هفدهم/۱۷ تیرماه در تاریخ – درگذشت فریدون ناصری و…

هفدهم/۱۷ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از امضای پیمان سعدآباد میان ۴ کشور ایران و عراق و افغانستان و ترکیه، تا درگذشت کارو لوکاس قوکاسیان؛ مهندس برق و الکترونیک و استاد دانشگاه و مخترع ایرانی ارمنی‌تبار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ تیرماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۱۶خ؛ پیمان سعدآباد در مجلس شورای ملی به‌تصویب رسید که میان ۴ کشور ایران (رضاشاه پهلوی)، عراق (ملک‌غازی اول)، افغانستان (محمدظاهرشاه) و ترکیه (مصطفی‌کمال آتاترک) به‌امضا رسید. دولت‌های امضاکنندۀ این پیمان متعهد شدند که از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند و مرزهای مشترک را محترم بشمارند و از هرگونه تجاوز نسبت به‌خطوط مرزی یکدیگر خودداری ورزند و از تشکیل جمعیت‌ها و دسته‌بندی‌هایی که هدف آن‌ها اخلال در صلح میان کشورهای هم‌جوار و هم‌پیمان باشد جلوگیری کنند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدکاوه تقوی شیرازی (کاوه گلستان) در سال ۱۳۲۹خ؛ عکاس خبری، مستندساز و فیلم‌بردار
– زادروز مراد فرهادپور در سال ۱۳۳۷خ؛ نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار معاصر ایران که به‌عنوان نماد روشنفکر جریان چپ نُو ایران شناخته می‌شود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فریدون ناصری در سال ۱۳۸۴خ؛ نوازندۀ تیپمانی و سال‌ها رهبر ارکستر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران
– درگذشت کارو لوکاس قوکاسیان در سال ۱۳۸۹خ؛ مهندس برق و الکترونیک، استاد دانشگاه و مخترع ایرانی ارمنی‌تبار

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 اسفندماه در تاریخ - زادروز سیاوش کسرایی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *