیک‌دان دانمارکی که شهرت او بیشتر به‌علت رَدکردن مدل اتمی ارنست رادرفورد و ابداع مدل اتمی خود است. او مدل اتمی خود که به‌مدل منظومه‌ای معروف است را ارائه داد. او تلاش‌هایی بنیادی در زمینۀ شناخت ساختار اتم و مکانیک کوانتوم کرد و برای تلاش‌هایش در سال ۱۹۲۲م، به‌او جایزۀ نوبل فیزیک داده‌شد.
– درگذشت امانوئل رادینسکی (من رِی) در سال ۱۹۷۶م؛ هنرمند آمریکایی و از توسعه‌دهندگان مهم ۲ جنبش دادا و سورئالیست
– درگذشت جیمز وارن جونز (جیم جونز) در سال ۱۹۷۸م؛ رهبری آیینی که معتقد بود با درک ارادۀ خداوند، کمونیسم نظم اجتماعی درستی است. او به‌خاطر ترتیب‌دادن، بنیان‌گذاری و رهبری جریانی موسوم به «پیپلز تمپل» (پرستش‌گاه مردم) که گرایش‌های چپ‌گرایانۀ رادیکال داشت، به‌شهرت مضاعف رسید؛ این جریان به‌نظر برخی، یک جریان با کیفیات آیین‌گونه است. او به‌خاطر خودکشی دسته‌جمعی ۹۱۸ نفر و همچنین مرگ لئو رایان معروف است.
– درگذشت جیا ماری کارنگی در سال ۱۹۸۶م؛ مدل آمریکایی که برخی او را اولین سوپرمدل می‌دانند. معروفیت و محبوبیت او پس از اعتیادش به‌هروئین کم‌کم کم‌رنگ شد، ولی در اواخر عمرش تَرک کرد و سرانجام در حالی که فقط ۲۶ سال داشت، بر اثر ابتلا به‌بیماری ایدز و کتک‌خوردن از مردانی که قصد دزدیدن پول‌هایش را داشتند، جان خود را از دست داد. وی یکی از اولین زن‌های معروفی است که بر اثر ابتلا به‌ایدز درگذشت. داستان زندگی او در فیلم تلویزیونی جیا با بازی آنجلینا جولی در سال ۱۹۹۸م توسط اچ‌بی‌او نمایش داده‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 ژانویه در تاریخ - درگذشت آندری پلاتونوف و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *