هفتم/۷ مهرماه در تاریخ – زادروز حسین دهلوی و…

هفتم/۷ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسین دهلوی؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر اهل ایران، تا درگذشت محمد جهان‌آرا؛ فرماندۀ نظامی ایرانی عضو سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در جنگ ایران و عراق که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ مهرماه در تاریخ

هفتم/۷ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۳۰خ؛ بنا به‌تقاضای سیدابوالقاسم کاشانی، امروز برای پشتیبانی از دکتر محمد مصدق و ابراز انزجار از رفتار نمایندگانِ مخالف، تعطیل عمومی اعلام شد.
– سقوط پرواز حامل جمعی از فرماندهان جنگ (جهان‌آرا، فکوری، فلاحی، کلاه‌دوز و نامجو) در سال ۱۳۶۰خ
– کشف بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران با ظرفیت ۲۶ میلیارد بشکه در حوالی اهواز در سال ۱۳۷۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسین دهلوی در سال ۱۳۰۶خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر
– زادروز (اعدام زیر ۱۷ سال به‌جرم قتل عمد) دلارا دارابی در سال ۱۳۶۵خ؛ نقاش و شاعر
– زادروز آرش صادقی در سال ۱۳۶۵خ؛ زندانی سیاسی، فعال مدنی و فعال حقوق بشر و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی تهران که به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی، از سوی مقامات از ورود به‌دانشگاه و ادامۀ تحصیل منع شده‌است. فعالیت او بر مستندکردن موارد نقض حقوق بشر درون زندان‌های ایران، آزارواذیت‌ها و شرایط نامساعد زندان‌ها، همچنین موارد نقض حقوق بشر توسط مسئولین مانند شکنجه، رفتار نامناسب، نبود حق ملاقات و دسترسی به‌وکیل و نبود امکانات درمان پزشکی بوده‌است. وی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱خ ایران در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱خ مجدداً دستگیر شد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عادل‌شاه افشار (علیشاه، علیقلی‌خان) در سال ۱۱۲۸خ؛ دومین پادشاه دودمان افشاریه در ایران و برادرزادۀ نادرشاه افشار که پس از قتل نادر در قوچان، بیشتر فرزندان او، از جمله رضاقلی میرزا و نصرالله میرزا و تمامی زنانش را به‌قتل رساند و تنها شاهرخ میرزا، فرزند رضاقلی را زنده نگاه داشت. او در ۱۵ تیر ۱۱۲۶خ در مشهد بر تخت سلطنت نشست و از آن پس لقب‌های «علی‌شاه» و «عادل‌شاه» را برای خود برگزید. عادل‌شاه افشار توانست به‌مدت یک‌سال حکومت کند.
– درگذشت سیدموسی نامجو در سال ۱۳۶۰خ؛ سرهنگ نیروی زمینی ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و وزیر دفاع در دولت محمدجواد باهنر که در حادثۀ سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در سال ۱۳۶۰خ کشته‌شد.
– درگذشت یوسف کلاهدوز در سال ۱۳۶۰خ؛ نظامی ایرانی و یکی از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران که در سال نخست جنگ ایران و عراق، قائم‌مقامی فرماندۀ سپاه پاسداران را برعهده داشت. از ۱۳۴۷خ فعالیت در ارتش شاهنشاهی ایران را آغاز نمود و در سال ۱۳۶۰خ در پی حادثۀ سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش، به‌همراه شماری از فرماندهان ارشد نظامی کشته‌شد.
– درگذشت محمد جهان‌آرا در سال ۱۳۶۰خ؛ فرماندۀ نظامی ایرانی عضو سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در جنگ ایران و عراق که در سال ۱۳۶۰خ در پی سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش در منطقه کهریزک در جنوب تهران کشته‌شد.
– درگذشت جواد فکوری در سال ۱۳۶۰خ؛ سرهنگ خلبان اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ایران و فرماندۀ آن نیرو از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰خ و وزیر دفاع در کابینۀ محمدعلی رجایی که بر اثر سقوط هواپیمای حامل به همراه جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه کشته‌شد.
– درگذشت ولی‌الله فلاحی در سال ۱۳۶۰خ؛ سرتیپ نیروی زمینی ارتش که پس از مرگ به‌درجۀ سرلشکری ارتقا یافت. او در سانحۀ سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ در سال ۱۳۶۰خ کشته‌شد.
– درگذشت سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد در سال ۱۳۶۰خ؛ روحانی و خطیب، نویسنده و مدرس حوزۀ علمیه که تلاش‌های زیادی در پیروزی انقلاب ایران کرد، با انفجار انتحاری نارنجک یکی از اعضای نفوذی سازمان مجاهدین خلق در محل دفتر این حزب در خیابان عشرت‌آباد مشهد که بعداً به‌نام او تغییر نام داد، ترور شد.
– درگذشت علی‌مراد فراش‌بندی در سال ۱۳۷۶خ؛ مورخ، مدرس، نویسنده و روزنامه‌‏نگار
– درگذشت حمید قنبری در سال ۱۳۸۶خ؛ صداپیشه، پرده‌خوان و یکی از نخستین خوانندگان پاپ

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت پروانه وثوق و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *