هشتم/۸ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت قیصر امین‌پور و…

هشتم/۸ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مهدی عمیدی آهنگ در سال ۱۳۵۸خ؛ هیمالیانورد مستقل و نخستین ایرانی که توانسته قلۀ اورست را فتح نماید، تا درگذشت قیصر امین‌پور؛ نویسنده و مدرس دانشگاه و شاعر معاصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ آبان‌ماه در تاریخ

هشتم/۸ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز نوجوان در ایران
– روز بسیج دانش‌آموزی در ایران

 


 

  • وقایع

– اعطای امتیاز کشتیرانی در کارون توسط قاجار به‌روس در سال ۱۲۶۸خ
– ادغام دانشگاه علوم‌پزشکی ایران در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در سال ۱۳۸۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی عمیدی آهنگ در سال ۱۳۵۸خ؛ کوهنورد، هیمالیانورد مستقل و نخستین ایرانی که توانسته قلۀ اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن صعود نماید. همچنین بلافاصله پس از اورست، قلۀ لهوتسه را نیز فتح کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رسول پرویزی در سال ۱۳۵۶خ؛ داستان‌نویس دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰خ و سیاست‌مداری که نمایندگی حوزۀ انتخابیۀ دشتستان در مجلس شورای ملی در دوره‌های بیست‌و‌یکم، بیست‌و‌دوم و بیست‌و‌سوم و نمایندگی دورۀ هفتم مجلس سنای ایران و معاونت نخست‌وزیر (اسدالله علم) را در کارنامۀ خود داشت.
– درگذشت محمدحسین فهمیده در سال ۱۳۵۹خ؛ رزمندۀ ایرانی در جنگ ایران و عراق که در ۱۳ سالگی در حین عملیات انتحاری علیه تانک‌های عراقی کشته ‌شد.
– درگذشت قیصر امین‌پور در سال ۱۳۸۶خ؛ نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر
– درگذشت اعظم طالقانی در سال ۱۳۹۸خ؛ روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و کنش‌گر حقوق زنان ایرانی که در دورۀ نخست مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نمایندۀ تهران در مجلس حضور داشت. او فمینیست اسلامی و از کنش‌گران ملی‌مذهبی و فرزند سیدمحمود طالقانی بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 مردادماه در تاریخ - درگذشت محمدرضاشاه پهلوی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *