هفتم/۷ سپتامبر در تاریخ – درگذشت موبوتو سسه سوکو و…

هفتم/۷ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژرژ لویی لکرک کنت دو بوفون؛ نویسنده، ریاضی‌دان، زیست‌شناس و ستاره‌شناس قرن ۱۸م اهل فرانسه، تا درگذشت موبوتو سسه سوکو؛ رئیس‌جمهور و دیکتاتور زئیر برای ۳۲ سال که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ سپتامبر در تاریخ

هفتم/۷ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی هوای پاک

 


 

  • وقایع

– در سال ۷۰م؛ امپراتوری روم به‌فرماندهی تیتوس، شهر اورشلیم را پس از یک محاصرۀ طولانی متصرف شدند و پرستش‌گاه اورشلیم را ویران کردند.
– وقوع نبرد آرسوف بین صلاح‌الدین و ریچارد یکم در سال ۱۱۹۱م
– در سال ۱۹۳۶م؛ آخرین گرگ تاسمانی در باغ‌وحشی در استرالیا جان سپرد و نسل این کیسه‌دار (فرورده‌ای از پستان‌داران) برای همیشه منقرض شد.
– آغاز یورش بلیتز توسط لوفت‌وافه و بمباران هوایی شهر لندن و نقاط دیگر بریتانیا در ۵۷ شبِ پی‌درپی در سال ۱۹۴۰م

 


 

  • زادروزها

– زادروز الیزابت یکم در سال ۱۵۳۳م؛ وی از ۱۷ نوامبر ۱۵۵۸م تا زمان مرگش در سال ۱۶۰۳م ملکۀ انگلستان و ایرلند بود. او گاهی با عنوان‌های الیزابت دوشیزه، گلوریانا و ملکه بث نیکو نیز نامیده شده‌است. الیزابت آخرین شخص از ۵ فرمانروای دودمان تودور بود.
– زادروز ژرژ لویی لکرک کنت دو بوفون در سال ۱۷۰۷م؛ نویسنده، ریاضی‌دان، زیست‌شناس و ستاره‌شناس قرن ۱۸م اهل فرانسه و اولین کسی که به‌شکلی جدی تلاش کرد تا عمر زمین را محاسبه کند و این کار را با استفاده از چند توپ آهنی، یک ساعت جیبی و کورۀ آهنگری انجام داد.
– زادروز آوگوست ککوله در سال ۱۸۲۹م؛ شیمی‌دان آلمانی که در سال ۱۸۵۷م توانست ساختار حلقوی بنزن را شناسایی کند و از دهۀ ۱۸۵۰م تا زمان مرگ، یکی از تاثیرگذارترین شیمی‌دان‌های اروپا، به‌ویژه در زمینۀ شیمیِ نظری بود. او پدر و بنیان‌گذار نظریۀ ساختار شیمیایی، به‌ویژه در زمینۀ ساختار ککوله مولکول بنزن بود.
– زادروز تریستان برنار در سال ۱۸۶۶م؛ رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– زادروز ادیت سیتول در سال ۱۸۸۷م؛ شاعر و منتقد انگلیسی و بنیان‌گذار شعر آبستره
– زادروز الیا کازان در سال ۱۹۰۹م؛ کارگردان، نویسنده و تهیه‌کنندۀ مشهور آمریکایی‌یونانی و مؤسس آموزشگاه اکتورز استودیو نیویورک
– زادروز جان کارنفورت در سال ۱۹۱۷م؛ شیمی‌دان استرالیایی‌انگلیسی که به‌همراه ولادیمیر پریلاگ، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۷۵م شد. انجمن نوبل به‌خاطر فعالیت‌های او بر استریوشیمی واکنش‌های کاتالیزشده توسط آنزیم‌ها این جایزه را به‌او اهدا کرد.
– زادروز چارلز هاردین هالی در سال ۱۹۳۶م؛ نوازنده و خوانندۀ آمریکایی و از بنیان‌گذاران سبک موسیقی راک اند رول
– زادروز خلیفه بن زاید آل نهیان در سال ۱۹۴۸م؛ رئیس امارات و حاکم ابوظبی
– زادروز درو وایسمن در سال ۱۹۵۹م؛ پزشک، پژوهش‌گر، و استاد اهل ایالات متحدۀ آمریکا که برای تحقیقاتش در زمینۀ آران‌ای شناخته می‌شود. فعالیت پژوهشیِ وی، ساخت واکسن‌های آران‌ای را ممکن کرده‌است. از معروف‌ترین این واکسن‌ها می‌توان به‌واکسن‌های کووید-۱۹ ساخت شرکت‌های بیوان‌تک-فایزر و مدرنا اشاره کرد. وایسمن و همکارش کاتالین کاریکو، به‌طور مشترک برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی یا پزشکیِ سال ۲۰۲۳م شدند. وی همچنین برندۀ جوایزی همچون جایزۀ مرکز پزشکیِ آلبانی، جایزۀ بریکترو در علوم زیستی، و جایزۀ لوئیزا گراس هوروویتس شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 فوریه در تاریخ - درگذشت آندره ژید و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پتر لودویگ میدل سیلو در سال ۱۹۱۸م؛ ریاضی‌دان نروژی
– درگذشت جان فرنچ اسلون در سال ۱۹۵۱م؛ نقاش و تصویرگر اهل ایالات متحده‌ی آمریکا و از پایه‌گذاران مکتب اشکن
– درگذشت جرج پولیا در سال ۱۹۸۵م؛ ریاضی‌دان مجارستانی‌آمریکایی
– درگذشت ادوین مک‌میلان در سال ۱۹۹۱م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل که برای کشف شیمی عناصر با عدد اتمی بالاتر از عدد اتمی اورانیوم، عنصر ترا اورانیمی، جایزۀ نوبل شیمی به‌طور مشترک به‌او و گلن سیبورگ اعطا شد.
– درگذشت ترنس یانگ در سال ۱۹۹۴م؛ کارگردان مشهور بریتانیایی
– درگذشت موبوتو سسه سوکو در سال ۱۹۹۷م؛ رئیس‌جمهور و دیکتاتور زئیر برای ۳۲ سال که مسئول قتل پاتریس لومومبا شناخته می‌شود و همچنین با اختلاس بیش از ۵/۵ میلیارد دلار آمریکایی از کشور خود، عنوان سومین رهبر فاسد آفریقایی در چند دهۀ گذشته را دارا است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *